Educação matemática comunitária: caminhando nas fronteiras

Autores/as

  • Monica Mesquista Instituto de Educação Universidade de Lisboa
  • Alexandre Pais Education and Social Research Institute – Manchester Metropolitan University
  • Karen François Center for Logic and Philosophy of Science – University Brussels (Vrije Universiteit Brussel)

Palabras clave:

educação matemática, educação comunitária, fronteiras urbanas, postura etnomatemática, Filosofia Política

Resumen

Neste artigo, descrevemos alguns dos desafios envolvidos na construção de uma Educação Matemática comunitária dentro dos domínios do Projeto Fronteiras Urbanas. Esse projeto tem sido inovador na medida em que congrega o desenvolvimento crítico das necessidades básicas de três comunidades distintas com uma Postura Etnomatemática (MESQUITA; RESTIVO; D’AMBROSIO, 2011), onde conceitos como: participação crítica, Etnomatemática, violência e fronteiras urbanas, são discutidos por meio da filosofia política. Essa postura nos permite compartilhar a história local do empoderamento, autonomia e sabedoria da situacionalidade de três comunidades participantes do projeto, ou seja, seus conhecimentos sobre seu espaço político. A história local é compartilhada por meio da sistematização de alguns conteúdos coletados com registros de uma etnografia crítica. Em termos lacanianos, nós buscamos simbolizar um conjunto de experiências do mundo da vida que têm sido historicamente negligenciadas na investigação em educação matemática, bem como nas ciências educacionais em geral. Como resultado, este artigo instiga a exploração de escolhas "perturbadoras" na cultura da Educação Matemática.


Biografía del autor/a

Monica Mesquista, Instituto de Educação Universidade de Lisboa

Monica Mesquita is the principal researcher of the Urban Boundaries Project (UB), funded by the Foundation for Science and Technology, and a postdoctoral fellow at the Institute of Education, University of Lisbon. Born and raised in the heart of the megalopolis of São Paulo / Brazil, has the highest urbanity as a theme of his research. Pure Mathematics was her degree base, but it has trodden a path rooted in the interdisciplinary and transcultural development of the concept of (urban) space via the Ethnomatematics, which born her book: Asphalt Children and the Urban City Streets., edited by Sense Publishers. She is currently forming invited teachers from different Brazilian ethnic groups and focuses her energy on UB - Costa de Caparica / Portugal, where along with the Fishing Community and Bairro Community (settlement for more than 4 generations with 8 different ethnics groups, without water!) rethinks the urban complexity and political flow intrinsic in it and reveals human invisibility and non-urban space.

Citas

BALDINO, R.; CABRAL, T. Inclusion and diversity from Hegel-Lacan point of view: Do we desire our desire for change. International Journal of Science and MathematicsEducation, v.4, n. 1, p. 19–43, 2006.

D’AMBROSIO, U. Educação para uma sociedade em transição. São Paulo: Papirus, 1999.

DURKHEIM, E. Le Suicide: étude et sociologie. Paris: Félix Alcan,1897.

FRANCOIS, K. Pro-Latour. Foundations of Science, v. 18, n. 2, p.337-342, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 28.ed.Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Educação como prática daliberdade. 19.ed.Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

GUTIÉRREZ,R. The sociopolitical turn in mathematics education. Journal for Research in Mathematics Education, v.41, p.1-32,2010.DOI:10.1007/s10699-011-9267-2

HARAWAY, D.J. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. In: HARAWAY, D.J. Simians, Cyborgs, and Women:The Reinvention of Nature.London:Free Association, 1991, p. 183–201.

LACAN, J. Thepsychoses: The seminar of Jacques Lacan: Book III. UK: Routledge. 2000

LACLAU, E.;MOUFFE, C. Hegemony and Socialist Strategy: Towards a RadicalDemocratic Politics.London:Verso,1985.LATOUR, B. Reassembling the social: An introduction to actor-network-theory. Oxford: OxfordUniversity, 2005.

LERMAN, S.The social turn in mathematics education research. In: BOALER,J. (Ed.).Multiple perspectives on mathematics teaching and learning.Westport: Ablex, 2000,p. 19-44.

LUNDIN, S. Hating school, loving mathematics: On the ideological function of critique and reform in mathematics education. Educational Studies in Mathematics,v.80, n. 1, p. 73-85, 2012.

MESQUITA, M. Children, Space, and the Urban Street: An Ethnomathematics Posture. Thesis(PhD in in Educational Sciences) Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2008. Available at: <http://run.unl.pt/handle/10362/2301>.

MESQUITA,M.;RESTIVO,S.;D’AMBROSIO, U. Asphalt Children and City Streets–A Life, a City, and a Case Study of History, Culture, and Ethnomathematics in São Paulo.Rotterdam: Sense Publishers, 2011.

PAIS, A. Criticisms and contradictions of ethnomathematics.Educational Studies in Mathematics, v.76, n. 2, p. 209–230, 2011.

PAIS, A. A critical approach to equity in mathematics education. In: SKOVSMOSE, O; GREER, B. (Ed.). Opening the Cage: Critique and Politics of Mathematics Education. Rotterdam: Sense, 2012a,p. 49-92.

PAIS, A. A investigação em etnomatemática e os limites da cultura. Reflexão e Ação,v. 20, n. 2, p. 32-48, 2012b.

PAIS, A. An ideology critique of the use-value of mathematics.EducationalStudies in Mathematics, v. 84, n. 1, p. 15-34,2013. DOI 10.1007/s10649-013-9484-4.

PAIS, A.;VALERO, P. Researching research: Mathematics education in the political. Educational Studies in Mathematics,v. 80, n. 1-2,p.9-24, 2012.

RANCIÈRE, J. Disagreement: Politics and Philosophy. Trans. Julie Rose. Minneapolis: University of Minnesota,1995.

SKOVSMOSE, O. Foregrounds and politics of learning obstacles.For the Learning of Mathematics, v. 25, n. 1, p. 4–10, 2005.

VALERO, P. Socio-political perspectives on mathematics education. In:VALERO, P.;ZEVENBERGEN, R. (Ed.).Researching the socio-political dimensions of mathematics education: Issues of power in theory and methodology, Boston: Kluwer, 2004,p. 5-24.

ŽIŽEK, S. The sublime object of ideology. London: Verso,1989.

ŽIŽEK, S. Enjoy your symptom!Jacques Lacan in Hollywood and out. London: Routledge,1992.

ŽIŽEK, S.The Metastases of Enjoyment: Six Essays on Women and Causality. London: Verso Press,1994.

ŽIŽEK, S. The plague of fantasies. London: Verso, 1997.

ŽIŽEK, S. Violence: Sixsideways reflections. New York: Picador,2008.

ŽIŽEK, S. Less than nothing. London: Verso, 2012

Publicado

2014-06-09

Cómo citar

Mesquista, M., Pais, A., & François, K. (2014). Educação matemática comunitária: caminhando nas fronteiras. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 5(1). Recuperado a partir de https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2211

Número

Sección

ARTIGOS - EDIÇÃO TEMÁTICA - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA