Interactivity between digital technologies and the stage of mathematical modeling

a study in modeling productions with technologies in Mathematics Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.259121

Keywords:

Model math, modeling mathematical, digital technology, interactivity

Abstract

The interactivity between user and technology has been strengthening as it is coupled with human activity. Measure this interaction in levels or categories give different understandings about the development of Mathematical Modeling activities with a view to learning mediated by technology. Investigating what levels of user-resource-digital interactivity in the stages of Mathematical Modeling are achieved in modeling activities described in academic productions in Mathematics Education is the central objective of this study. Characterized as qualitative research, we adapted the interactivity model proposed by Beauchamp and Kennewell (2010) and the classification given by Oliveira (2012) to evaluate the interactivity of technologies in Mathematical Modeling activities in 16 Brazilian academic productions. From the results, we showed interactivity characteristics according to the level of technological involvement, perceived as: technical, physical and conceptual. Finally, we distinguish criteria that favor achieving levels of interaction in the modeling stages of Mathematics Education.

Author Biographies

Manuel Jesus Mamani Lopez, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Graduado em Engenharia em Informática pela universidade Continental (Peru, 2009), também é graduado como Licenciado em Matemática pela universidade "Nacional del Centro del Peru" (UNCP, Peru, 2009), ambos revalidados no Brasil como Bacharelo em Informática e Licenciado em Matemática, pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) e a Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) respectivamente. Tem um mestrado em Gestão Educativa (UNCP, Peru, 2007), outra em maestria em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR, 2016), atualmente é doutorando na Universidade Estadual de Maringá (UEM) na área de Ciências e Educação Matemática (PCM). Nos últimos anos, foi professor titular na área de Matemática e Informática no Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial (SENAC, Pr.).

Lilian Akemi Kato, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Graduada em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (1992), mestre em Matemática pela Universidade de São Paulo (1996) e doutora em Matemática Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2004). Atualmente é professora associada da Universidade Estadual de Maringá atuando como docente no Departamento de Matemática e no Programa de Pós Graduação em Educação para a Ciência e Matemática. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Biomatemática, atuando principalmente nos seguintes temas: modelagem matemática e ensino de Ciências e Educação Matemática.

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Published

2025-05-22

How to Cite

Lopez, M. J. M., & Kato, L. A. (2025). Interactivity between digital technologies and the stage of mathematical modeling: a study in modeling productions with technologies in Mathematics Education. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 16(1), 1–26. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.259121