Aspectos da formação de professores que emergem a partir da leitura de um caderno escolar (1933)

Authors

  • Rosilda dos Santos Morais Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.36397/emteia.v8i3.23310

Keywords:

arithmetic, disciplining, history of mathematical education, normal schools, mathematical knowledge

Abstract

The present text is the result of the analysis of a notebook of a teacher training course, from the city of Muzambinho,  Minas  Gerais,  Brazil,  in  the  year  1933.  The  author's  perspective  focus  in  aspects  of teacher  training  that  emerged  from  reading  of  the  notebook.  For  the  analysis,  it  was  considered references that problematize the notebook as research sources, such as Viñao (2008), Hébrard (2001), Mignot  (2008),  those  who  problematize  institutionalized  knowledge  in  teacher  training,  such  as Hofstetter  and Schneuwly  (2017),  Valente  (2017),  and  Michel  Foucault  (1987), considering  that notebook  can  be  thought  of  as discipliningelements.  The  research  was  guided  by  the  following question: "What elements emerge from notebooksthat can be indicative of processes and dynamics of teacher education?". The results indicated different aspects read in the notebook, namely those related to  specific  knowledge,  objectified  through  the  contents  of  teaching  and  training,  those  that  will constitute objects of their work, suchas the know how to teach and know to teach. On the other hand, elements  of  the  discipline  of  teacher  training  were  identified  based  on  evidence  from  the  notebook analyzed.

References

CADERNO escolar de Márcia Moreira Sousa. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/166685Acesso em:24 jun. 2017.

FOUCAULT, M.Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete, Petrópolis, RJ: Vozes, 1987. 288p.

HÉBRARD, J.Por uma bibliografia material das escritas ordinárias –o espaço gráfico do caderno escolar (França –séculos XIX e XX). Tradução Laura Hansen. Revista Brasileira de História da Educação, n. 01, jan./jun. 2001. Disponível em: http://www.rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/view/277/285Acesso em:05 nov. 2017.

HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY, B. Disciplinarização e disciplinação: as ciências da educação e as didáticas das disciplinas sob análise. In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (Orgs.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017. pp. 21-54.

HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY, B. Saberes: um tema central para as formações do ensino e da formação. In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (Orgs.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017. pp.113-172.

MATASCI, D. L’ecole républicaine et l’étranger. Une histoire internationale des reformes scolaires em France, 1870-1914. Lyon: ENS Éditions, impr. 2015.1 vol. (276 p.)

RILKE, R. M. Les Cahiers de Malte Laurids Brigge. Traduction de Maurice Betz. Paris:Éditions Émile-Paul Frères,1926.

TANURI, L. M. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação. p. 61-193. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a05Acesso em: 04jul.2017.

VALENTE, W. R. Cadernos de Professores: da matemática para ensinarpara a matemática para ensinar ensinada.Disponível em: http://xvseminariotematico.paginas.ufsc.br/files/2017/03/VALENTE_T3.pdfAcesso em: 05 ju. 2017.

VIÑAO, A. Os cadernos escolares como fonte histórica: aspectos metodológicos e historiográficos. In: Ana Chrystina;MIGNOT,Venancio (Orgs.). Cadernos à vista–escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008.pp. 15-33.

Published

2017-11-10

How to Cite

Morais, R. dos S. (2017). Aspectos da formação de professores que emergem a partir da leitura de um caderno escolar (1933). Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 8(3). https://doi.org/10.36397/emteia.v8i3.23310

Issue

Section

ARTIGOS - EDIÇÃO TEMÁTICA - HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA