A look at awareness and critical mathematics education based on theses and dissertations produced in the area of mathematics education
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.252678Keywords:
mathematical modeling, awareness, critical conscience, Paulo Freire, critical Mathematics educationAbstract
n the present article, we mapped the theses and dissertations available in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and in the Capes Theses and Dissertations Catalog, from 2010 to 2020, which deal with Conscientization and aspects related to it, in practices of Mathematical Modeling. Delimiting the search in the region of interest of the research, we consider works based on Critical Mathematics Education and Mathematical Modeling undertaken in the context of Basic Education. Adopting Content Analysis as a methodology for collecting and analyzing data, we selected the works for analysis based on the search for terms such as awareness, awareness, critical awareness and awareness. This search aimed to understand how these terms have been used in the discourses of authors when they approach, in their works, the critical engagement of students through methodological proposals based on Mathematical Modeling. Based on the data collected and the analyzes carried out, we concluded that the works mention and demonstrate intentions for a work aimed at raising awareness, however, few explicitly adopt Freire's perspective (2016, 2020a, 2020b). We also note the naive use of the respective terms and confusion in their uses.References
ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; SILVA, Karina Pessoa da; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2020.
ARAÚJO, Jussara de Loiola. Cálculo, tecnologia e modelagem matemática: as discussões dos alunos. Tese de Doutorado - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2002; 173 f
ARAÚJO, Jussara de Loiola. Uma Abordagem Sócio-Crítica da Modelagem Matemática: a perspectiva da educação matemática crítica. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 2, n. 2, p. 55-68, 2009.
BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem matemática e a perspectiva sócio-crítica. Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 2, p. 1-13, 2003.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Trad. Luíz Antero Reto e Augusto Pinheiro. Edições 70, 2011.
BORBA, Marcelo C.; SKOVSMOSE, Ole. The ideology of certainty in mathematics education. For the learning of Mathematics, v. 17, n. 3, p. 17-23, 1997.
FREIRE, Paulo. Conscientização. 1ª ed. - São Paulo: Cortez Editora, 2016.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 46ª ed. - São Paulo: Paz e Terra, 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 73ª ed. – Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
GADOTTI, Moacir. Consciência e história. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Conscientização. 1ª ed. - São Paulo: Cortez Editora, 2016.
MIRANDA, Fabíola de Oliveira. Ethnomathematics and critical mathematics: Exploring the meaning for everyday teachers. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – University of Illinois at Urbana-Champaign, Champaign, IL, 2008.
SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica (a questão da democracia). São Paulo: Papirus. 2001.
SKOVSMOSE, Ole. Prefácio. In: ARAÚJO, J. L. (Org.). Educação Matemática Crítica: reflexões e diálogos. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2007. p. 15-19.
SKOVSMOSE, Ole. Desafios da Educação Matemática Crítica. São Paulo: Papirus. 2008.
SKOVSMOSE, Ole. Um convite à educação matemática crítica. Campinas, SP: Papirus, 2014. – (Perspectivas em Educação Matemática).
STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Ed.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed., rev. amp. 1. reimp. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.