Exploration with GeoGebra of an investigation in Geometry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.258557

Keywords:

Geometry, bisectogram, investigation, geoGebra

Abstract

This article develops a study guided by the following two objectives: to examine the process of constructing the bisectogram of different quadrilaterals (defined by the intersection of the bisectors of the internal angles of the quadrilateral); and evaluate the potential of GeoGebra for its construction. Therefore, using GeoGebra, we intend to establish when it is possible to construct the bisectogram, its characterization and its properties. In terms of the construction of bisectograms and the analysis of their construction, it was found that GeoGebra proved to be a tool with high potential for the construction of different bisectograms and to provide insights into the possibility of their construction, characterization, and properties. Given such potentialities, it is considered that GeoGebra is a very suitable tool to explore the construction, characterization and properties of bisectograms, while promoting knowledge about quadrilaterals, emphasizing, namely, different definitions of quadrilaterals from different attributes, relations between the definitions of the different quadrilaterals and the distinction between the evidence obtained from the analysis of the various generated examples and the need for an analytical proof.

Author Biography

José António Fernandes, Universidade do Minho

Doutor em Educação, área de Metodologia do Ensino de Matemática. Professor do Departamento de Estudos Integrados de Literacia, Didática e Supervisão.

References

ABRANTES, P.; PONTE, J. P.; FONSECA, H.; BRUNHEIRA, L. (Eds.). Investigações matemáticas na aula e no currículo. Lisboa: Associação de Professores de Matemática, 1999.

BATANERO, C. Didáctica de la Estadística. Granada: Grupo de Investigación en Educación Estadística, 2001.

BATANERO, C.; DÍAZ, C.; CONTRERAS, J. M.; ARTEAGA, P. (2011). Enseñanza de la Estadística a través de proyectos. In: BATANERO, C.; DÍAZ, C. (Eds.). Estadística con Proyectos. Granada: Universidad de Granada, 2011. p. 9-46.

BURRILL, G. Simulation as a tool to develop statistical understanding. In: PHILLIPS, B. (Ed.). Proceedings of the Sixth International Conference on Teaching Statistics. Cape Town, South Africa: International Association for Statistics Education, 2002.

CROWLEY, M. The van Hiele Model of the Development of Geometric Thought. In: LINDQUIST, M.; SHULT, A. (Eds.). Learning and Teaching Geometry, K-12 (1987 Yearbook). Reston, VA: NCTM, 1987. p. 1-16.

FERNANDES, J. A. Estudo dos quadriláteros enquanto conceitos geométricos com o GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, in press.

FERNANDES, J. A. Exploração de uma propriedade do triângulo retângulo usando o GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 11, n. 1, p. 85-100, 2022a.

FERNANDES, J. A. Operar com números positivos no GeoGebra: implicações didáticas. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 11, n. 2, p. 72–91, 2022b

FERNANDES, J. A.; VISEU, F.; FERNANDES, M. C.; SILVA, M.; DUARTE, P. Uma intervenção de ensino em Estatística no ensino profissional através de investigações estatísticas. In: SILVA, B. D.; ALMEIDA, L.; BARCA, A.; PERALBO, M. (Orgs.). Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho, 2009. p. 3441-3455.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Aprendizagens Essenciais de Matemática: Ensino Secundário. Lisboa: Autor, 2023.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Aprendizagens Essenciais de Matemática: Ensino Básico. Lisboa: Autor, 2021.

NOVAK, J.; GOWIN, B. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1996.

PÓLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo aspeto do método matemático. Rio de Janeiro: Interciência, 1986.

PONTE, J. P. Investigação sobre investigações matemáticas em Portugal. Investigar em Educação, 2, p. 93-169, 2003.

PONTE, J. P. Gestão curricular em matemática. In: Grupo de Trabalho sobre Investigação (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa. Associação de Professores de Matemática, 2005. p. 13-34.

ROCHA, A. Os alunos de matemática e o trabalho investigativo. In: Grupo de Trabalho sobre Investigação (Org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002. p. 99-124.

SEGURADO, I. O que acontece quando os alunos realizam investigações matemáticas? In: Grupo de Trabalho sobre Investigação (Org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002. p. 57-73.

SKEMP, R. The psychology of learning mathematics. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, 1993.

SOUSA, O. Investigações estatísticas no 6.º ano. In: Grupo de Trabalho sobre Investigação (Ed.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa. Associação de Professores de Matemática, 2002. p. 75-97.

VISEU, F.; FERNANDES, J. A.; GOMES, A. A resolução de problemas no ensino e na aprendizagem da Matemática. In: VISEU, F.; GOMES, A. (Coords.). Resolução de Problemas de Geometria. Raleigh, NC: Lulu, 2015. p. 3-17.

Published

2023-11-21

How to Cite

Fernandes, J. A. (2023). Exploration with GeoGebra of an investigation in Geometry. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 14(3), 1–19. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.258557

Issue

Section

ARTIGOS