Math teaching strategies to heterogeneous classes
Keywords:
eacher strategy, heterogeneous classes, mathematics educationAbstract
We present results of research that examines reports of eight Mathematics teachers about their intentions, plans and actions to address heterogeneity in their classes in elementary school. We seek the concept of teaching strategy (Tower and Barrios, 2002), as a set of sequential actions consciously planned with the intention to solving specific learning situations. We discussed the concept of heterogeneity, common and uncommon features of the teachers reported strategies, understanding of mathematical knowledge and possible indications of procedures that promote mathematical knowledge in the mentioned conditions. Three key aspects of the strategy are highlighted: the respect and trust of the teacher in the possibilities of the student; dialogic and participatory relationships in the classroom and flexible view of Mathematics, studied mainly by problem solving.References
ALVES, J. de A. A.; DANTAS, V. A. de O.; OLIVEIRA, M. S. Influências Afetivas no Ensino-Aprendizagem de Matemática. VI Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”. São Cristóvão, SE,setembro2012.
BELO HORIZONTE.Prefeitura Municipal de. Desafios da Formação: Proposições Curriculares. Secretaria Municipal de Educação. Belo Horizonte, 2008.
ESTEBAN, M. T. Turmas Heterogêneas: desafios para a pesquisa e para a ação no cotidiano escolar. In:ESTEBAN, Maria Teresa. A reconstrução do saber docente sobre avaliação: desafios e possibilidades da escola organizada em ciclos. Grupalfa. UFF/RJ, 2003.Disponível em: http://www.avaliacaoalfa.uff.br/antigo/fase01/producoes_006.html. Acesso em: 15 nov. 2015.
FANFANI, E. T. La desiguald como produción social. Modelos analíticos de La interación professor-alunno. La escuela y La Cuestión Social.Ensayos de Sociologia de laEducación. Buenos Aires,Argentina: Siglo XXI Editores,2007.
MACHADO, Ricardo;CÉSAR, Margarida. Trabalho colaborativo e representações sociais: Contributos para a promoção do sucesso escolar, em matemática. Interacções, ESE Santarém/Portugal, n.20,pp. 98-140, 2012.
MATTOS, S. M. N. de. A afetividade como fator de inclusão escolar. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 9, n. 18, p. 10, p.50-59, 2008.
OLIVEIRA, R. P. de. Da universalização do ensino fundamental ao desafio da qualidade: uma análise histórica. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100 -Especial, p. 661-690, out. 2007. Disponível em:<http://www.cedes.unicamp.br>.Acesso em: 10 fev. 2014.
ROCKWELL, E.; MERCADO, R. La práctica docente y la formación de maestros. Investigación em La Escuela, México, n. 4, p. 65-78, 1988.
SOARES, T. M.; FERNANDES,N. da S.; FERRAZ, M. S. B.;RIANI, J. de L. R. de. A expectativa do professor e o desempenho dos alunos. Psicologia: Teoria e Pesquisa. 2010, v.26, n.1, pp. 157-170.Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722010000100018&lng=en&nrm=isso.Acesso em:15dez. 2015.
TASSONI, E. C. M.Afetividade e aprendizagem: a relação professor-aluno. Reunião anual da ANPED, 2000. Disponível em: <http://23reuniao.anped.org.br/textos/2019t.pdf> Acesso em: 15 dez. 2015.
TORRE, S. de la; BARRIOS, O. Curso de formação de educadores: estratégias didáticas inovadoras. São Paulo: Mandras Editora Ltda, 2002.
VIEIRA, G. A. Estratégias docentes para o ensino de matemática em turmas heterogêneas. 2014. 199p. Dissertação(Mestrado em Educação) -Programa de Pós-Graduação em Educação:Conhecimento e Inclusão Social, Faculdade de Educação, UFMG, Belo Horizonte,2014.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.

