Teaching of calculus: a proposal for the rate of change of real functions of a variable in GeoGebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.251431

Keywords:

teaching, calculus, rate of change, learning object, GeoGebra

Abstract

This article is about a qualitative research related to the teaching of Calculus. More specifically, it  covers  the  teaching  of  derivatives  of  real  functions  of  a  real  variable  and  some  of  its applications using a dynamic approach mediated by the capabilities of the GeoGebra software. Therefore,  the  objective  of  this  article  is  to  disseminate  an  educational  product  entitled “Dynamicity  and  rate  of  variation  of  real  functions  of  a  variable:  a  GeoGebraBook”.  Such  a product contains learning objects (OAs) built with the dynamic geometry software, GeoGebra. In  this  context,  the  OA  “cylinder”,  which  was  tried  in  two  postgraduate  classes  at  a  public university, in the subjects of Fundamentals of Calculus and Fundamentals of Mathematics will be  highlighted.  The  objective  of  this  initiative  was  to  highlight  an  interaction  of  master's students  in  the  experimentation  of  the  aforementioned  OA,  as  it  is  an  audience  of  possible teachers  or  future  teachers  of  Calculus.  It  was  also  sought  to  mention  the  suggestions  for improvement   collected   for   the   educational   product   developed.   The   development   and experimentation of the educational product helped to reflect on the potential and challenges of using technologies in the classroom, considering important aspects such as teacher training and teaching calculus.

Author Biographies

Renata Feuser Silveira, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Mestra em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias
UDESC – Santa Catarina – Brasil

Ana Paula Grimes de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Mestra em Educação Científica e Tecnológica
UFSC – Santa Catarina – Brasil

References

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 2006.

BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Maria Godoy. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2001.

BORSOI, Caroline. GeoGebra 3D no ensino médio: uma possibilidade para a aprendizagem da geometria espacial. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; BALDINI, Loreni Aparecida Ferreira. O software GeoGebra na formação de professores de Matemática – uma visão a partir de dissertações e teses. In: Revista Paranaense de Educação Matemática. RPEM, Campo Mourão, Pr, v.1, n.1, jul-dez. 2012. Disponível em: <http://www.fecilcam.br/revista/index.php/rpem/article/viewFile/870/pdf_76 >. Acesso em: 09 abr. 2016.

COSTA, Zélia de Souza Santos; TENÓRIO, André; TENÓRIO, Thaís. Resolução de exercícios e problemas de função polinomial do 1º grau com e sem o GeoGebra. 2014. Revista do Instituto GeoGebra Internacional. São Paulo, v. 3, n. 2, pp.104-119, 2014.Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/article/view/21771/16108>. Acesso em: 10 mai. 2017.

DIKOVIĆ, Ljubica. Applications GeoGebra into Teaching SomeTopics of Mathematics at the College Level. In: eLibrary of Mathematical Instituteof the Serbian Academy of Sciences and Arts - Journal: Computer Science and Information Systems; v. 6 nº2. p. 191 – 203, 2009. Disponível em: <http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/600.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2017.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas da Pesquisa Social. São Paulo: Editora Atlas AS, 2008.

JANZEN, Elen Andrea. O papel do professor na formação do pensamento matemático de estudantes durante a construção de provas em um ambiente de geometria dinâmica. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011.

KAUARK, Fabiana da Silva; MANHÃES, Fernanda Castro e MEDEIROS, Carlos Henrique. Metodologia da Pesquisa: um guia prático. Via Litterarum: Itabuna/Bahia, 2010.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U, 2020.

MOLON, Jaqueline. Cálculo aplicado ao estudo de funções quadráticas no ensino médio: uma abordagem possível e necessária com auxílio do software GeoGebra. 2013. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Universidade Federal de Santa Maria. Paraná, 2013.

RICHIT, Andriceli, et al.. Contribuições do software GeoGebra no estudo de Cálculo Diferencial: uma experiência com alunos do curso de geologia. In: 1ª. Conferência Latino Americana de GeoGebra, pp.90-99, 2012.

SANTOS, Luciane Mulazani. Produção de significados para objetos de aprendizagem: de autores e leitores para a educação matemática. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007.

SILVEIRA, Renata Feuser. Dinamicidade no Ensino de Cálculo: uma proposta para taxa de variação de funções reais de uma variável no GeoGebra. Dissertação (Mestrado) – UDESC, Santa Catarina, 2017.

STEWART, James. Cálculo. São Paulo: Cengage Learning, 2015.

Published

2022-05-27

How to Cite

Silveira, R. F., & Souza, A. P. G. de. (2022). Teaching of calculus: a proposal for the rate of change of real functions of a variable in GeoGebra. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 13(1), 45–70. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.251431

Issue

Section

ARTIGOS