Teaching Mathematics to Students with ADHD

Possibilities for Task Adaptations Based on the Student's Neuropsychological Profile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.266105

Keywords:

Mathematics Education, Multifunctional Resource Room, Executive Functions, Elementary School – Early Years

Abstract

This study investigated the teaching of mathematics to early elementary school students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) by analyzing and adapting mathematical tasks from instructional materials. Considering the neuropsychological profile of these students, we examined the influence of executive functions on mathematical problem-solving. Through interviews with the pedagogical team and an analysis of institutional reports, we identified the profile of a student with ADHD and adapted a mathematical task according to the Brazilian National Common Core Curriculum (BNCC), applying it to Henry, a student in the Multifunctional Resource Room. The results indicated that adaptations such as more direct instructions and step-by-step segmentation enhanced the student's performance, improving inhibitory control and organization. Although Henry experienced moments of inattention, he demonstrated proficiency in information processing and cognitive flexibility. We conclude that traditional teaching methods may not fully meet the needs of these students, highlighting the necessity of pedagogical adaptations for a more inclusive education. Future research should explore the effectiveness of these adaptations in conventional school settings from an inclusive perspective.

Author Biographies

Bruno Vinícius Moreira Cunha, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mestre em Ensino de Matemática

Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Paraná – Brasil

Jader Otavio Dalto, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática

 

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM-5 – Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BADDELEY, Alan D.; HITCH, Graham J. Working memory. In: BOWER, Gordon A. (Ed.). Recent advances in learning and motivation. New York: Academic Press, 1974. v. 8, p. 47-89

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari K. Investigação Qualitativa em Educação: Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

DIAMOND, Adele. Executive functions. Annual Reviews of Psychology, v. 64, p. 135-168, set. 2013.

HASHIMOTO, Eduardo de Souza. Perfil Neuropsicológico em Crianças com TDAH: Um Estudo de Caso Controle. 2019. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.

LACOSTA, Ángel Maria Casajús. La resolución de problemas aritmético-verbales por alumnos con Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH). 2005. Tesis Doctoral – Universitat de Barcelona, Barcelona, 2005.

MALLOY-DINIZ, Leandro F. et al. Neuropsicologia: Teoria e Prática. 2. ed. São Paulo: Artmed, 2014.

MARTINS, Rosana Santana. Ensinando Matemática para alunos diagnosticados como portadores de Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH): uma proposta baseada no desenvolvimento da autorregulação. 2011. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2011.

MUSZKAT, Mauro; MIRANDA, Monica Carolina; RIZZUTTI, Sueli. Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

NÓBREGA, Marisa Vital. Relações entre funcionamento cognitivo e dificuldades em matemática no transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDA/H) em alunos do ensino fundamental. 2009. Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2009.

PASTURA, Giuseppe; MATTOS, Paulo; ARAUJO, Alexandra Campos. Desempenho escolar e transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Revista de Psiquiatria Clínica. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpc/a/XfLCTtd7KQSHT8CCyQQ4KcP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 out. 2023.

ROHDE, Luis Augusto; MATTOS, Paulo; et al. Princípios e práticas em TDAH. Porto Alegre: Artmed, 2003.

SZOBOTA, Claudia M.; EIZIRIK, Mariana; CUNHA, Renato D. de; LANGLEBEN, Daniel; ROHDE, Luis Augusto. Neuroimagem no transtorno de déficit de atenção/hiperatividade. Revista Brasileira de Psiquiatria, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 32-35, mai. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbp/a/H7Yqm89FYGZB8gG49FXfFLy/?lang=pt. Acesso em: 15 out. 2023.

VITAL, M.; HAZIN, I. Avaliação do desempenho escolar em matemática de crianças com transtorno de déficit de atenção/hiperatividade (TDAH): um estudo piloto. Ciência & Cognição, Rio de Janeiro, v. 13, p. 19-36, dez. 2008. Disponível em: https://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/59. Acesso em: 11 nov. 2023.

Published

2025-06-25

How to Cite

Cunha, B. V. M., & Dalto, J. O. (2025). Teaching Mathematics to Students with ADHD: Possibilities for Task Adaptations Based on the Student’s Neuropsychological Profile. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 16(1), 110–129. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.266105