Development of statistical skills in the New High School
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254701Keywords:
New High School, statistics, statistical literacy, satistical reasoning, statistical thinkingAbstract
The present qualitative investigation sought the development of statistical literacy, reasoning and thinking through the triangulation of objectives, activities and tests. Thirty-five students from a private school in Porto Alegre participated in the study, aged between 15 and 18 years. The activities were developed during the pandemic period, remotely, in the elective subject called Statistics Applied to Research, as a pilot project to adapt to the New High School implemented in 2022. The theoretical framework was based on related studies to the three aforementioned statistical competences. Data were collected through materials produced and delivered by students via Google Classroom. It was found that the proposed activities favored the promotion of such skills, since they provided the students with the opportunity to develop reading, interpretation, exploration, analysis and critical positions in the face of the situations presented, based on real and contextualized data.References
BALLEJO, C. C.; BRAGA, E. R.; VIALI, L. Estatística aplicada à pesquisa: desenvolvendo o letramento estatístico no Ensino Médio. Anais do II Encontro Nacional Online de Professores que Ensinam Matemática, UNEMAT, 2021.
BATANERO, C.; DÍAZ, C.; CONTRERAS, J. M.; ROA, R. El sentido estadístico y su desarrollo. Números – Revista de Didáctica de las Matemáticas, Tenerife, v. 83, p. 7-18, jul. 2013.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto 1994.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Exame Nacional do Ensino Médio: Documento Básico 2002. Brasília: INEP, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Comum Curricular: A área de Matemática. Brasília, 2018.
CAMPOS, C. R.; WODEWOTZKI, M. L. L.; JACOBINI, O. R. Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
DELMAS, R. Statistical literacy, reasoning and learning: a commentary. Journal of Statistics Education, v. 10, n. 3, p. 1-11, 2002.
GAL, I. Adult’s statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, v. 70, n. 1, p. 1-51, 2002.
GARFIELD, J; GAL, I. Assessment and Statistics Education: Current Challenges and Directions. International Statistical Review, v. 67, n. 1, p. 1-12, abr. 1999.
GARFIELD, J. The challenge of developing statistical reasoning. Journal of Statistics Education, v. 10, n. 3, p. 1-11, 2002.
GONÇALVES, F. A. M. F.; SANTOS JUNIOR, G.; PEREIRA, C. S.; DIAS, C. F. B. Ensino de estatística no ensino médio: Uma proposta interdisciplinar entre matemática e educação física. EM TEIA, v. 10, n. 3, p. 1-16, 2019.
HOLLAS, J.; BERNARDI, L. T. M. dos S. O exame nacional do ensino médio (Enem) e as competências para uma educação estatística crítica. Revista Ensaio e Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro, v. 28, n. 106, p. 110-134, jan/mar. 2020. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701489
LOPES, C. A. E. O conhecimento profissional dos professores e suas relações com estatística e probabilidade na educação infantil. 2003. 281 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. 2003.
LOPES, C. A. E.; CARVALHO, C. Literacia Estatística na Educação Básica. In: LOPES, C. A. E..; NACARATO, A. M. (org.). Escritas e Leituras na Educação Matemática. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, v. 1, p. 77-92.
LOPES, C. A. E. A educação estatística no currículo de matemática: um ensaio teórico. In: 33a. Reunião Anual da ANPED, 2010, Caxambu. Educação no Brasil: o balanço de uma década. Rio de Janeiro: Anped, 2010. v. GT 19. p. 1-15
MACGILLIVRAY, H.; PEREIRA-MENDOZA, L. Teaching Statistical Thinking Through Investigative Projects. In: BATANERO, Carmen; BURRILL, Gail; READING, Chris (Eds.). Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges for Teaching and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study: The 18th ICMI Study. Springer, 2011.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Portal da Educação Integral. 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/novo-ensino-medio. Acesso em: 29 jul. 2021.
RUMSEY, D. Statistical Literacy as a Goal for Introductory Statistics Courses. Journal of Statistics Education, v. 10, n. 3, 2002.
WILD, C.; PFANNKUCH, M. Statistical Thinking in Empirical Enquiry. International Statistical Review, v. 67, n. 3, p. 223-265, 1999.
VIALI, L; SILVA, M. M. Sobre a necessidade de se iniciar o ensino/aprendizagem da estatística e da probabilidade na infância. Em Teia - Revista de Educação Matemática e Tecnologia Iberoamericana. Pernambuco, v. 7, n. 1, p. 1-18, set. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.