Gamification as a strategy for meaningful geometry learning in the 9th grade of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.257612Keywords:
Euclidea, geometric construction, Basic Education, enjagementAbstract
This paper presents results of a research that aimed to analyze possible contributions of gamification, through the Euclidea application, for the meaningful learning of geometry in a 9th grade class of Elementary School, held in a public school in Santa Catarina, SC. In a teaching experience, participating students answered two questionnaires and solved problems/challenges of geometric constructions in the Euclidea application, which has a game structure. This research was guided by a qualitative approach and used Content Analysis to categorize the data obtained. Through the analysis carried out, we verified that Euclidea has characteristics of potentially significant material, there was engagement of the students in carrying out the proposed activities, indicating a predisposition of these students for learning. So, we conclude that gamification contributed to the significant learning of geometry by most of the students participating in this research.
References
ALVES, L. R. G.; MINHO, M. R. da S.; DINIZ, M. V. C. Gamificação: diálogos com a educação. FADEL, L. M. et al. (Org.). A gamificação na Educação. São Paulo: Pimenta cultural, 2014. Disponível em: http://www.pgcl.uenf.br/arquivos/gamificacao_na_educacao_011120181605.pdf. Acesso em: 30 jan. 2023.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Tradução: Lígia Teopisto. Lisboa: Plátano, 2003.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reta e Augusto Pinheiro. 70. ed. Lisboa: Ltda, 1977.
BITTENCOURT, P. A. S.; ALBINO, J. P. O uso das tecnologias digitais na educação do século XXI. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, p. 205–214, 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9433. Acesso em: 25 jul. 2022.
BORBA, M. C.; ALMEIDA, H. R. F. L.; GRACIAS, T. A. S. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
BUSARELLO, R. I.; ULBRICHT, V. R.; FADEL, L. M. A gamificação e a sistemática do jogo. FADEL, L. M. et al. (Org.). A gamificação na Educação. São Paulo: Pimenta cultural, 2014. Disponível em:
http://www.pgcl.uenf.br/arquivos/gamificacao_na_educacao_011120181605.pdf. Acesso em: 25 jan. 2023.
BUSARELLO, R. I. Gamification: princípios e estratégias. São Paulo: Pimenta Cultural, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018.
CARVALHO, M. F. et al. Livro mágico da gamificação. Porto Alegre: 2020. Disponível em: http://www.inf.poa.ifrs.edu.br/~okuyama/livro/LivroMagicoGamificacao.pdf. Acesso em: 25 jan. 2023.
FARDO, M. L. A gamificação como método: Estudo de elementos dos games aplicados em Processos de ensino e aprendizagem. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2013.
FERRONATO, J. A Gamificação como uma Estratégia de Aprendizagem: Construções Geométricas Utilizando o Aplicativo Euclidea. 2021. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, 2021.
KAPP, K. M. The Gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2011.
OLIVEIRA, A. W. B. B. de. O uso do aplicativo Euclidea no ensino da geometria na educação básica. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020.
OLIVEIRA, L. R. de. Construções geométricas através do jogo Euclidea: uma experiência com alunos do segundo ano do ensino médio da escola pública Centro de Ensino Maria do Socorro Coelho Cabral do município de Balsas/MA. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Instituto Federal do Piauí, Floriano, 2019.
RESNICK, M. Jardim de infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Porto Alegre: Penso Editora, 2020.
SIGNORI, G. G.; GUIMARÃES, J. C. F. Gamificação como método de ensino inovador. International Journal on Active Learning. v. 1, n. 1, p. 66-77, jul./dez. 2016.
SOUZA, A. M. de. Utilizando o jogo Euclidea e demonstrações dinâmicas no Geogebra para o ensino de construções geométricas. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.
VIANNA, Y. et al. Gamification, Inc: como reinventar empresas a partir de jogos. 1. ed. Rio de Janeiro: MJV Press, 2013.
ZICHERMANN, G.; CUNNINGHAM, C. Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. 1. ed. Sebastopol, Calif: O’Reilly Media, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rosane Rossato Binotto, Julieta Ferronato

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

