Operatives apprehensions in figural records: a study with graduation students in mathematics

Authors

  • Mariana Moran Universidade Estadual do Paraná
  • Carla Larissa Halum Rodrigues Universidade Estadual do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v8i1.8280

Keywords:

geometria, representação semiótica, registros figurais, apreensão operatória

Abstract

This work investigates the use of Registers of Semiotic Representation in Geometry. For this, we have observed  the  influence  of  Manipulatives  (MM),  GeoGebrasoftware  (SG)  and  Graphic  Expressions (EG)  as  figural  records  in  operative  apprehensions  of  geometric  figures.  These  apprehensions  were studied  based  on  the  Theory  of  Registers  of  Semiotic  Representations, by  Raymond  Duval,  and  deal with  possible  modifications  that  can  be  performed  in  figural  records  in  order  to  solve  a  geometry problem.  For  this  research,  we  conducted  the  implementation  of  an  activity  with  12  undergraduates from  the  3rd  and  4th  grades  of  Mathematics,  in  a  University  of  North  Paraná.  The  activity  was individually  applied  and  developed  in  order  to  search  for  evidence  of  operative  apprehensions provided by the contact  with the figural records as MM, SG and EG. Data analysis was based  on the proposed  objectives,  resolutions  written  by  the  students  and  audios  recorded  during  the  activity application.  With  this  research,  we  found  that  the  diversity  of  figural  records  contributes  to  the visualization of concepts and properties of the geometric objects in question, assisting in the resolution of the problem by providing different operations and completing one figural record to another.

References

DUVAL, Raymond. Semiosis y pensamento humano: Registros semióticos y Aprendizajes intelectuales. Tradução: Myriam Vega Restrepo. Cali, Colombia: Universidade del Valle, 1999.

DUVAL, Raymond. Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar: os registros de representação semióticas. Tânia M. M. Campos(Org.).Tradução: Marlene Alves Dias. São Paulo: PROEM, 2011.

DUVAL, Raymond. Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência(tradução: Méricles Thadeu Moretti). Revemat,Florianópolis, v.07, n.1, p.118-138, 2012a.

DUVAL, Raymond. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento.(tradução: Méricles Thadeu Moretti). Revemat,Florianópolis, v.07, n.2, p. 266-297, 2012b.

DUVAL, Raymond. Les conditions cognitivesde l’apprentissage de la Géométrie: développement de la visualisation, différenciation des raisonnements et coordination de leur fonctionnements.Annales de Didactique et de Sciences Cognitive, n. 10, p. 5-53, 2005.

FLORES, C. R.; MORETTI, M. T. O papel heurístico de uma Figura Geométrica:ocaso da operação de Reconfiguração. Anaisdo VIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Universidade de Pernambuco, Recife, 2004.

GÓES, H. C. Expressão Gráfica: Esboço de conceituação.2012. 123p. Dissertação (Mestrado)-Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática. Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

GRAVINA, M. A.;SANTAROSA, L. M. A aprendizagem da matemática em ambientes informatizados. Anaisdo IV Congresso RIBIE, 1998.

PASSOS, C. L. B. Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: LORENZATO, Sérgio (Org.). Laboratório de Ensino deMatemática na formação de professores.Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p. 77-92.

Published

2017-07-01

How to Cite

Moran, M., & Rodrigues, C. L. H. (2017). Operatives apprehensions in figural records: a study with graduation students in mathematics. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 8(1). https://doi.org/10.36397/emteia.v8i1.8280

Issue

Section

ARTIGOS