Aspectos da formação de professores que emergem a partir da leitura de um caderno escolar (1933)
DOI:
https://doi.org/10.36397/emteia.v8i3.23310Keywords:
arithmetic, disciplining, history of mathematical education, normal schools, mathematical knowledgeAbstract
The present text is the result of the analysis of a notebook of a teacher training course, from the city of Muzambinho, Minas Gerais, Brazil, in the year 1933. The author's perspective focus in aspects of teacher training that emerged from reading of the notebook. For the analysis, it was considered references that problematize the notebook as research sources, such as Viñao (2008), Hébrard (2001), Mignot (2008), those who problematize institutionalized knowledge in teacher training, such as Hofstetter and Schneuwly (2017), Valente (2017), and Michel Foucault (1987), considering that notebook can be thought of as discipliningelements. The research was guided by the following question: "What elements emerge from notebooksthat can be indicative of processes and dynamics of teacher education?". The results indicated different aspects read in the notebook, namely those related to specific knowledge, objectified through the contents of teaching and training, those that will constitute objects of their work, suchas the know how to teach and know to teach. On the other hand, elements of the discipline of teacher training were identified based on evidence from the notebook analyzed.References
CADERNO escolar de Márcia Moreira Sousa. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/166685Acesso em:24 jun. 2017.
FOUCAULT, M.Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete, Petrópolis, RJ: Vozes, 1987. 288p.
HÉBRARD, J.Por uma bibliografia material das escritas ordinárias –o espaço gráfico do caderno escolar (França –séculos XIX e XX). Tradução Laura Hansen. Revista Brasileira de História da Educação, n. 01, jan./jun. 2001. Disponível em: http://www.rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/view/277/285Acesso em:05 nov. 2017.
HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY, B. Disciplinarização e disciplinação: as ciências da educação e as didáticas das disciplinas sob análise. In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (Orgs.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017. pp. 21-54.
HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY, B. Saberes: um tema central para as formações do ensino e da formação. In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (Orgs.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017. pp.113-172.
MATASCI, D. L’ecole républicaine et l’étranger. Une histoire internationale des reformes scolaires em France, 1870-1914. Lyon: ENS Éditions, impr. 2015.1 vol. (276 p.)
RILKE, R. M. Les Cahiers de Malte Laurids Brigge. Traduction de Maurice Betz. Paris:Éditions Émile-Paul Frères,1926.
TANURI, L. M. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação. p. 61-193. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a05Acesso em: 04jul.2017.
VALENTE, W. R. Cadernos de Professores: da matemática para ensinarpara a matemática para ensinar ensinada.Disponível em: http://xvseminariotematico.paginas.ufsc.br/files/2017/03/VALENTE_T3.pdfAcesso em: 05 ju. 2017.
VIÑAO, A. Os cadernos escolares como fonte histórica: aspectos metodológicos e historiográficos. In: Ana Chrystina;MIGNOT,Venancio (Orgs.). Cadernos à vista–escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008.pp. 15-33.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.