Thoughts about the digital natives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.251462

Keywords:

teaching and learning, technologies on education, digital natives

Abstract

This paper aims to answer the following question: do qualities attributed to the generation of the so-called  “digital  natives”  (among  other  similar  terms)  really  exist?  This  is  a  qualitative  research, characterized as a literature review. The corpus of analysis consisted of works supporting the idea of the  emergence  of  “digital  natives”  and  their  characterization,  as  well  as  studies  confronting  the  characteristics   attributed   to   that   generation.  The   search   was   carried   out   considering   texts   by researchers  that  focus  on  the  characterization  of  the  “digital  natives”,  and  others  that  demystify  the alleged  qualities  of  this  group.  The  analysis  of  the  corpus  was  performed  by  means  of  Content Analysis,  resulting  in  two  constructs  from  the  emerging  categories:  Digital  Natives;  and  Urban Legend?  The  results  evidenced  that  many  of  the  qualities  attributed  to  the  “digital  natives”  may  be regarded  as  non-existent.  Hence,  it  is  understood  that  people  born  immersed  in  the  world  of  digital information  and  communication  technologies  may  even  have  more  intuitive  ability  to  interact  with modern  artifacts;  yet,  it  is  believed  that,  regarding  the  use  of  this  ability  to  learn,  they  still  need guidance.

Author Biographies

Rafael Winícius da Silva Bueno, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha

Doutor em Educacão em Ciências e Matemática.

Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico.

Lorita Aparecida Veloso Galle, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação em Ciências e Matemática

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BAUDRILLARD, J. Simulacros e Simulações. Lisboa: Relógio d’Água, 1991.

BAUMAN, Z. Tempos Líquidos. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BAUMAN, Z. Extimidade: o fim da intimidade. La Republica. São Leopoldo, 2011. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/noticias/42263-extimidade-o-fim-da-intimidade. Acesso em: 28 jul. 2021.

BRABAZON, T. The University of Google: education in the (post) information age. Aldershot: Ashgate, 2007.

BUENO, R. W. S.; BORGES, T. D. N.; LIMA, V. M. R. Isolamento Social: percepções discentes sobre o deslocamento das interações acadêmicas para meios digitais. Contexto & Educação, ano 36, n. 115, 2021.

DIAS, E.; STRECKER, H. Nativos Digitais e Ferramentas Tecnológicas no Contexto Educacional. In: Multimodalidade e Práticas de Multiletramentos no Ensino de Línguas. São Paulo: Blucher, 2019.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

GADAMER, H. G. Verdade e Método. Petrópolis: Vozes, 1997.

GARNICA, A. V. M. Pesquisa Qualitativa e Educação (Matemática): de regulações, regulamentos, tempos e depoimentos. Mimesis: Bauru, v. 22, n. 1, p. 35-48, 2001.

GUASCO, L. A lenda de Narciso. São Paulo: Scipione, 2008.

KEEN, A. The Cult of the Amateur: how blogs, MySpace, YouTube and the rest of today’s user-generated media are destroying our economy, our culture and our values. London: Nicholas Brealey, 2011.

KIRSCHNER, P. A.; BRUYCKERE, P. D. The Myths of the Digital Native and the Multitasker. Teaching and Teacher Education, n. 67, 2017.

KIRSCHNER, P. A.; KARPINSKI, A. Facebook® and academic performance. Computers in Human Behavior, n. 26, 2010.

KIRSCHNER, P. A.; MERRIËNBOER, J. J. G. Do Learners Really Know Best? Urban Legends in Education. Educational Psychologist, v. 48, n. 3, 2013.

LLOSA, M. V. A Civilização do Espetáculo: uma radiografia do nosso tempo e da nossa cultura. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.

MENDES-CAMPOS, C.; FERES-CARNEIRO, T.; MAGALHAES, A. S. Intimidade e Extimidade Virtual na Conjugalidade Contemporânea. Interação em Psicologia, v. 19, n. 3, 2015.

MINAYO, M. C. S. Ciência, Técnica e Arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 32. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2012.

MORAN, J. A Culpa não é do Online – contradições na educação evidenciadas pela crise atual. Educação Transformadora, São Paulo, 2020.

MOREIRA, M. A. Metodologia de Ensino e Pesquisa. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

OBLINGER, D.; OBLINGER, J. Is It Age or IT: first steps toward understanding the net generation. In: Educating the Net Generation. Denver: Educause, 2005.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, v. 9, n. 5, 2001.

PRENSKY, M. Before Bringing in New Tools, you must First Bring in New Thinking. Amplify, 2012.

ROSEN, L. D. Teaching the iGeneration. Educational Leadership, n. 68, v. 5, 2011.

SANA, F.; WESTON, T. CEPEDA, N. J. Laptop Multitasking Hinders Classroom Learning fo Both Users and Nearby Peers. Computer & Education, v. 62, 2013.

SELWYN, N. The Digital Native – myth and reality. Aslib Proceedings: new information perspectives, n. 4, v. 61, 2009.

SILVA, V. R.; ALVES, M. P. C. Contando, Lendo e (re)Escrevendo Lendas Urbanas no 7º Ano. In: Multimodalidade e Práticas de Multiletramentos no Ensino de Línguas, São Paulo: Blucher, 2019.

SILVA, F. G.; TINOCO, G. A. Multiletramentos em Tempos de Crise: a escola contra as fake news. In: Multimodalidade e Práticas de Multiletramentos no Ensino de Línguas, São Paulo: Blucher, 2019.

TAPSCOTT, D.; WILLIAMS, A. Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything. New York: Atlantic, 2008.

TISSERON, S. Virtual, mon Amour – penser, aime, souffrir à l’ère des nouvelles technologies. Paris: Albin Michel, 2008.

VEEN, W.; VRAKKING, B. Homo Zappiens: growing up in a digital age. London: Network Continuum Education, 2006.

DIAS, E.; STRECKER, H. Nativos Digitais e Ferramentas Tecnológicas no Contexto Educacional. In: Multimodalidade e Práticas de Multiletramentos no Ensino de Línguas. São Paulo: Blucher, 2019.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

GADAMER, H. G. Verdade e Método. Petrópolis: Vozes, 1997.

GARNICA, A. V. M. Pesquisa Qualitativa e Educação (Matemática): de regulações, regulamentos, tempos e depoimentos. Mimesis: Bauru, v. 22, n. 1, p. 35-48, 2001.

GUASCO, L. A lenda de Narciso. São Paulo: Scipione, 2008.

KEEN, A. The Cult of the Amateur: how blogs, MySpace, YouTube and the rest of today’s user-generated media are destroying our economy, our culture and our values. London: Nicholas Brealey, 2011.

KIRSCHNER, P. A.; BRUYCKERE, P. D. The Myths of the Digital Native and the Multitasker. Teaching and Teacher Education, n. 67, 2017.

KIRSCHNER, P. A.; KARPINSKI, A. Facebook® and academic performance. Computers in Human Behavior, n. 26, 2010.

KIRSCHNER, P. A.; MERRIËNBOER, J. J. G. Do Learners Really Know Best? Urban Legends in Education. Educational Psychologist, v. 48, n. 3, 2013.

LLOSA, M. V. A Civilização do Espetáculo: uma radiografia do nosso tempo e da nossa cultura. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.

MENDES-CAMPOS, C.; FERES-CARNEIRO, T.; MAGALHAES, A. S. Intimidade e Extimidade Virtual na Conjugalidade Contemporânea. Interação em Psicologia, v. 19, n. 3, 2015.

MINAYO, M. C. S. Ciência, Técnica e Arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 32. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2012.

MORAN, J. A Culpa não é do Online – contradições na educação evidenciadas pela crise atual. Educação Transformadora, São Paulo, 2020.

MOREIRA, M. A. Metodologia de Ensino e Pesquisa. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

OBLINGER, D.; OBLINGER, J. Is It Age or IT: first steps toward understanding the net generation. In: Educating the Net Generation. Denver: Educause, 2005.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, v. 9, n. 5, 2001.

PRENSKY, M. Before Bringing in New Tools, you must First Bring in New Thinking. Amplify, 2012.

ROSEN, L. D. Teaching the iGeneration. Educational Leadership, n. 68, v. 5, 2011.

SANA, F.; WESTON, T. CEPEDA, N. J. Laptop Multitasking Hinders Classroom Learning fo Both Users and Nearby Peers. Computer & Education, v. 62, 2013.

SELWYN, N. The Digital Native – myth and reality. Aslib Proceedings: new information perspectives, n. 4, v. 61, 2009.

SILVA, V. R.; ALVES, M. P. C. Contando, Lendo e (re)Escrevendo Lendas Urbanas no 7º Ano. In: Multimodalidade e Práticas de Multiletramentos no Ensino de Línguas, São Paulo: Blucher, 2019.

SILVA, F. G.; TINOCO, G. A. Multiletramentos em Tempos de Crise: a escola contra as fake news. In: Multimodalidade e Práticas de Multiletramentos no Ensino de Línguas, São Paulo: Blucher, 2019.

TAPSCOTT, D.; WILLIAMS, A. Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything. New York: Atlantic, 2008.

TISSERON, S. Virtual, mon Amour – penser, aime, souffrir à l’ère des nouvelles technologies. Paris: Albin Michel, 2008.

VEEN, W.; VRAKKING, B. Homo Zappiens: growing up in a digital age. London: Network Continuum Education, 2006.

Published

2022-05-27

How to Cite

Bueno, R. W. da S., & Galle, L. A. V. (2022). Thoughts about the digital natives. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(1), 71–90. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.251462

Issue

Section

ARTIGOS