“Integrating Projects" and "Life Projects" for the new brazilian high school curriculum: an analysis of the approach to the concept of sampling and normal curve
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254580Keywords:
statistical education, sampling, normal curve, high school, textbookAbstract
This article presents the results of a research that sought to investigate the approach to the concepts of Sampling and Normal Curve in textbooks of Integrators Projects and Life Projects of the new Brazilian High School. This is a documental analysis of the 14 Integrators Projects textbooks and 24 Life Project books approved by PNLD 2021. The results indicate that these books provide interesting proposals for Statistics and Probability work in High School, with emphasis on the approach of statistical research results and their realization in real contexts. However, it was also evident the predominance of situations that explore the descriptive analysis of sample data in detriment of informal inferences, and few situations that explore the Normal Curve model. Therefore, we believe that it is possible for high school textbooks to deal with a more in-depth approach to Statistics that includes aspects of sampling related to the Normal Curve model, through situations involving, for example, uncertainty, sampling variability, sampling properties, probability distribution, providing students with a wider knowledge of possibilities for data analysis.References
ARAÚJO, A. F. Q. A inter-relação entre a Estatística e a Probabilidade: um estudo com professores de Matemática do Ensino Médio sobre a curva normal. 2020. 189f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife.
ARAÚJO, A. F. Q.; MACEDO, D. B. M. Articulando estatística e probabilidade: curva normal e média aritmética no Ensino Médio, a partir da inferência informal. In: GUIMARÃES, G. L.; CARVALHO, J. I. Estatística e Probabilidade na Escola. Recife: UFPE, 2021. 300 págs. 274-293.
AZEVEDO, P. Introdução à Estatística - 3. Ed. – Natal-RN, Editora Edufrn, 2016.
BAYER, A.; ECHEVESTE, S.; BITTENCOURT, H. R.; ROCHA, J. Preparação do formando em Matemática-licenciatura plena para lecionar estatística no Ensino Fundamental e Médio. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Bauru, Brasil, 2005.
BARBERINO, M. R. B.; MAGALHÃES M. N. uma proposta para desenvolver o letramento estatístico através de projetos. VYDIA, v. 36, n. 2, p. 363-375, jul./dez. Santa Maria, 2016.
BATANERO, C.; TAUBER, L.; SÁNCHEZ, V. Students’ reasoning about the normal distribution. In D. Ben-Zvi and J. Garfield (Eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking, p. 257–276, 2004.
BATANERO, C.; BEGUE, N.; GEA, M. M. Como desenvolver o senso de amostragem nos alunos? Ingrith (Ed.), Memórias do III Encontro Colombiano de Educação Estocástica (pp. 11-22). Bogotá, Colômbia, 2018.
BEGUÉ, N.; GEA, M.; BATANERO, C.; BELTRÁN-PELLICER, P. Significado da amostragem para alunos do ensino médio. Anais do ICERI, 1430-1435, 2017.
BEN-ZVI, D.; BAKKER, A.; MAKKAR, K. Learning to reason from samples. Educational Studies in Mathematics, v. 88, n. 3, p. 291-303, 2015.
BITTAR, M. A Teoria Antropológica do Didático como ferramenta metodológica para análise de livros didáticos. Zetetiké, Campinas, SP, v.25, n. 3, set./dez, p.364-387, 2017.
BRASIL, Ministério da Educação e da Secretaria de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL, Ministério da Educação e da Secretaria de Educação Guia do Programa Nacional do Livro e do Material Didático, Brasília, 2021.
CARDOSO, E. J.; ZUIN, E. S. L. Equações quadráticas nos livros didáticos de Matemática: ainda “Fórmula de Bhaskara”? In: XI Seminário Nacional de História da Matemática, XI SNHM. Natal/RN, 2015.
CAZARES, S. I. Comprensión que estudiantes universitarios desarrollan sobre el muestreo y variabilidad muestral desde una perspectiva informal. In J. M. Contreras; M. M. Gea; M. M. López- Martín; E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso International Virtual de Educación Estadística, 2019.
GAL, I. Adult’s Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities – Internacional Statistical Review, Australia, v. 70 1-33, 2002.
GAL, I. Towards 'probability literacy' for all citizens. In: Jones, G.A (ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning. USA: Springer: p. 39-63, 2005.
GIORDANO, C. C. O desenvolvimento do letramento estatístico por meio de projetos: um estudo com alunos do Ensino Médio. 155 f. [Dissertação Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo], São Paulo, 2016.
GOMES, T. M. O todo é a soma das partes, mas uma parte representa o todo? Compreensão de Estudantes do 5º e 9º ano sobre Amostragem. [Dissertação de Mestrado em. Centro de Educação - Universidade Federal de Pernambuco], 2013.
GONÇALVES, P. Uma abordagem da distribuição normal através da resolução de uma situação problema com a utilização do software geogebra. 102f. [Dissertação de Mestrado profissional em Matemática], Universidade Federal de Goiás, 2014.
GUIMARÃES, G. L.; GITIRANA, V. Estatística no Ensino Fundamental: a pesquisa como eixo estruturador. In: BORBA, R. E.; MONTEIRO, C. E. (Org.). Processos de ensino e aprendizagem em Educação Matemática. Recife: UFPE, 2013, p. 93-132.
LIMA, E. T. Probabilidade em livros didáticos de matemática dos anos finais: diferentes concepções. Zetetike, Campinas, SP, v. 28, p. e020015, 2020.
LUNA, L. C.; GUIMARÃES. G. L. Aprendizagem de amostragem nos PCN e na BNCR e a influência nos livros didáticos. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 11, n. 1, p. 1-20, 2021.
MAKAR, K.; RUBIN, A. A framework for thinking about informal statistical inference. Statistics Education Research Journal, v. 8, n. 1, p. 82-105, 2009.
MALHOTRA, Naresh K. Introdução à pesquisa de marketing. Editora Prentice Hall, São Paulo, 2005.
MORETTIN, L. G. Estatística Básica: Probabilidade e Inferência. Volume único, editora Pearson. São Paulo, 2010.
MONROY, J. C. V.; HERRERA, J. S. Análisis de las respuestas de estudiantes de bachillerato a problemas sobre la distribución normal. En J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López- Martín y E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística, 2019.
MOORE, D. S. A Estatística básica e sua prática. 3ª ed. New York: W. H. Freeman and Company, 1995.
RICHIT, A.; VENTURIN, S.; RODRIGUES, B. M. B. Ensino da Estatística nos Livros Didáticos Ápis e Coopera do Quarto Ano do Ensino Fundamental. Revista de Educação Matemática, v. 19, n. 01, p. e022017, 2021.
SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 1, n. 1, 2009.
SANTOS, L. C. Análise e o ensino de estatística em um livro didático. Brazilian. Journal of Development, Curitiba, v. 6, n.6, p.35598-35610, 2020.
SANTANA, M. R. M.; BORBA, R. O ensino de probabilidade nos anos iniciais: um olhar sobre a abordagem nos livros didáticos. EM TEIA - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 7, p. 2016-20, 2016.
SÃO PAULO. Caderno do Professor. Secretaria de Educação do estado de São Paulo, vol 2. 2014.
THOMAZ, D. Do livro didático ao aluno: transposição didática na aula de matemática do ensino médio diurno e noturno. [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática], Universidade do Mato Grosso, 2013.
TRIOLA, M. F. Introdução à estatística: atualização da tecnologia. (Tradução e revisão técnica: Ana Farias e Vera Flores). 10 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
WATSON, J.; KELLY, B. A. Cognition and instruction: Reasoning about bias in sampling. Mathematics Education Research Journal, v. 17, n. 1, p. 25–57, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.