A look at awareness and critical mathematics education based on theses and dissertations produced in the area of mathematics education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.252678

Keywords:

mathematical modeling, awareness, critical conscience, Paulo Freire, critical Mathematics education

Abstract

n the present article, we mapped the theses and dissertations available in the Brazilian Digital Library  of  Theses  and  Dissertations  and  in  the  Capes  Theses  and  Dissertations  Catalog,  from 2010  to  2020,  which  deal  with  Conscientization  and  aspects  related  to  it,  in  practices  of Mathematical  Modeling.  Delimiting  the  search  in  the  region  of  interest  of  the  research,  we consider   works   based   on   Critical   Mathematics   Education   and   Mathematical   Modeling undertaken in the context of Basic Education. Adopting Content Analysis as a methodology for collecting and analyzing data, we selected the works for analysis based on the search for terms such   as   awareness,   awareness,   critical   awareness   and   awareness.  This   search   aimed   to understand how these terms have been used in the discourses of authors when they approach, in their  works,  the  critical  engagement  of  students  through  methodological  proposals  based  on Mathematical Modeling. Based on the data collected and the analyzes carried out, we concluded that  the  works  mention  and  demonstrate  intentions  for  a  work  aimed  at  raising  awareness, however, few explicitly adopt Freire's perspective (2016, 2020a, 2020b). We also note the naive use of the respective terms and confusion in their uses.

References

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; SILVA, Karina Pessoa da; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2020.

ARAÚJO, Jussara de Loiola. Cálculo, tecnologia e modelagem matemática: as discussões dos alunos. Tese de Doutorado - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2002; 173 f

ARAÚJO, Jussara de Loiola. Uma Abordagem Sócio-Crítica da Modelagem Matemática: a perspectiva da educação matemática crítica. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 2, n. 2, p. 55-68, 2009.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem matemática e a perspectiva sócio-crítica. Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 2, p. 1-13, 2003.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Trad. Luíz Antero Reto e Augusto Pinheiro. Edições 70, 2011.

BORBA, Marcelo C.; SKOVSMOSE, Ole. The ideology of certainty in mathematics education. For the learning of Mathematics, v. 17, n. 3, p. 17-23, 1997.

FREIRE, Paulo. Conscientização. 1ª ed. - São Paulo: Cortez Editora, 2016.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 46ª ed. - São Paulo: Paz e Terra, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 73ª ed. – Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

GADOTTI, Moacir. Consciência e história. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Conscientização. 1ª ed. - São Paulo: Cortez Editora, 2016.

MIRANDA, Fabíola de Oliveira. Ethnomathematics and critical mathematics: Exploring the meaning for everyday teachers. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – University of Illinois at Urbana-Champaign, Champaign, IL, 2008.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica (a questão da democracia). São Paulo: Papirus. 2001.

SKOVSMOSE, Ole. Prefácio. In: ARAÚJO, J. L. (Org.). Educação Matemática Crítica: reflexões e diálogos. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2007. p. 15-19.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da Educação Matemática Crítica. São Paulo: Papirus. 2008.

SKOVSMOSE, Ole. Um convite à educação matemática crítica. Campinas, SP: Papirus, 2014. – (Perspectivas em Educação Matemática).

STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Ed.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed., rev. amp. 1. reimp. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

Published

2022-05-27

How to Cite

Duarte, A. A., & Vertuan, R. E. (2022). A look at awareness and critical mathematics education based on theses and dissertations produced in the area of mathematics education. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(1), 162–184. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.252678

Issue

Section

ARTIGOS