Understandings of mathematics teachers about BNCC recommendations to approach statistics content in Middle School Level

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254680

Keywords:

middle school level, teaching of statistics, statistical literacy, BNCC, Mathematics teacher

Abstract

This  article  presents  the  results  of  a  mapping  carried  out  with  mathematics  teachers  from Reference  Schools  in  High  School  -  EREM  of  the  public  education  network  of  Pernambuco, with the objective of investigating how they understand the curricular recommendations of the National Common Curricular Base - BNCC, for the teaching of Mathematics, in particular for the work with Statistics content. The research study had a qualitative approach and considered the importance of statistical knowledge for the development of critical abilities for the citizen. The participants were seven mathematics teachers, who answered a questionnaire composed of open and closed questions. All teachers mentioned participation in specific teacher education to be  able  to  implement  the  new  middle  school  level  based  on  the  BNCC  in  their  schools. They also  reported  that  their  teacher  education  was  insufficient  in  the  face  of  the  challenges surrounding this new practice. Most participants reported that they are developing projects for the  teaching  of  statistics  with  teachers  from  other  disciplines.  The  research  points  out  a favorable  scenario  to  approach  statistics  topics  on  middle  school  as  an  articulator  between mathematics  and  other  disciplines  in  the  elaboration  of  educational  itineraries  and  transversal contemporary  themes.  It  also  points  out  contributions  to  the  teaching  of  statistics  from  the perspective of statistical literacy, thus expanding the recommendations of the BNCC.

Author Biographies

Marciel José do Monte, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Educação Matemática e Tecnológica do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica
Universidade Federal de Pernambuco – Pernambuco – Brasil

Liliane Maria Teixeira Lima de Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco

Professora Associada do Departamento de Políticas e Gestão da Educação e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica
Universidade Federal de Pernambuco – Pernambuco – Brasil

Irene Maurício Cazorla, Universidade Estadual de Santa Cruz

Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática
Universidade Estadual de Santa Cruz – Bahia – Brasil

Carlos Eduardo Ferreira Monteiro, Universidade Federal de Pernambuco

Professor Associado do Departamento de Psicologia, Educação e Inclusão e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica
Universidade Federal de Pernambuco – Pernambuco – Brasil

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Published

2022-10-24

How to Cite

Monte, M. J. do, Carvalho, L. M. T. L. de, Cazorla, I. M., & Monteiro, C. E. F. (2022). Understandings of mathematics teachers about BNCC recommendations to approach statistics content in Middle School Level. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(3), 127–149. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254680

Issue

Section

Novo Ensino Médio e os Itinerários Formativos