Teaching Mathematics to Students with ADHD
Possibilities for Task Adaptations Based on the Student's Neuropsychological Profile
DOI:
https://doi.org/10.51359/2177-9309.2025.266105Keywords:
Mathematics Education, Multifunctional Resource Room, Executive Functions, Elementary School – Early YearsAbstract
This study investigated the teaching of mathematics to early elementary school students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) by analyzing and adapting mathematical tasks from instructional materials. Considering the neuropsychological profile of these students, we examined the influence of executive functions on mathematical problem-solving. Through interviews with the pedagogical team and an analysis of institutional reports, we identified the profile of a student with ADHD and adapted a mathematical task according to the Brazilian National Common Core Curriculum (BNCC), applying it to Henry, a student in the Multifunctional Resource Room. The results indicated that adaptations such as more direct instructions and step-by-step segmentation enhanced the student's performance, improving inhibitory control and organization. Although Henry experienced moments of inattention, he demonstrated proficiency in information processing and cognitive flexibility. We conclude that traditional teaching methods may not fully meet the needs of these students, highlighting the necessity of pedagogical adaptations for a more inclusive education. Future research should explore the effectiveness of these adaptations in conventional school settings from an inclusive perspective.
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM-5 – Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais. Porto Alegre: Artmed, 2014.
BADDELEY, Alan D.; HITCH, Graham J. Working memory. In: BOWER, Gordon A. (Ed.). Recent advances in learning and motivation. New York: Academic Press, 1974. v. 8, p. 47-89
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari K. Investigação Qualitativa em Educação: Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
DIAMOND, Adele. Executive functions. Annual Reviews of Psychology, v. 64, p. 135-168, set. 2013.
HASHIMOTO, Eduardo de Souza. Perfil Neuropsicológico em Crianças com TDAH: Um Estudo de Caso Controle. 2019. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.
LACOSTA, Ángel Maria Casajús. La resolución de problemas aritmético-verbales por alumnos con Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH). 2005. Tesis Doctoral – Universitat de Barcelona, Barcelona, 2005.
MALLOY-DINIZ, Leandro F. et al. Neuropsicologia: Teoria e Prática. 2. ed. São Paulo: Artmed, 2014.
MARTINS, Rosana Santana. Ensinando Matemática para alunos diagnosticados como portadores de Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH): uma proposta baseada no desenvolvimento da autorregulação. 2011. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2011.
MUSZKAT, Mauro; MIRANDA, Monica Carolina; RIZZUTTI, Sueli. Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
NÓBREGA, Marisa Vital. Relações entre funcionamento cognitivo e dificuldades em matemática no transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDA/H) em alunos do ensino fundamental. 2009. Dissertação (Mestrado em Psicologia Cognitiva) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2009.
PASTURA, Giuseppe; MATTOS, Paulo; ARAUJO, Alexandra Campos. Desempenho escolar e transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Revista de Psiquiatria Clínica. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpc/a/XfLCTtd7KQSHT8CCyQQ4KcP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 out. 2023.
ROHDE, Luis Augusto; MATTOS, Paulo; et al. Princípios e práticas em TDAH. Porto Alegre: Artmed, 2003.
SZOBOTA, Claudia M.; EIZIRIK, Mariana; CUNHA, Renato D. de; LANGLEBEN, Daniel; ROHDE, Luis Augusto. Neuroimagem no transtorno de déficit de atenção/hiperatividade. Revista Brasileira de Psiquiatria, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 32-35, mai. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbp/a/H7Yqm89FYGZB8gG49FXfFLy/?lang=pt. Acesso em: 15 out. 2023.
VITAL, M.; HAZIN, I. Avaliação do desempenho escolar em matemática de crianças com transtorno de déficit de atenção/hiperatividade (TDAH): um estudo piloto. Ciência & Cognição, Rio de Janeiro, v. 13, p. 19-36, dez. 2008. Disponível em: https://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/59. Acesso em: 11 nov. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bruno Vinícius Moreira Cunha, Jader Otavio Dalto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
d. Os conteúdos da Revista Em Teia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0). Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
d. This license allows reusers to copy and distribute the material in any medium or format in unadapted form only, for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator.