Saberes para ensinar matemática nos Institutos de Educação de Santa Catarina (década de 1930)
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v8i3.23044Keywords:
teacher training, mathematical knowledge, New school, Institute of Education, history of mathematics educationAbstract
The Normal Course in the Institutes of Education was affirmed as reference for the professional formation of the teachers who were supposed to teach in the School Groups of Santa Catarina at the1930’s. This study is dedicated to the search for traces to understand, in normativescope, what knowledge was considered important to teach mathematics, subsidizing the training of the normalists and their qualification at the primary level.We used as a theoretical contribution the research developedby the Research Team in the History of Educational Sciences(ERHISE), Universityof Geneva,and bythe Group ofResearchin the HistoryofMathematics Education in Brazil(GHEMAT)aboutthe professionalization of the teacher who teaches mathematicsin primary school.We verifiedthat the mathematical knowledge "to teach", knowledge of the science of reference, were addressed primarily in the Normal Primaryand Secondary Schools; and the knowledge “forteach”, linked to the education sciences and the specificity of vocational training, were mainly addressed in the Normal Higher Vocational School.References
BERTINI,Luciane de Fatima; MORAIS, Rosilda dos Santo; VALENTE, Wagner Rodrigues. A Matemática a ensinar e a Matemática para ensinar: novos estudos sobre a formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.
BOMBASSARO, Ticiane. Santa Catarina na IV Conferência Nacional de Educação: por uma Escola Nova barriga-verde. Revista Brasileira de História da Educação.v. 7, n. 3, p. 137-173, 2007.
BORER, V. L. Les savoirs: un enjeu crucial de l'institutionnalisation des formationsà l'enseignement. In: HOFSTETTER,Rira et al. Savoirs en (trans)formation-Au coeur des professions de l'enseignement et de la formation. Bruxelles: Éditions De BoeckUniversité, 2009, p. 41-58.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Modernidadepedagógica e modelos de formação docente. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 111-120, jan./mar. 2000.
FIORI, Neide Almeida. Aspectos da evolução do ensino público: ensino público e política de assimilação cultural no Estado de Santa Catarina nos períodos Imperial e Republicano. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1991.
HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard(éds.) Savoirs en (trans) formation –Au coeur des professions de l’enseignement et de la formation.Bruxelles: Éditions De Boeck Université, 2009.
LOPES, Sonia de Castro. Imagens de um lugar de memória da EducaçãoNova: Instituto de Educação do Rio de Janeironos anos de 1930. Revista Brasileira de Educação,Rio de Janeiro, v. 13 n. 37, p. 84-97,jan./abr. 2008.
LOURENÇO FILHO, Manuel Bergström. Introdução ao estudo da Escola Nova:Bases, sistemas e diretrizes da Pedagogia contemporânea. 13. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.
RAMOS, Nereu de Oliveira Ramos. Mensagem apresentada à Assembleia Legislativa do Estadode Santa Catarina,em 16 de julho de 1936. Florianópolis. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/133270>. Acesso em: 25jun. 2017.
SANTA CATARINA. Decreto n. 713, 05 jan. 1935. Florianópolis: Imprensa Oficial do Estado, 1935. Acervo:APESC. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/133656>. Acesso em: 25jun. 2017.
SANTA CATARINA. Decreto-lei n. 306, 02 mar. 1939. Florianópolis: Imprensa Oficial do Estado, 1936. Acervo: APESC. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/133321>. Acesso em: 25jun. 2017.
SANTA CATARINA. Decreto n. 217,26 fev. 1937. Diário Oficial do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, ano 4, n. 877, 12 mar. 1937.
SANTA CATARINA. Regulamento para os Grupos Escolares. Decreto n. 714,03 mar. 1939.Florianópolis: Imprensa Oficial do Estado, 1939. Acervo: APESC. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/117122>. Acesso em: 25 jun. 2017.
SILVA, Ana Claudia da; DANIEL, Leziany Silveira; DAROS, Maria das Dores. A reforma curricular dos cursos de formação de professores em Santa Catarina nos anos 1930/1940: o papel estratégico da ciência como fundamento das políticas do Estado para a educação nacional. In: DAROS, Maria das Dores;SILVA, Ana Claudia da; DANIEL, Leziany Silveira. Fontes históricas:contribuições para o estudo da formação de professores catarinenses (1883-1946). Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2005, p. 23-38.
SOUZA, Thuysa Schlichting de. Entre o ensino ativo e a escola ativa:os métodos de ensino de aritmética nos Grupos Escolares catarinenses (1910-1946). 223f. Dissertação (Mestrado) -Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
TEIVE, Gladys Mary Ghizoni. Pedagogia moderna no Brasil: primeiras discussões e experiências práticas (final do século XIX –início do XX). Revista Mexicana de Historia de la Educación, v. 2, n. 4, p. 153-172, 2014.
VIDAL, Diana Gonçalves.Escola nova e processo educativo. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive(Orgs.). 500 anos de Educação no Brasil.Belo Horizonte: Autêntica, 2003, p. 497-517.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.