Generalizations involving the Pythagorean Theorem using GeoGebra and analytical processes
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.262089Keywords:
Pythagorean theorem, generalizations, GeoGebraAbstract
This study explores the Pythagorean Theorem and several generalizations involving this theorem, using GeoGebra and analytical processes. To this end, the following two objectives were established in exploring the proposed tasks: 1) discuss the potential of using GeoGebra; and 2) analyse the mathematical dimension developed. After exploring the proposed tasks, it was found that GeoGebra proved to be a tool with high potential for creating and analysing exemplifications of the generalizations studied and, in addition, provided clues to proof these generalizations. From a mathematical point of view, the great diversity of mathematical objects involved in the study of generalizations, as well as their relationships, among which the arguments developed in the proof stand out. Therefore, overall, the proposed tasks are especially suitable for synthesizing previous learnings, allowing students to work in small groups on project work.
References
AUSUBEL, D.; NOVAK, J.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
BOYER, C. B. Historia de la matemática. Madrid: Alianza Universidad, 1986.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular ─ Educação é a Base. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
FERNANDES, J. A. Estudo dos quadriláteros enquanto conceitos geométricos com o GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 37-53, 2023a.
FERNANDES, J. A. Explorar com o GeoGebra uma investigação em Geometria. Em Teia ─ Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 14, n. 3, p. 1-19, 2023b.
FERNANDES, J. A. Operar com números positivos no GeoGebra: implicações didáticas. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 72–91, 2022.
FERNANDES, J. A.; VAZ, O. Porquê usar tecnologia nas aulas de matemática? Boletim da Sociedade Portuguesa de Matemática, Lisboa, 39, p. 43-55, 1998.
FREITAS, C.; MANFREDO, E. C. G. Revisão integrativa sobre o Geogebra em pesquisas de Educação Matemática: onde estão os anos iniciais? Em Teia ─ Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 15, n. 1, 2024.
GODINO, J. D.; BATANERO, C.; FONT, V. The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, Berlim, v. 39, n. 1-2, p. 127- 135, 2007.
JOYCE, B.; WEIL, M. Models of teaching. Boston: Allyn and Bacon, 1996.
JUNQUEIRA, M. Exploração de construções geométricas em ambientes computacionais dinâmicos. Quadrante, Lisboa, v. 5, n. 1, p. 61-108 1996.
MCMILLAN, J.; SCHUMACHER, S. Research in education: evidence-based inquiry. 7. ed. Harlow: Person, 2014.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Aprendizagens Essenciais de Matemática: Ensino Secundário. Lisboa: Direção-Geral da Educação, 2023.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Aprendizagens Essenciais de Matemática: Ensino Básico. Lisboa: Direção-Geral da Educação, 2021.
MOREIRA, I. et al. Teorema de Pitágoras com recurso ao software GeoGebra e GeoGebra Classroom. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 17-36, 2023.
NCTM. Principles and standards for school mathematics. Reston: Autor, 2000.
NOVAK, J. D.; GOWIN, D. B. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1996.
SILVA, J. N. D.; MALHEIROS, A. P. S. Tecnologias digitais na educação matemática com jovens e adultos. Em Teia ─ Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 14, n. 1, p. 247-261, 2023.
SKEMP, R. R. The psychology of learning mathematics. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José António Fernandes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.