Operatives apprehensions in figural records: a study with graduation students in mathematics
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v8i1.8280Keywords:
geometria, representação semiótica, registros figurais, apreensão operatóriaAbstract
This work investigates the use of Registers of Semiotic Representation in Geometry. For this, we have observed the influence of Manipulatives (MM), GeoGebrasoftware (SG) and Graphic Expressions (EG) as figural records in operative apprehensions of geometric figures. These apprehensions were studied based on the Theory of Registers of Semiotic Representations, by Raymond Duval, and deal with possible modifications that can be performed in figural records in order to solve a geometry problem. For this research, we conducted the implementation of an activity with 12 undergraduates from the 3rd and 4th grades of Mathematics, in a University of North Paraná. The activity was individually applied and developed in order to search for evidence of operative apprehensions provided by the contact with the figural records as MM, SG and EG. Data analysis was based on the proposed objectives, resolutions written by the students and audios recorded during the activity application. With this research, we found that the diversity of figural records contributes to the visualization of concepts and properties of the geometric objects in question, assisting in the resolution of the problem by providing different operations and completing one figural record to another.References
DUVAL, Raymond. Semiosis y pensamento humano: Registros semióticos y Aprendizajes intelectuales. Tradução: Myriam Vega Restrepo. Cali, Colombia: Universidade del Valle, 1999.
DUVAL, Raymond. Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar: os registros de representação semióticas. Tânia M. M. Campos(Org.).Tradução: Marlene Alves Dias. São Paulo: PROEM, 2011.
DUVAL, Raymond. Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência(tradução: Méricles Thadeu Moretti). Revemat,Florianópolis, v.07, n.1, p.118-138, 2012a.
DUVAL, Raymond. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento.(tradução: Méricles Thadeu Moretti). Revemat,Florianópolis, v.07, n.2, p. 266-297, 2012b.
DUVAL, Raymond. Les conditions cognitivesde l’apprentissage de la Géométrie: développement de la visualisation, différenciation des raisonnements et coordination de leur fonctionnements.Annales de Didactique et de Sciences Cognitive, n. 10, p. 5-53, 2005.
FLORES, C. R.; MORETTI, M. T. O papel heurístico de uma Figura Geométrica:ocaso da operação de Reconfiguração. Anaisdo VIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Universidade de Pernambuco, Recife, 2004.
GÓES, H. C. Expressão Gráfica: Esboço de conceituação.2012. 123p. Dissertação (Mestrado)-Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática. Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.
GRAVINA, M. A.;SANTAROSA, L. M. A aprendizagem da matemática em ambientes informatizados. Anaisdo IV Congresso RIBIE, 1998.
PASSOS, C. L. B. Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: LORENZATO, Sérgio (Org.). Laboratório de Ensino deMatemática na formação de professores.Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p. 77-92.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

