Math teaching strategies to heterogeneous classes

Authors

  • Glaucia Aparecida Vieira Prefeitura de Belo Horizonte
  • Samira Zaidan Universidade Federal de Minas Gerais

Keywords:

eacher strategy, heterogeneous classes, mathematics education

Abstract

We present results of research that examines reports of eight Mathematics teachers about their intentions, plans and actions to address heterogeneity in their classes in elementary school. We seek the concept of teaching strategy (Tower and Barrios, 2002), as a set of sequential actions consciously planned with the intention to solving specific learning situations. We discussed the concept of heterogeneity, common and uncommon features of the teachers reported strategies, understanding of mathematical knowledge and possible indications of procedures that promote mathematical knowledge in the mentioned conditions. Three key aspects of the strategy are highlighted: the respect and trust of the teacher in the possibilities of the student; dialogic and participatory relationships in the classroom and flexible view of Mathematics, studied mainly by problem solving.

Author Biographies

Glaucia Aparecida Vieira, Prefeitura de Belo Horizonte

Mestre em Educação Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (2014). Graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Minas Gerais (2003). Licenciada em Matemática pelo Instituto Newton Paiva Ferreira (1993). Professora de Matemática da Educação Básica desde 1990.

Samira Zaidan, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Matemática, possui o mestrado e o doutorado) em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, Pós-Doutorado na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Atualmente é professora associada da UFMG e atua no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino da Faculdade de Educação nos cursos Licenciatura em Matemática, Licenciatura em Educação do Campo e Pedagogia. Desenvolve estudos e pesquisas no âmbito da educação matemática nos seguintes temas: formação docente, prática pedagógica, currículo e educação básica.

References

ALVES, J. de A. A.; DANTAS, V. A. de O.; OLIVEIRA, M. S. Influências Afetivas no Ensino-Aprendizagem de Matemática. VI Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”. São Cristóvão, SE,setembro2012.

BELO HORIZONTE.Prefeitura Municipal de. Desafios da Formação: Proposições Curriculares. Secretaria Municipal de Educação. Belo Horizonte, 2008.

ESTEBAN, M. T. Turmas Heterogêneas: desafios para a pesquisa e para a ação no cotidiano escolar. In:ESTEBAN, Maria Teresa. A reconstrução do saber docente sobre avaliação: desafios e possibilidades da escola organizada em ciclos. Grupalfa. UFF/RJ, 2003.Disponível em: http://www.avaliacaoalfa.uff.br/antigo/fase01/producoes_006.html. Acesso em: 15 nov. 2015.

FANFANI, E. T. La desiguald como produción social. Modelos analíticos de La interación professor-alunno. La escuela y La Cuestión Social.Ensayos de Sociologia de laEducación. Buenos Aires,Argentina: Siglo XXI Editores,2007.

MACHADO, Ricardo;CÉSAR, Margarida. Trabalho colaborativo e representações sociais: Contributos para a promoção do sucesso escolar, em matemática. Interacções, ESE Santarém/Portugal, n.20,pp. 98-140, 2012.

MATTOS, S. M. N. de. A afetividade como fator de inclusão escolar. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 9, n. 18, p. 10, p.50-59, 2008.

OLIVEIRA, R. P. de. Da universalização do ensino fundamental ao desafio da qualidade: uma análise histórica. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100 -Especial, p. 661-690, out. 2007. Disponível em:<http://www.cedes.unicamp.br>.Acesso em: 10 fev. 2014.

ROCKWELL, E.; MERCADO, R. La práctica docente y la formación de maestros. Investigación em La Escuela, México, n. 4, p. 65-78, 1988.

SOARES, T. M.; FERNANDES,N. da S.; FERRAZ, M. S. B.;RIANI, J. de L. R. de. A expectativa do professor e o desempenho dos alunos. Psicologia: Teoria e Pesquisa. 2010, v.26, n.1, pp. 157-170.Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722010000100018&lng=en&nrm=isso.Acesso em:15dez. 2015.

TASSONI, E. C. M.Afetividade e aprendizagem: a relação professor-aluno. Reunião anual da ANPED, 2000. Disponível em: <http://23reuniao.anped.org.br/textos/2019t.pdf> Acesso em: 15 dez. 2015.

TORRE, S. de la; BARRIOS, O. Curso de formação de educadores: estratégias didáticas inovadoras. São Paulo: Mandras Editora Ltda, 2002.

VIEIRA, G. A. Estratégias docentes para o ensino de matemática em turmas heterogêneas. 2014. 199p. Dissertação(Mestrado em Educação) -Programa de Pós-Graduação em Educação:Conhecimento e Inclusão Social, Faculdade de Educação, UFMG, Belo Horizonte,2014.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2017-02-03

How to Cite

Vieira, G. A., & Zaidan, S. (2017). Math teaching strategies to heterogeneous classes. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 7(3). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/8284

Issue

Section

ARTIGOS