Understandings of mathematics teachers about BNCC recommendations to approach statistics content in Middle School Level
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254680Keywords:
middle school level, teaching of statistics, statistical literacy, BNCC, Mathematics teacherAbstract
This article presents the results of a mapping carried out with mathematics teachers from Reference Schools in High School - EREM of the public education network of Pernambuco, with the objective of investigating how they understand the curricular recommendations of the National Common Curricular Base - BNCC, for the teaching of Mathematics, in particular for the work with Statistics content. The research study had a qualitative approach and considered the importance of statistical knowledge for the development of critical abilities for the citizen. The participants were seven mathematics teachers, who answered a questionnaire composed of open and closed questions. All teachers mentioned participation in specific teacher education to be able to implement the new middle school level based on the BNCC in their schools. They also reported that their teacher education was insufficient in the face of the challenges surrounding this new practice. Most participants reported that they are developing projects for the teaching of statistics with teachers from other disciplines. The research points out a favorable scenario to approach statistics topics on middle school as an articulator between mathematics and other disciplines in the elaboration of educational itineraries and transversal contemporary themes. It also points out contributions to the teaching of statistics from the perspective of statistical literacy, thus expanding the recommendations of the BNCC.References
AGUIAR, M. A. da S. Reformas Conservadoras e a “Nova Educação”: Orientações hegemônicas no MEC e no CNE. Educação & Sociedade [on line]. 2019, v. 40.
BRASIL. Lei n º 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm>. Acesso em: 10 jul. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais Curriculares para a Elaboração de Itinerários Formativos. Brasília, DF: MEC, 2019b.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília, DF: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília, DF: MEC, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília, DF: MEC, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, DF: MEC, 2002.
CASTRO, G. A. M.; ESPÍRITO SANTO, C. F. A.; BARATA, R. C.; ALMOULOUD, S. A. Desafios para o professor de Ciências e Matemática revelados pelo estudo da BNCC para o ensino médio. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v.15, n. 2, p.1-32, 2020.
CARVALHO, C. Interação entre pares: Contributos para a promoção de desenvolvimento lógico e do desempenho estatístico no 7º ano de escolaridade. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2001.
CAZORLA, I. M.; GIORDANO, C. C. O papel do Letramento Estatístico na implementação dos temas contemporâneos transversais da BNCC. In: Carlos Eduardo Ferreira Monteiro; Liliane Maria Teixeira Lima de Carvalho. (Org.). Temas emergentes em Letramento Estatístico. 1ed. Recife: Editora Universitária UFPE, 2021, v. 1, p. 88-111.
GAL, I. Adult’ statistical literacy: Meanings, Components, Responsibilities. International Statistical Review, [S.l.], v. 70, n. 1, p. 1-25, 2002.
LIMA, S. DE O.; GIORDANO, C. C. Letramento Estatístico: um olhar sobre a BNCC. In: Carlos Eduardo Ferreira Monteiro; Liliane Maria Teixeira Lima de Carvalho. (Org.). Temas emergentes em Letramento Estatístico. 1ed. Recife: Editora Universitária UFPE, 2021, v. 1, p. 473-494.
MONTE, M. J. do; CARVALHO, L. M. T. L. de. Possibilidades de Letramento Estatístico na abordagem de tabelas e gráficos por professores do ensino médio. In: Carlos Eduardo Ferreira Monteiro; Liliane Maria Teixeira Lima de Carvalho. (Org.). Temas emergentes em Letramento Estatístico. 1ed. Recife: Editora Universitária UFPE, 2021, v. 1, p. 383-404.
OLIVEIRA, A. F. de; ROSA, D. E. G. A Estatística no Ensino Médio: em busca da contextualização. ZETETIKÉ (ON LINE), v. 28, p. 1-18, 2020.
QUEDI, R. P.; DARROZ, L. M.; ROSA, C. T. W da. Estatística no Ensino Médio: um material potencialmente significativo para o ensina da área. ZETETIKÉ (ON LINE), v. 28, p. 1-18, 2020.
RODRIGUES, B. M. B.; PONTE, J. P. M da. Desenvolvimento do conhecimento didático de professores em Estatística. ZETETIKÉ (ON LINE), v. 28, p. 1-20, 2020.
SOUZA, J. M. G.; MONTEIRO, C. E. F. Compreensões sobre gráficos por professores de escolas no campo. ZETETIKÉ (ON LINE), v. 28, p. 1-20, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.