Exploration with GeoGebra of an investigation in Geometry
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2023.258557Keywords:
Geometry, bisectogram, investigation, geoGebraAbstract
This article develops a study guided by the following two objectives: to examine the process of constructing the bisectogram of different quadrilaterals (defined by the intersection of the bisectors of the internal angles of the quadrilateral); and evaluate the potential of GeoGebra for its construction. Therefore, using GeoGebra, we intend to establish when it is possible to construct the bisectogram, its characterization and its properties. In terms of the construction of bisectograms and the analysis of their construction, it was found that GeoGebra proved to be a tool with high potential for the construction of different bisectograms and to provide insights into the possibility of their construction, characterization, and properties. Given such potentialities, it is considered that GeoGebra is a very suitable tool to explore the construction, characterization and properties of bisectograms, while promoting knowledge about quadrilaterals, emphasizing, namely, different definitions of quadrilaterals from different attributes, relations between the definitions of the different quadrilaterals and the distinction between the evidence obtained from the analysis of the various generated examples and the need for an analytical proof.
References
ABRANTES, P.; PONTE, J. P.; FONSECA, H.; BRUNHEIRA, L. (Eds.). Investigações matemáticas na aula e no currículo. Lisboa: Associação de Professores de Matemática, 1999.
BATANERO, C. Didáctica de la Estadística. Granada: Grupo de Investigación en Educación Estadística, 2001.
BATANERO, C.; DÍAZ, C.; CONTRERAS, J. M.; ARTEAGA, P. (2011). Enseñanza de la Estadística a través de proyectos. In: BATANERO, C.; DÍAZ, C. (Eds.). Estadística con Proyectos. Granada: Universidad de Granada, 2011. p. 9-46.
BURRILL, G. Simulation as a tool to develop statistical understanding. In: PHILLIPS, B. (Ed.). Proceedings of the Sixth International Conference on Teaching Statistics. Cape Town, South Africa: International Association for Statistics Education, 2002.
CROWLEY, M. The van Hiele Model of the Development of Geometric Thought. In: LINDQUIST, M.; SHULT, A. (Eds.). Learning and Teaching Geometry, K-12 (1987 Yearbook). Reston, VA: NCTM, 1987. p. 1-16.
FERNANDES, J. A. Estudo dos quadriláteros enquanto conceitos geométricos com o GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, in press.
FERNANDES, J. A. Exploração de uma propriedade do triângulo retângulo usando o GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 11, n. 1, p. 85-100, 2022a.
FERNANDES, J. A. Operar com números positivos no GeoGebra: implicações didáticas. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 11, n. 2, p. 72–91, 2022b
FERNANDES, J. A.; VISEU, F.; FERNANDES, M. C.; SILVA, M.; DUARTE, P. Uma intervenção de ensino em Estatística no ensino profissional através de investigações estatísticas. In: SILVA, B. D.; ALMEIDA, L.; BARCA, A.; PERALBO, M. (Orgs.). Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho, 2009. p. 3441-3455.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Aprendizagens Essenciais de Matemática: Ensino Secundário. Lisboa: Autor, 2023.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Aprendizagens Essenciais de Matemática: Ensino Básico. Lisboa: Autor, 2021.
NOVAK, J.; GOWIN, B. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1996.
PÓLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo aspeto do método matemático. Rio de Janeiro: Interciência, 1986.
PONTE, J. P. Investigação sobre investigações matemáticas em Portugal. Investigar em Educação, 2, p. 93-169, 2003.
PONTE, J. P. Gestão curricular em matemática. In: Grupo de Trabalho sobre Investigação (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa. Associação de Professores de Matemática, 2005. p. 13-34.
ROCHA, A. Os alunos de matemática e o trabalho investigativo. In: Grupo de Trabalho sobre Investigação (Org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002. p. 99-124.
SEGURADO, I. O que acontece quando os alunos realizam investigações matemáticas? In: Grupo de Trabalho sobre Investigação (Org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002. p. 57-73.
SKEMP, R. The psychology of learning mathematics. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, 1993.
SOUSA, O. Investigações estatísticas no 6.º ano. In: Grupo de Trabalho sobre Investigação (Ed.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa. Associação de Professores de Matemática, 2002. p. 75-97.
VISEU, F.; FERNANDES, J. A.; GOMES, A. A resolução de problemas no ensino e na aprendizagem da Matemática. In: VISEU, F.; GOMES, A. (Coords.). Resolução de Problemas de Geometria. Raleigh, NC: Lulu, 2015. p. 3-17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 José António Fernandes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

