Perimeter and Area: a teaching experiment for High School students using problem solving
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.262996Keywords:
high school, problem solving, perimeter and areaAbstract
In this study, we present an excerpt from the research by Santos (2021), which aimed to investigate whether teaching based on the principles of the problem-solving methodology fosters the construction, deepening, and expansion of learning related to perimeter and area. To achieve these objectives, a group of 12th-grade high school students was asked to solve a sequence of five problems with characteristics similar to those proposed in large-scale assessments. To analyze the students' responses, we relied on the theoretical foundations of problem-solving by Polya (1976), Mason, Burton, and Stacey (1982), as well as Douady's (1992) perspective on frame change and frame play. The results indicated that students faced difficulties interpreting the concepts of perimeter and area. They also showed evidence of struggles in using numbers to associate measurements with their respective units, such as centimeters for perimeter (cm) and square centimeters for area (cm²). Considering that the nature of the problems involved the interrelation of concepts spanning two or more skills, we infer that the results revealed a lack of proficiency among the students in working with problem-solving.
References
ALLEVATO, N. S. G; ONUCHIC, L.R. Ensino-aprendizagem-avaliação de Matemática: por que através da resolução de problemas? In: Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco, 2014.
BARBEDO, N. G. Resolução de problemas no fim da escolarização básica: Estudo de alguns casos. 2017. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Matemática e Estatística, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: < http: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 18 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, Brasil, 2019. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb/resultados. Acesso em: jan. 2020.
COBB, P. et al. Design Experiments in Educational Research. Educational Researcher, v. 32, n. 1, p. 9 -13, jan./fev. 2003.
DOUADY, R. Des apports de la didactique des mathématiques à l’enseignement. Repères IREM, 1992.
MASON, J.; BURTON, L.; STACEY, K. Thinking mathematically. London: Addison - Wesley, 1982.
OLÍMPIADA BRASILEIRA DE MATEMÁTICA DAS ESCOLAS PÚBLICAS. (2015). Banco de Questões 2015. Rio de Janeiro. Editora OBMEP. Disponível em http://www.obmep.org.br/ . Acesso em 05 de outubro de 2019.
PERNAMBUCO, Secretaria de Educação e Esportes. Currículo de Pernambuco: ensino fundamental. Secretaria de Educação e Esportes, União dos Dirigentes Municipais de Educação. Recife: Secretaria, 2018.
POLYA, G. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 1976.
SANTOS, J. C. A resolução de problemas sobre perímetro e área: um experimento de ensino, utilizando problemas propostos em avaliações de larga escala. 2021.Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera, São Paulo, 2021.
SILVA, J. V. G. Grandeza e medidas: um percurso de estudo e pesquisa para a prática profissional. 2016. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2016.
SÃO PAULO. Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar do Estado de São Paulo. Saresp. Recuperado em 02 de março, 2020, de https://saresp.fde.sp.gov.br/Default.aspx.
SÃO PAULO. Secretaria Estadual de Educação. Avaliação de Aprendizagem em Processo. Matemática. Recuperado em 05 de fevereiro, 2020, de https://www.educacao.sp.gov.br/avaliacoes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Cícero dos Santos, Anderson Douglas Pereira Rodrigues da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.