The curriculum of mathematics in youth and adult education of guarani people

Authors

  • Gabriela dos Santos Barbosa Universidade do Estado do Rio de Janeiro / Faculdade de Educação da Baixada Fluminense
  • Sandra Maria Pinto Magina Universidade Estadual de Santa Cruz

Keywords:

ethnomatematics, indigenous education, youth and adult education, curriculum, conceptual fields theory

Abstract

The aim of this paper is to discuss the mathematics curriculum of the education program of Guarani Youth and Adults Education, developed in 2012 and 2013 with indigenous student of a native village called Sapukai, located in Sertão of Bracuhy, in the south Rio de Janeiro of State. We present the points of connection between multiculturalism and curriculum ideas in which base the preparation and analysis of the curriculum in question. We also outline the principles of Ethnomatematics which asserts the existence of historical and cultural roots to mathematical knowledge. Finally, we describe and analyse, with the Theory of Conceptual Fields, four educational practices that help us unveil the curriculum of this program and its contributions to the process of teaching and learning.

 

Author Biographies

Gabriela dos Santos Barbosa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro / Faculdade de Educação da Baixada Fluminense

PhD em Educação MatemáticaProfessora daUERJ/FEBF

Sandra Maria Pinto Magina, Universidade Estadual de Santa Cruz

PhD em Educação MatemáticaProfessora da UESC

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Published

2014-06-09

How to Cite

Barbosa, G. dos S., & Magina, S. M. P. (2014). The curriculum of mathematics in youth and adult education of guarani people. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 5(1). Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/2215

Issue

Section

ARTIGOS - EDIÇÃO TEMÁTICA - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA