Generalizations involving the Pythagorean Theorem using GeoGebra and analytical processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.262089

Keywords:

Pythagorean theorem, generalizations, GeoGebra

Abstract

This study explores the Pythagorean Theorem and several generalizations involving this theorem, using GeoGebra and analytical processes. To this end, the following two objectives were established in exploring the proposed tasks: 1) discuss the potential of using GeoGebra; and 2) analyse the mathematical dimension developed. After exploring the proposed tasks, it was found that GeoGebra proved to be a tool with high potential for creating and analysing exemplifications of the generalizations studied and, in addition, provided clues to proof these generalizations. From a mathematical point of view, the great diversity of mathematical objects involved in the study of generalizations, as well as their relationships, among which the arguments developed in the proof stand out. Therefore, overall, the proposed tasks are especially suitable for synthesizing previous learnings, allowing students to work in small groups on project work.

Author Biography

José António Fernandes, Universidade do Minho

Doutor em Educação. Departamento de Estudos Integrados de Literacia, Didática e Supervisão, Universidade do Minho – Portugal.

References

AUSUBEL, D.; NOVAK, J.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BOYER, C. B. Historia de la matemática. Madrid: Alianza Universidad, 1986.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular ─ Educação é a Base. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

FERNANDES, J. A. Estudo dos quadriláteros enquanto conceitos geométricos com o GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 37-53, 2023a.

FERNANDES, J. A. Explorar com o GeoGebra uma investigação em Geometria. Em Teia ─ Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 14, n. 3, p. 1-19, 2023b.

FERNANDES, J. A. Operar com números positivos no GeoGebra: implicações didáticas. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 72–91, 2022.

FERNANDES, J. A.; VAZ, O. Porquê usar tecnologia nas aulas de matemática? Boletim da Sociedade Portuguesa de Matemática, Lisboa, 39, p. 43-55, 1998.

FREITAS, C.; MANFREDO, E. C. G. Revisão integrativa sobre o Geogebra em pesquisas de Educação Matemática: onde estão os anos iniciais? Em Teia ─ Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 15, n. 1, 2024.

GODINO, J. D.; BATANERO, C.; FONT, V. The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, Berlim, v. 39, n. 1-2, p. 127- 135, 2007.

JOYCE, B.; WEIL, M. Models of teaching. Boston: Allyn and Bacon, 1996.

JUNQUEIRA, M. Exploração de construções geométricas em ambientes computacionais dinâmicos. Quadrante, Lisboa, v. 5, n. 1, p. 61-108 1996.

MCMILLAN, J.; SCHUMACHER, S. Research in education: evidence-based inquiry. 7. ed. Harlow: Person, 2014.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Aprendizagens Essenciais de Matemática: Ensino Secundário. Lisboa: Direção-Geral da Educação, 2023.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Aprendizagens Essenciais de Matemática: Ensino Básico. Lisboa: Direção-Geral da Educação, 2021.

MOREIRA, I. et al. Teorema de Pitágoras com recurso ao software GeoGebra e GeoGebra Classroom. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 17-36, 2023.

NCTM. Principles and standards for school mathematics. Reston: Autor, 2000.

NOVAK, J. D.; GOWIN, D. B. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1996.

SILVA, J. N. D.; MALHEIROS, A. P. S. Tecnologias digitais na educação matemática com jovens e adultos. Em Teia ─ Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 14, n. 1, p. 247-261, 2023.

SKEMP, R. R. The psychology of learning mathematics. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, 1993.

Published

2024-12-18

How to Cite

Fernandes, J. A. (2024). Generalizations involving the Pythagorean Theorem using GeoGebra and analytical processes. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(3), 28–46. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.262089

Issue

Section

ARTIGOS