Tpack Model, Teacher Training and Mathematics Teaching

relations, reflections e possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.263945

Keywords:

TPACK, Digital Technologies, Bibliographical Research

Abstract

In this article, a bibliographical research, we ameid to present Mishra and Koehler's (2006) theoretical model: Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) and articulate it to theoretical currents already established in Teaching and Education. Using digital technologies (DT) critically and consciously in the classrooms, looking to break with traditional teaching methods, remains a major challenge for many teachers. We believe this way, that TPACK is a theoretical model capable of guiding the professors in this task. Based on our reading of the texts and our notes, we conclude that TPACK, combined with Mathematics Education and the objectives proposed by the Digital Competences, can guide the work of teachers in the use of DT, from the planning to the execution of activities in the classroom, as well as helping them to choose the best strategies and resources for enhancement the teaching and learning processes of students

Author Biographies

Mariangela Silva Souza, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestre em Ensino na Educação Básica pela UFES; Especialista em Educação Digital e Educação Matemática pela UNEB; Licenciada em Matemática pela UNEB. Atua como tutora à distância da Licenciatura em Matemática da UESC, pela UAB

Valdinei Cezar Cardoso, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor Adjunto na Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática Universidade Federal do Espírito Santo – Vitória - Brasil

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da Prática Escolar. Campinas, SP: Ed. Papirus, 1995

Araújo Filho, R. M. Formação inicial do professor de matemática: um olhar para integração de recursos digitais em situações de colaboração à luz da TPACK. Tese De Doutorado. 2019.

CAVALCANTE, L. T. C.; OLIVEIRA, A. A. S. Métodos de revisão bibliográfica nos estudos científicos. Psicol. rev. vol.26 no.1 Belo Horizonte jan./abr. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p82-100 . Acesso em: 20 de out. 2024.

CIBOTTO, R. A. G. O uso pedagógico das tecnologias da informação e comunicação na formação de professores: uma experiência na licenciatura em matemática. São Carlos: UFSCar, 2015. Tese de doutorado.

DIAS-TRINDADE, S. Educação digital: competências digitais. 2022. Disponível em: ebook.pdf (uneb.br). Acesso em: 01/dez/2022

ESPÍNDOLA, M. B. Integração de Tecnologias de Informação e Comunicação no Ensino Superior: Análise das experiências de professores das áreas de ciências e saúde com o uso da ferramenta constructore. Rio de Janeiro: UFRJ/IBqM, 2010.

GOLDENBERG, M. A Arte de Pesquisar: como Fazer Pesquisa Qualitativa em Ciências Sociais. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 1998.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologia: o novo ritmo da Informação. Campinas: Papirus, 2007.

KENSKI, V.M. Sociedade tecnológica: Tecnologia Digital da Informação e Comunicação (TDIC). Salvador: UNEB, 2021. E-book [52 p.].

MALTEMPI, M. V. Construção de páginas Web: depuração e especificação de um ambiente de aprendizagem. 2000. 186f. (Doutorado em Engenharia Elétrica) – Faculdade de Engenharia Elétrica e de Computação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 2000.

MANDLER, M. L.; Munhoz, R. H.; Azevedo, E. B.; Moro, G. As contribuições de um projeto de extensão na formação inicial do professor de Matemática. Revista +E versión digital, Santa Fé, v. 6, p. 330-335, 2016.

MILL, D. Aula magna 2021.2 – Especialização em Educação Digital. Youtube, 25/10/2021. Disponível em: https://youtu.be/-ncpG9aoQ4E. Acesso em: 25 de out. 2021.

MISHRA, P.; KOEHLER, M. J. Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, Michigan, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, junho 2006

OLIVEIRA, A. L. M.; BORGES, R. A. S. Tecnologias digitais no ensino superior: inovação com a TPACK. 2020.1 ed. Curitiba: Appris, 2020.

PAPERT, S. Mindstorms: children, computers and powerful ideas. Brighton: The Harvester Press, 1980.

PATRÍCIO, M. R.; OSÓRIO, A. Competência Digital: conhecer para estimular o ensino e a aprendizagem. In: IV Conferência Ibérica em Inovação na Educação com TIC: Livro de Atas. Instituto Politécnico de Bragança, 2016. p. 175-189. Disponível em: Competência Digital Docente dos Professores do Ensino Básico e Secundário em Cabo Verde - ProQuest. Acesso em: 10 de jan. 2023.

PRADO, R. T. Conhecimento tecnológico pedagógico do conteúdo na formação inicial de professores de Física: Percepções de atores da prática sobre uma proposta formativa centrada na aprendizagem. 2022. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Saúde) - Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022.

SILVA, W.O. Formação continuada: um estudo sobre integração de tecnologia digital para ensinar poliedros. 225f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) Programa de Pós – Graduação em Educação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo, 2018.

SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, n. 57, p. 1-22, 1987.

TOLEDO, M. E. R. O.; MACHADO, C. P.; HORTA, G. L.Tendências em Educação Matemática. Sagah: Grupo A, 2021. E-book. ISBN 9786556902647. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9786556902647/ . Acesso em: 23 ago. 2023.

Published

2024-12-18

How to Cite

Souza, M. S., & Cardoso, V. C. (2024). Tpack Model, Teacher Training and Mathematics Teaching: relations, reflections e possibilities. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 15(3), 199–214. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.263945

Issue

Section

ARTIGOS