Plannings and MathematicsLessons from the Perspective of Complexity Theory:order, disorder and interaction

Authors

  • Lênio Fernandes Levy Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.51359/2177-9309.2020.244794

Keywords:

complexity, order, disorder, planning, Math classes

Abstract

The  philosophical  theory  of complexity  is  mainly  based  on  the  ideas  of  Edgar  Morin.In  this theoreticalbody, the notions of order and disorder stand out, as well as the dialogical, the recursive and the hologramatic principles.The complexity is inherent in nature, in life, in societies and in individuals.In this article, which is of theoretic-bibliographic dimension, social spheres are mainly considered, particularly the pedagogical field.In this area, the plannings and the mathematics classes are taken into account.From the order-disorder dyad and the three principles in question, eight properties or characteristics are deduced, which are located within the complexity theory, although they are not explicitly found –but in a way latent or implied –inthisset of ideas.The plannings and the mathematics classesare inseparable from such characteristics or properties, according to the arguments and examples contained in this text.

Author Biography

Lênio Fernandes Levy, Universidade Federal do Pará

Sou Licenciado em Matemática (UFPA / 1991), além de Mestre (UFPA / 2003) e Doutor (UFPA / 2013) em Educação Matemática. Trabalho como professor efetivo (Professor Adjunto) do Instituto de Ciências Exatas e Naturais (ICEN) da UFPA.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. 4. ed. Tradução da primeira edição brasileira coordenada e revista por Alfredo Bosi; revisão da tradução e tradução dos novos textos Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2000. 1014p.

ALMEIDA, M. da C. de. Complexidade, do casulo à borboleta. In: CASTRO, G. de (Org.). Ensaios de complexidade. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2002. pp. 21-41.

JAPIASSÚ, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. 3. ed. revista e ampliada. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996. 296p.

MORIN, E. Ciência com consciência. 5. ed. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. Edição revista e modificada pelo autor. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001. 344p.

MORIN, E. O método 4: as idéias. 3. ed. Tradução de Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2002a. 319p.

MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. ALMEIDA, M. da C. de; CARVALHO, E. de A. (Orgs.). São Paulo: Cortez, 2002b. 102p.

MORIN, E. O método 2: a vida da vida. 2. ed. Tradução de Marina Lobo. Porto Alegra: Sulina, 2002c. 527p.

MORIN, E. Edgar Morin: ninguém sabe o dia que nascerá. Tradução de Maria Leonor F. R. Loureiro. São Paulo: UNESP; Belém, PA: Universidade Estadual do Pará, 2002d. 88p.

MORIN, E. O método 1: a natureza da natureza. 2. ed. Tradução Ilana Heineberg. Porto Alegre: Sulina, 2003a. 479p.

MORIN, E. O método 5: a humanidade da humanidade. 2. ed. Tradução de Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2003b. 309p.

MORIN, E.; CIURANA, E. R.; MOTTA, R. D. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. Tradução de Sandra Trabucco Valenzuela. Revisão técnica da tradução Edgard de Assis Carvalho. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2003. 111p.

PETRAGLIA, I. C. Edgar Morin: a educação e a complexidade do ser e do saber. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. 115p.

Published

2020-11-08

How to Cite

Levy, L. F. (2020). Plannings and MathematicsLessons from the Perspective of Complexity Theory:order, disorder and interaction. Em Teia | Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, 11(3). https://doi.org/10.51359/2177-9309.2020.244794

Issue

Section

ENSAIOS