Saberes para ensinar matemática nos Institutos de Educação de Santa Catarina (década de 1930)

Authors

  • Thuysa Schlichting de Souza Universidade Federal de Santa Catarina
  • David Antonio da Costa Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v8i3.23044

Keywords:

teacher training, mathematical knowledge, New school, Institute of Education, history of mathematics education

Abstract

The Normal Course in the Institutes of Education was affirmed as reference for the professional formation of the teachers who were supposed to teach in the School Groups of Santa Catarina at the1930’s. This study is dedicated to the search for traces to understand, in normativescope, what knowledge was considered important to teach mathematics, subsidizing the training of the normalists and their qualification at the primary level.We used as a theoretical contribution the research developedby the Research Team in the History of Educational Sciences(ERHISE), Universityof Geneva,and bythe Group ofResearchin the HistoryofMathematics Education in Brazil(GHEMAT)aboutthe professionalization of the teacher who teaches mathematicsin primary  school.We  verifiedthat  the  mathematical  knowledge  "to  teach",  knowledge  of  the science of reference, were addressed primarily in the Normal Primaryand Secondary Schools; and the knowledge “forteach”, linked to the education sciences and the specificity of vocational training, were mainly addressed in the Normal Higher Vocational School.

Author Biographies

Thuysa Schlichting de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduação em Matemática Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestrado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina.

David Antonio da Costa, Universidade Federal de Santa Catarina

professor adjunto do Departamento de Metodologia de Ensino e subcoordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina. Pesquisador lider do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - GHEMAT/SC

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Published

2017-11-10

How to Cite

Souza, T. S. de, & da Costa, D. A. (2017). Saberes para ensinar matemática nos Institutos de Educação de Santa Catarina (década de 1930). Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 8(3). https://doi.org/10.36397/emteia.v8i3.23044

Issue

Section

ARTIGOS - EDIÇÃO TEMÁTICA - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA