How to translate the way of donkeyon a theorem in action: analysis of situations of mathematical knowledge contextualized in light of the theory of conceptual fields

Authors

  • Nadja Maria Acioly-Régnier Université Claude Bernard Lyon 1

Keywords:

theorem in action, extraescolar mathematics, problem solving

Abstract

The schemes, which are the basis of Piaget's theory, are taken up by Gérard Vergnaud's theory  of  conceptual  fields.  Although  these  schemes  are  direct  related  to action,  they have  a  conceptual  core  that  can  be  analysed.  In  this  theoretical  perspective,  the procedures  for  solving  problems  always  refer  to  "concepts".  This  paper  focuses  on  a situation  of  extra-curricular  knowledge,  and  proposes to  make explicit mathematical theorem  that  underliesthe reasoning  of  the  subject. It  is  postulated,  however,  that theorems  in  action  are  not  restricted  to  extra-school  reasoning,  and  that  in  the  school context,  teachers  should  also  look  for  to  make  explicit  the  conceptualizations  for performances  apparently  meaningless  in  order  to  evaluate  students’  level  of conceptualization. This procedure allows understand the problem solving processes and to develop more relevant teaching strategies.

References

ABREU, G.;BISHOP, A. Do children bring "home mathematics" to their understanding of the "school mathematics". In: BIENNIAL MEETINGS OF THE INTERNATIONAL SOCIETY FOR THE STUDY OF BEHAVIORAL DEVELOPMENT –ISSBD, 12., 1993, Recife,Brazil. Proceedings...Recife: ISSBD, 1993.

ACIOLY, N. M. A Lógica Matemática no jogo do bicho: compreensão ou utilização de regras? 1985. Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva) -Programa de Pós-Graduação em Psicologia Cognitiva, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Brasil, 1985.

ACIOLY, N. M. Interaction sociale: Variable négligeable en situations de recherche? Étude clinique sur les concepts de pourcentage et de proportionnalité chez des adultes “bas niveau de qualification”, Mémoire de D.E.A. Paris: Université René Descartes, 1989.

ACIOLY, N. M.; SCHLIEMANN, A. D. Escolarização e conhecimento matemático desenvolvido no contexto do jogo do bicho. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 61, p. 42-57, 1986.

ACIOLY-REGNIER, N. M. La juste mesure: une estude des competences mathematiques des travailleurs de la canne a sucre du Nordeste du Bresil dans le domainede la mesure. 1994. Tese (Doutorado em Psicologia) –Université Paris Descartes, Paris 5, França. 1994.

ACIOLY-REGNIER, N. M. Culture et Cognition: Domaine de recherche, Champ conceptuel, Cadre d’intelligibilité et Objet d’étude fournissant des instruments pour conduire des analyses conceptuelles et méthodologiques en psychologie et en sciences de l’éducation-Habilitation à Diriger des Recherches Université Lumière Lyon 2. Lyon: Lyon Université, 2010.

ACIOLY-RÉGNIER, N. M. Educação formal, não formal e informal: desconstruindo muros que separam e enfatizando os poros invisíveis entre diferentes formas de aprender. In: FERREIRA, A. L.; ACIOLY-RÉGNIER, N. M., (Coord.) Psicologia dosProcessos interativos nos espaços de periferia: a formação humana em questão. Recife: Universitária UFPE, 2011.

BRÉDART, S.; RONDAL, J. A. L’analyse Du langage chez l’enfant: lês activités métalinguistiques. Bruxelas: Mardaga, 1982.

CARRAHER, T. N.; CARRAHER, D. W.; SCHLIEMANN, A. D. Na vida dez; na escola, zero: os contextos culturais da aprendizagem da matemática.Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 42, p. 79-86, 1982.

CARRAHER, T. N.; CARRAHER, D. W.; SCHLIEMANN, A. D. Mathematics in the streets and in schools. British Journal of Developmental Psychology, n. 3, p. 21-29, 1985.

CHAUDRON, C. Research on metalinguistic judgments: A review of theory, methods, and results. Language Learning, v. 33, p. 343-377, 1983.

COLE, M.;BRUNER, J. Cultural differences and inferences about psychological processes.American Psychologist, v. 26,n. 10, p.867-876,1971.

Da ROCHA FALCÃO, J.T.Psicologia da Educação Matemática: uma introdução. Coleção Tendências em Educação Matemática. Autêntica: Belo Horizonte, 2003.

DOUADY, R.; PERRIN-GLORIAN, M. J. Un processus d’apprentissage du concept d’aire de surface plane. Educational Studies in Mathematics, n. 20, p. 387-424, 1989.

FRADE, C.; ACIOLY-RÉGNIER, N. M.; JUN, L. Beyond deficit models of learning mathematics: sociocultural directions for change and research. In:CLEMENTS, M. et al. (Ed.).3rdInternational Handbook of Mathematics Education. New York: Springer, p. 101-144.2013.

GOMBERT, J. E. Metalinguistic development. London: Harvester-Wheatshef, 1992.

KOLINSKY, R. L’émergence dês habilites métalinguistiques. Cahiers de Psychologie Cognitive, v. 6, p. 379-404, 1986.

LOOS,H.;Da ROCHA FALCÃO, J.; ACIOLY-RÉGNIER, N. M. A ansiedade na aprendizagem da matemática e a passagem da aritmética para a álgebra. In: BRITO, M. R. F. (Org.). Psicologia da Educação Matemática-Teoria e pesquisa. 2. ed. Campinas: Insular, 2006,p. 235-261.

PERRET-CLERMONT, A.N.;PERRET, J.F.;BELL, N.The social construction of meaning and cognitive activity in elementary school children. In:RESNICK, L. B.;LEVINE, J. M.;TEASLEY, S. D. (Ed.),Perspectives on Socially Shared CognitionWashington D.C.: American Psychological Association, 1991. p. 41-62.

PESSOA, F. Poemas de Alberto Caeiro. Lisboa: Ática, 1946.

PIAGET, J. Intellectual Evolution from Adolescence to Adulthood. Human development, v. 15, p. 1-12, 1972.

SCHLIEMANN, A. D.; ACIOLY, N. M. Mathematical Knowledge Developed at work: the contribution of practice versus the contribution of schooling, Cognition and Instruction, New Jersey, v. 6, n 3, p. 185-221, 1989a.

SCHLIEMANN, A. D.; ACIOLY, N. M. Numbers andoperation in everyday problem solving, In: KEITEL, P. C.et al.(Ed.). Mathematics Education and Society, Paris, UNESCO, Science and Technology Education, v.35,1989b.

VERGNAUD, G. Quelques orientations theoriques et methodologiques des recherches françaises en didactique des mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques,v. 2, n. 2, p. 215-232, 1981.

VERGNAUD, G. La théorie des champs conceptuels. Recherches en didactique des mathématiques, v. 10, n. 2, p. 133-170, 1990.

VERGNAUD, G. Approches didactiques en formation d'adultes. In:VERGNAUD, G. Éducation Permanente, n. 11, 1992.

Published

2014-06-10

How to Cite

Acioly-Régnier, N. M. (2014). How to translate the way of donkeyon a theorem in action: analysis of situations of mathematical knowledge contextualized in light of the theory of conceptual fields. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 5(1). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2212

Issue

Section

ARTIGOS - EDIÇÃO TEMÁTICA - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA