“Integrating Projects" and "Life Projects" for the new brazilian high school curriculum: an analysis of the approach to the concept of sampling and normal curve

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254580

Keywords:

statistical education, sampling, normal curve, high school, textbook

Abstract

This  article  presents  the  results  of  a  research  that  sought  to  investigate  the  approach  to  the concepts of Sampling and Normal Curve in textbooks of Integrators Projects and Life Projects of the new Brazilian High School. This is a documental analysis of the 14 Integrators Projects textbooks  and  24  Life  Project  books  approved  by  PNLD  2021. The  results  indicate  that  these books  provide  interesting  proposals  for  Statistics  and  Probability  work  in  High  School,  with emphasis  on  the  approach  of  statistical  research  results  and  their  realization  in  real  contexts. However,  it  was  also  evident  the  predominance  of  situations  that  explore  the  descriptive analysis of sample data in detriment of informal inferences, and few situations that explore the Normal Curve model. Therefore, we believe that it is possible for high school textbooks to deal with  a  more  in-depth  approach  to  Statistics  that  includes  aspects  of  sampling  related  to  the Normal   Curve   model,   through   situations   involving,   for   example,   uncertainty,   sampling variability,  sampling  properties,  probability  distribution,  providing  students  with  a  wider knowledge of possibilities for data analysis.

Author Biographies

André Fellipe Queiroz Araújo, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), PE, Brasil

Doutorando em Educação Matemática e Tecnológica do programa de pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica da UFPE.

Gilda Lisbôa Guimarães, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), PE, Brasil

Doutora em Psicologia Cognitiva, professora titular do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco.

References

ARAÚJO, A. F. Q. A inter-relação entre a Estatística e a Probabilidade: um estudo com professores de Matemática do Ensino Médio sobre a curva normal. 2020. 189f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

ARAÚJO, A. F. Q.; MACEDO, D. B. M. Articulando estatística e probabilidade: curva normal e média aritmética no Ensino Médio, a partir da inferência informal. In: GUIMARÃES, G. L.; CARVALHO, J. I. Estatística e Probabilidade na Escola. Recife: UFPE, 2021. 300 págs. 274-293.

AZEVEDO, P. Introdução à Estatística - 3. Ed. – Natal-RN, Editora Edufrn, 2016.

BAYER, A.; ECHEVESTE, S.; BITTENCOURT, H. R.; ROCHA, J. Preparação do formando em Matemática-licenciatura plena para lecionar estatística no Ensino Fundamental e Médio. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Bauru, Brasil, 2005.

BARBERINO, M. R. B.; MAGALHÃES M. N. uma proposta para desenvolver o letramento estatístico através de projetos. VYDIA, v. 36, n. 2, p. 363-375, jul./dez. Santa Maria, 2016.

BATANERO, C.; TAUBER, L.; SÁNCHEZ, V. Students’ reasoning about the normal distribution. In D. Ben-Zvi and J. Garfield (Eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking, p. 257–276, 2004.

BATANERO, C.; BEGUE, N.; GEA, M. M. Como desenvolver o senso de amostragem nos alunos? Ingrith (Ed.), Memórias do III Encontro Colombiano de Educação Estocástica (pp. 11-22). Bogotá, Colômbia, 2018.

BEGUÉ, N.; GEA, M.; BATANERO, C.; BELTRÁN-PELLICER, P. Significado da amostragem para alunos do ensino médio. Anais do ICERI, 1430-1435, 2017.

BEN-ZVI, D.; BAKKER, A.; MAKKAR, K. Learning to reason from samples. Educational Studies in Mathematics, v. 88, n. 3, p. 291-303, 2015.

BITTAR, M. A Teoria Antropológica do Didático como ferramenta metodológica para análise de livros didáticos. Zetetiké, Campinas, SP, v.25, n. 3, set./dez, p.364-387, 2017.

BRASIL, Ministério da Educação e da Secretaria de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL, Ministério da Educação e da Secretaria de Educação Guia do Programa Nacional do Livro e do Material Didático, Brasília, 2021.

CARDOSO, E. J.; ZUIN, E. S. L. Equações quadráticas nos livros didáticos de Matemática: ainda “Fórmula de Bhaskara”? In: XI Seminário Nacional de História da Matemática, XI SNHM. Natal/RN, 2015.

CAZARES, S. I. Comprensión que estudiantes universitarios desarrollan sobre el muestreo y variabilidad muestral desde una perspectiva informal. In J. M. Contreras; M. M. Gea; M. M. López- Martín; E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso International Virtual de Educación Estadística, 2019.

GAL, I. Adult’s Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities – Internacional Statistical Review, Australia, v. 70 1-33, 2002.

GAL, I. Towards 'probability literacy' for all citizens. In: Jones, G.A (ed.), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning. USA: Springer: p. 39-63, 2005.

GIORDANO, C. C. O desenvolvimento do letramento estatístico por meio de projetos: um estudo com alunos do Ensino Médio. 155 f. [Dissertação Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo], São Paulo, 2016.

GOMES, T. M. O todo é a soma das partes, mas uma parte representa o todo? Compreensão de Estudantes do 5º e 9º ano sobre Amostragem. [Dissertação de Mestrado em. Centro de Educação - Universidade Federal de Pernambuco], 2013.

GONÇALVES, P. Uma abordagem da distribuição normal através da resolução de uma situação problema com a utilização do software geogebra. 102f. [Dissertação de Mestrado profissional em Matemática], Universidade Federal de Goiás, 2014.

GUIMARÃES, G. L.; GITIRANA, V. Estatística no Ensino Fundamental: a pesquisa como eixo estruturador. In: BORBA, R. E.; MONTEIRO, C. E. (Org.). Processos de ensino e aprendizagem em Educação Matemática. Recife: UFPE, 2013, p. 93-132.

LIMA, E. T. Probabilidade em livros didáticos de matemática dos anos finais: diferentes concepções. Zetetike, Campinas, SP, v. 28, p. e020015, 2020.

LUNA, L. C.; GUIMARÃES. G. L. Aprendizagem de amostragem nos PCN e na BNCR e a influência nos livros didáticos. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 11, n. 1, p. 1-20, 2021.

MAKAR, K.; RUBIN, A. A framework for thinking about informal statistical inference. Statistics Education Research Journal, v. 8, n. 1, p. 82-105, 2009.

MALHOTRA, Naresh K. Introdução à pesquisa de marketing. Editora Prentice Hall, São Paulo, 2005.

MORETTIN, L. G. Estatística Básica: Probabilidade e Inferência. Volume único, editora Pearson. São Paulo, 2010.

MONROY, J. C. V.; HERRERA, J. S. Análisis de las respuestas de estudiantes de bachillerato a problemas sobre la distribución normal. En J. M. Contreras, M. M. Gea, M. M. López- Martín y E. Molina-Portillo (Eds.), Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística, 2019.

MOORE, D. S. A Estatística básica e sua prática. 3ª ed. New York: W. H. Freeman and Company, 1995.

RICHIT, A.; VENTURIN, S.; RODRIGUES, B. M. B. Ensino da Estatística nos Livros Didáticos Ápis e Coopera do Quarto Ano do Ensino Fundamental. Revista de Educação Matemática, v. 19, n. 01, p. e022017, 2021.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 1, n. 1, 2009.

SANTOS, L. C. Análise e o ensino de estatística em um livro didático. Brazilian. Journal of Development, Curitiba, v. 6, n.6, p.35598-35610, 2020.

SANTANA, M. R. M.; BORBA, R. O ensino de probabilidade nos anos iniciais: um olhar sobre a abordagem nos livros didáticos. EM TEIA - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 7, p. 2016-20, 2016.

SÃO PAULO. Caderno do Professor. Secretaria de Educação do estado de São Paulo, vol 2. 2014.

THOMAZ, D. Do livro didático ao aluno: transposição didática na aula de matemática do ensino médio diurno e noturno. [Dissertação de Mestrado em Educação Matemática], Universidade do Mato Grosso, 2013.

TRIOLA, M. F. Introdução à estatística: atualização da tecnologia. (Tradução e revisão técnica: Ana Farias e Vera Flores). 10 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

WATSON, J.; KELLY, B. A. Cognition and instruction: Reasoning about bias in sampling. Mathematics Education Research Journal, v. 17, n. 1, p. 25–57, 2005.

Published

2022-10-24

How to Cite

Araújo, A. F. Q., & Guimarães, G. L. (2022). “Integrating Projects" and "Life Projects" for the new brazilian high school curriculum: an analysis of the approach to the concept of sampling and normal curve. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(3), 26–55. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254580

Issue

Section

Novo Ensino Médio e os Itinerários Formativos