Development of statistical skills in the New High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254701

Keywords:

New High School, statistics, statistical literacy, satistical reasoning, statistical thinking

Abstract

The  present  qualitative  investigation  sought  the  development  of  statistical  literacy,  reasoning and  thinking  through  the  triangulation  of  objectives,  activities  and  tests.  Thirty-five  students from a private school in Porto Alegre participated in the study, aged between 15 and 18 years. The  activities  were  developed  during  the  pandemic  period,  remotely,  in  the  elective  subject called  Statistics  Applied  to  Research,  as  a  pilot  project  to  adapt  to  the  New  High  School implemented  in  2022.  The  theoretical  framework  was  based  on  related  studies  to  the  three aforementioned  statistical  competences.  Data  were  collected  through  materials  produced  and delivered by students via Google Classroom. It was found that the proposed activities favored the  promotion  of  such  skills,  since  they  provided  the  students  with  the  opportunity  to  develop reading,  interpretation,  exploration,  analysis  and  critical  positions  in  the  face  of  the  situations presented, based on real and contextualized data.

Author Biographies

Clarissa Coragem Ballejo, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação em Ciências e Matemática
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – RS – Brasil

Elisabete Rambo Braga, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – RS – Brasil.


References

BALLEJO, C. C.; BRAGA, E. R.; VIALI, L. Estatística aplicada à pesquisa: desenvolvendo o letramento estatístico no Ensino Médio. Anais do II Encontro Nacional Online de Professores que Ensinam Matemática, UNEMAT, 2021.

BATANERO, C.; DÍAZ, C.; CONTRERAS, J. M.; ROA, R. El sentido estadístico y su desarrollo. Números – Revista de Didáctica de las Matemáticas, Tenerife, v. 83, p. 7-18, jul. 2013.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto 1994.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Exame Nacional do Ensino Médio: Documento Básico 2002. Brasília: INEP, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Comum Curricular: A área de Matemática. Brasília, 2018.

CAMPOS, C. R.; WODEWOTZKI, M. L. L.; JACOBINI, O. R. Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

DELMAS, R. Statistical literacy, reasoning and learning: a commentary. Journal of Statistics Education, v. 10, n. 3, p. 1-11, 2002.

GAL, I. Adult’s statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, v. 70, n. 1, p. 1-51, 2002.

GARFIELD, J; GAL, I. Assessment and Statistics Education: Current Challenges and Directions. International Statistical Review, v. 67, n. 1, p. 1-12, abr. 1999.

GARFIELD, J. The challenge of developing statistical reasoning. Journal of Statistics Education, v. 10, n. 3, p. 1-11, 2002.

GONÇALVES, F. A. M. F.; SANTOS JUNIOR, G.; PEREIRA, C. S.; DIAS, C. F. B. Ensino de estatística no ensino médio: Uma proposta interdisciplinar entre matemática e educação física. EM TEIA, v. 10, n. 3, p. 1-16, 2019.

HOLLAS, J.; BERNARDI, L. T. M. dos S. O exame nacional do ensino médio (Enem) e as competências para uma educação estatística crítica. Revista Ensaio e Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro, v. 28, n. 106, p. 110-134, jan/mar. 2020. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701489

LOPES, C. A. E. O conhecimento profissional dos professores e suas relações com estatística e probabilidade na educação infantil. 2003. 281 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. 2003.

LOPES, C. A. E.; CARVALHO, C. Literacia Estatística na Educação Básica. In: LOPES, C. A. E..; NACARATO, A. M. (org.). Escritas e Leituras na Educação Matemática. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, v. 1, p. 77-92.

LOPES, C. A. E. A educação estatística no currículo de matemática: um ensaio teórico. In: 33a. Reunião Anual da ANPED, 2010, Caxambu. Educação no Brasil: o balanço de uma década. Rio de Janeiro: Anped, 2010. v. GT 19. p. 1-15

MACGILLIVRAY, H.; PEREIRA-MENDOZA, L. Teaching Statistical Thinking Through Investigative Projects. In: BATANERO, Carmen; BURRILL, Gail; READING, Chris (Eds.). Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges for Teaching and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study: The 18th ICMI Study. Springer, 2011.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Portal da Educação Integral. 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/novo-ensino-medio. Acesso em: 29 jul. 2021.

RUMSEY, D. Statistical Literacy as a Goal for Introductory Statistics Courses. Journal of Statistics Education, v. 10, n. 3, 2002.

WILD, C.; PFANNKUCH, M. Statistical Thinking in Empirical Enquiry. International Statistical Review, v. 67, n. 3, p. 223-265, 1999.

VIALI, L; SILVA, M. M. Sobre a necessidade de se iniciar o ensino/aprendizagem da estatística e da probabilidade na infância. Em Teia - Revista de Educação Matemática e Tecnologia Iberoamericana. Pernambuco, v. 7, n. 1, p. 1-18, set. 2016.

Published

2022-10-24

How to Cite

Ballejo, C. C., & Braga, E. R. (2022). Development of statistical skills in the New High School. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(3), 290–309. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254701

Issue

Section

Novo Ensino Médio e os Itinerários Formativos