Teaching of calculus: a proposal for the rate of change of real functions of a variable in GeoGebra
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.251431Keywords:
teaching, calculus, rate of change, learning object, GeoGebraAbstract
This article is about a qualitative research related to the teaching of Calculus. More specifically, it covers the teaching of derivatives of real functions of a real variable and some of its applications using a dynamic approach mediated by the capabilities of the GeoGebra software. Therefore, the objective of this article is to disseminate an educational product entitled “Dynamicity and rate of variation of real functions of a variable: a GeoGebraBook”. Such a product contains learning objects (OAs) built with the dynamic geometry software, GeoGebra. In this context, the OA “cylinder”, which was tried in two postgraduate classes at a public university, in the subjects of Fundamentals of Calculus and Fundamentals of Mathematics will be highlighted. The objective of this initiative was to highlight an interaction of master's students in the experimentation of the aforementioned OA, as it is an audience of possible teachers or future teachers of Calculus. It was also sought to mention the suggestions for improvement collected for the educational product developed. The development and experimentation of the educational product helped to reflect on the potential and challenges of using technologies in the classroom, considering important aspects such as teacher training and teaching calculus.References
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 2006.
BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Maria Godoy. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2001.
BORSOI, Caroline. GeoGebra 3D no ensino médio: uma possibilidade para a aprendizagem da geometria espacial. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; BALDINI, Loreni Aparecida Ferreira. O software GeoGebra na formação de professores de Matemática – uma visão a partir de dissertações e teses. In: Revista Paranaense de Educação Matemática. RPEM, Campo Mourão, Pr, v.1, n.1, jul-dez. 2012. Disponível em: <http://www.fecilcam.br/revista/index.php/rpem/article/viewFile/870/pdf_76 >. Acesso em: 09 abr. 2016.
COSTA, Zélia de Souza Santos; TENÓRIO, André; TENÓRIO, Thaís. Resolução de exercícios e problemas de função polinomial do 1º grau com e sem o GeoGebra. 2014. Revista do Instituto GeoGebra Internacional. São Paulo, v. 3, n. 2, pp.104-119, 2014.Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/article/view/21771/16108>. Acesso em: 10 mai. 2017.
DIKOVIĆ, Ljubica. Applications GeoGebra into Teaching SomeTopics of Mathematics at the College Level. In: eLibrary of Mathematical Instituteof the Serbian Academy of Sciences and Arts - Journal: Computer Science and Information Systems; v. 6 nº2. p. 191 – 203, 2009. Disponível em: <http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/600.pdf>. Acesso em: 21 fev. 2017.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas da Pesquisa Social. São Paulo: Editora Atlas AS, 2008.
JANZEN, Elen Andrea. O papel do professor na formação do pensamento matemático de estudantes durante a construção de provas em um ambiente de geometria dinâmica. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011.
KAUARK, Fabiana da Silva; MANHÃES, Fernanda Castro e MEDEIROS, Carlos Henrique. Metodologia da Pesquisa: um guia prático. Via Litterarum: Itabuna/Bahia, 2010.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U, 2020.
MOLON, Jaqueline. Cálculo aplicado ao estudo de funções quadráticas no ensino médio: uma abordagem possível e necessária com auxílio do software GeoGebra. 2013. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Universidade Federal de Santa Maria. Paraná, 2013.
RICHIT, Andriceli, et al.. Contribuições do software GeoGebra no estudo de Cálculo Diferencial: uma experiência com alunos do curso de geologia. In: 1ª. Conferência Latino Americana de GeoGebra, pp.90-99, 2012.
SANTOS, Luciane Mulazani. Produção de significados para objetos de aprendizagem: de autores e leitores para a educação matemática. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007.
SILVEIRA, Renata Feuser. Dinamicidade no Ensino de Cálculo: uma proposta para taxa de variação de funções reais de uma variável no GeoGebra. Dissertação (Mestrado) – UDESC, Santa Catarina, 2017.
STEWART, James. Cálculo. São Paulo: Cengage Learning, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.