Reflections on teaching practice from the supervised curricular internship in geography abstract
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.260020Keywords:
Teaching Practice, Teaching Geography, Supervised internshipAbstract
The teaching practice in Geography seen from the perspective of the teacher in a teaching situation, therefore subject to reflexivity, today, develops from pedagogical experiences within the school. Reflection on everyday life, above all, based on the teacher's real doubts, constitutes the condition for providing training that is more articulated and coherent with reality. We defend training in which the student, future Geography teacher, is also an important actor in his professionalization process based on the investigation of his practice and seeks, through reflection, the articulation between the theoretical knowledge offered by the university and practice classroom, in order to really understand the problems of practice. The lack of more systematic work, associated with training devoid of pedagogical rationality, has led to the construction of optimized proposals with little repercussion in the educational community and therefore on the ‘school floor’. Being a teacher today is a challenge that involves the humanitarian issue and specific knowledge necessary to see and live with the world, which requires a set of knowledge that goes beyond the specific knowledge of the subject, but a didactic dimension of senses and meanings.
References
BRASIL. Lei n. 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 23 de dez. 1996.
CARVALHO, A. D. F. A racionalidade pedagógica da ação dos formadores de professores: um estudo sobre a epistemologia da prática docente nos cursos de licenciatura da Universidade Federal do Piauí. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2007.
CHARLOT, B. Relação com o saber, Formação dos professores e Globalização. Porto Alegre. Ed. Artmed, 2005.
CORTELLA, M. S. Paulo Feire: utopias e esperanças. In Eliana (et al.). Processos de ensinar e aprender: sujeitos, currículos e cultura: livro 3 / Peres, Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.
FAZENDA, I.C.A, et al. Prática de ensino e o estágio supervisionado. São Paulo: Papirus, 1991.
FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, no 79, Agosto/2002.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
GHEDIN, E. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, S. G. e GHEDIN, E. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito, (orgs.). – 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
HABERMAS, J. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. Rio de Janeiro, Tempo e Presença, 1990.
LIBÂNEO, J. C. Reflexividade e formação de professores: outra oscilação do
pensamento pedagógico brasileiro? In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E.
(Orgs.) Professor reflexivo no Brasil genes crítica de um conceito. 3 ed. São Paulo:
Editora Cortez, 2005.
LIMA, M. S. L. A formação humana na formação do educador. In. SANTOS, F. K. S. dos. (Org). Abrindo Trilhas para os Saberes: formação humana, cultura e diversidade. Fortaleza: Editora Comercial, 2010, 395p.
NEVES, L. O. R. O Professor, sua formação e sua prática. In. http://www.centrorefeducacional.pro.br/profprat.htm, 2005. Acessado em 15/02/2023.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
PERRENOUD, P. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação.
Lisboa: Dom Quixote, 1992.
PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes Pedagógicos e atividade docente. 4 ed. São Paulo: Editora Cortez, 2005.
RIOS, T. A. Compreender e ensinar – por uma docência da melhor qualidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SANTOS, F. K. S. dos. O trabalho e a mobilização de saberes docente: limites e possibilidades da racionalidade pedagógica na educação superior. Fortaleza, UFC, 2011 (Tese de Doutorado).
SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In. NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
SACRISTÁN, J. G. Poderes instáveis em educação. Tradução Beatriz Afonso Neves, Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1999.
SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica: 9 ed. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1989.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
THERRIEN, J. e SOUSA, Â. Cultura docente e gestão pedagógica: a racionalidade prática dos saberes do saber-fazer racionalidade do agir docente – elementos para uma análise da formação prática. In. NOBRE, M. D. e THERRIEN, J. (Org.). Artesãos de um outro ofício: múltiplos saberes e práticas no cotidiano escolar. São Paulo: Annablume: Fortaleza, 2000.
ZEICHNER, K. El maestro como profesional reflexivo. Cadernos de Pedagogia, n° 220, p. 44-49, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francisco Kennedy Silva dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.