Building bridges: an interdisciplinary reading on globalization in geography education through the literature of Eduardo Galeano
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.257916Keywords:
mediation, single thought, work, nature, contradictory movementAbstract
Approaches to Geography, Geography Education, and Literature have been increasing in recent times, especially in the last 15 years, in Brazilian academic production. Seeking to add efforts in this field, we present a possibility of a relationship between Geography Education and Literature. Here, we start from an analysis of globalization establishing a dialogue between forms of expression of knowledge related to academic-scientific, on the one hand, and literary, on the other hand, appropriating what João Zanetic calls authors of literature with a scientific vein and scientists with a literary flavor, promoting an encounter between Eduardo Galeano and geographers who have thought about globalization. At this moment, we present a possibility of articulation of Literature in Geography Education, which starts from the general, from more generic conceptions about the process of globalization, of those universalizing phenomena, which must be problematized in school education from social practice.
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 03 fev. 2020.
COUTINHO, Carlos Nelson. Cultura e sociedade no Brasil: ensaios sobre ideias e formas. 4.ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
GALEANO, Eduardo. Livro dos abraços. 2 ed. Porto Alegre: L&PM, 2010.
GALEANO, Eduardo. O Teatro do bem e do mal. 2 ed. Porto Alegre: L&PM, 2014.
GALEANO, Eduardo. De pernas pro ar: a escola do mundo ao avesso. Porto Alegre: L&PM, 2020.
HAESBAERT, Rogério; PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. A nova des-ordem mundial. São Paulo: Editora Unesp, 2006.
HARVEY, David. O enigma do capital: e as crises do capitalismo. São Paulo-SP: Boitempo, 2011.
PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. A globalização da natureza e a natureza da globalização. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Geografia da riqueza, fome e meio ambiente: pequena contribuição crítica ao atual modelo agrário/agrícola de uso dos recursos naturais. INTERthesis (Florianópolis), v. 1, n.1, 2004.
PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. A globalização da natureza e a natureza da globalização. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
MOREIRA, Ruy. Pensar e ser em Geografia: Ensaios de uma história, epistemologia e ontologia do espaço. 2 ed., São Paulo: Contexto, 2011.
SAMPAIO JUNIOR, Plinio de Arruda. Metástase da crise e aprofundamento da reversão neocolonial. Crítica e sociedade: revista de cultura política. V.1, n.3, dez. 2011.
SANTOS, Milton. O Brasil: Território e sociedade no século XXI. 9 ed. Rio de Janeiro: Record, 2006.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 18ª ed. Rio de Janeiro, 2009.
ZANETIC, João. Física e Literatura: uma possível integração no ensino. In: V Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, 1996, Águas de Lindóia. Atas do V Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. Belo Horizonte: Sociedade Brasileira de Física/UFMG/CECIMIG/FAE, 1996.
ZANETIC, João. Literatura e cultura científica. In. ALMEIDA, Maria José P. M.; SILVA, Henrique César da. Linguagens, leituras e ensino da ciência. Campinas, SP: Mercado das Letras: Associação de Leitura do Brasil – ALB, 1998.
ZANETIC, João. Física e Arte: uma ponte entre duas culturas. Pro-Posições, v.17, n. 1(49) – Jan-Abr. 2006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alex Cristiano de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.