Perimeter and Area: a teaching experiment for High School students using problem solving

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.262996

Keywords:

high school, problem solving, perimeter and area

Abstract

In this study, we present an excerpt from the research by Santos (2021), which aimed to investigate whether teaching based on the principles of the problem-solving methodology fosters the construction, deepening, and expansion of learning related to perimeter and area. To achieve these objectives, a group of 12th-grade high school students was asked to solve a sequence of five problems with characteristics similar to those proposed in large-scale assessments. To analyze the students' responses, we relied on the theoretical foundations of problem-solving by Polya (1976), Mason, Burton, and Stacey (1982), as well as Douady's (1992) perspective on frame change and frame play. The results indicated that students faced difficulties interpreting the concepts of perimeter and area. They also showed evidence of struggles in using numbers to associate measurements with their respective units, such as centimeters for perimeter (cm) and square centimeters for area (cm²). Considering that the nature of the problems involved the interrelation of concepts spanning two or more skills, we infer that the results revealed a lack of proficiency among the students in working with problem-solving.

Author Biographies

José Cícero dos Santos, Universidade de Pernambuco - UPE

Doutor em Educação Matemática

Universidade de Pernambuco – Pernambuco – Brasil

Anderson Douglas Pereira Rodrigues da Silva, Universidade de Pernambuco - UPE

Doutor em Educação Matemática e Tecnológica

Universidade de Pernambuco – Pernambuco – Brasil

References

ALLEVATO, N. S. G; ONUCHIC, L.R. Ensino-aprendizagem-avaliação de Matemática: por que através da resolução de problemas? In: Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco, 2014.

BARBEDO, N. G. Resolução de problemas no fim da escolarização básica: Estudo de alguns casos. 2017. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Matemática e Estatística, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: < http: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 18 jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, Brasil, 2019. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb/resultados. Acesso em: jan. 2020.

COBB, P. et al. Design Experiments in Educational Research. Educational Researcher, v. 32, n. 1, p. 9 -13, jan./fev. 2003.

DOUADY, R. Des apports de la didactique des mathématiques à l’enseignement. Repères IREM, 1992.

MASON, J.; BURTON, L.; STACEY, K. Thinking mathematically. London: Addison - Wesley, 1982.

OLÍMPIADA BRASILEIRA DE MATEMÁTICA DAS ESCOLAS PÚBLICAS. (2015). Banco de Questões 2015. Rio de Janeiro. Editora OBMEP. Disponível em http://www.obmep.org.br/ . Acesso em 05 de outubro de 2019.

PERNAMBUCO, Secretaria de Educação e Esportes. Currículo de Pernambuco: ensino fundamental. Secretaria de Educação e Esportes, União dos Dirigentes Municipais de Educação. Recife: Secretaria, 2018.

POLYA, G. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 1976.

SANTOS, J. C. A resolução de problemas sobre perímetro e área: um experimento de ensino, utilizando problemas propostos em avaliações de larga escala. 2021.Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera, São Paulo, 2021.

SILVA, J. V. G. Grandeza e medidas: um percurso de estudo e pesquisa para a prática profissional. 2016. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2016.

SÃO PAULO. Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar do Estado de São Paulo. Saresp. Recuperado em 02 de março, 2020, de https://saresp.fde.sp.gov.br/Default.aspx.

SÃO PAULO. Secretaria Estadual de Educação. Avaliação de Aprendizagem em Processo. Matemática. Recuperado em 05 de fevereiro, 2020, de https://www.educacao.sp.gov.br/avaliacoes.

Published

2024-12-18

How to Cite

Santos, J. C. dos, & Silva, A. D. P. R. da. (2024). Perimeter and Area: a teaching experiment for High School students using problem solving. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(3), 1–27. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.262996

Issue

Section

ARTIGOS