Reflections on teaching practice from the supervised curricular internship in geography abstract

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.260020

Keywords:

Teaching Practice, Teaching Geography, Supervised internship

Abstract

The teaching practice in Geography seen from the perspective of the teacher in a teaching situation, therefore subject to reflexivity, today, develops from pedagogical experiences within the school. Reflection on everyday life, above all, based on the teacher's real doubts, constitutes the condition for providing training that is more articulated and coherent with reality. We defend training in which the student, future Geography teacher, is also an important actor in his professionalization process based on the investigation of his practice and seeks, through reflection, the articulation between the theoretical knowledge offered by the university and practice classroom, in order to really understand the problems of practice. The lack of more systematic work, associated with training devoid of pedagogical rationality, has led to the construction of optimized proposals with little repercussion in the educational community and therefore on the ‘school floor’. Being a teacher today is a challenge that involves the humanitarian issue and specific knowledge necessary to see and live with the world, which requires a set of knowledge that goes beyond the specific knowledge of the subject, but a didactic dimension of senses and meanings.

Author Biography

Francisco Kennedy Silva dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brasil

Professor do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federa lde Pernambuco e Bolsista de Produtividade do CNPQ.

References

BRASIL. Lei n. 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 23 de dez. 1996.

CARVALHO, A. D. F. A racionalidade pedagógica da ação dos formadores de professores: um estudo sobre a epistemologia da prática docente nos cursos de licenciatura da Universidade Federal do Piauí. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2007.

CHARLOT, B. Relação com o saber, Formação dos professores e Globalização. Porto Alegre. Ed. Artmed, 2005.

CORTELLA, M. S. Paulo Feire: utopias e esperanças. In Eliana (et al.). Processos de ensinar e aprender: sujeitos, currículos e cultura: livro 3 / Peres, Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

FAZENDA, I.C.A, et al. Prática de ensino e o estágio supervisionado. São Paulo: Papirus, 1991.

FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, no 79, Agosto/2002.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GHEDIN, E. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, S. G. e GHEDIN, E. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito, (orgs.). – 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

HABERMAS, J. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. Rio de Janeiro, Tempo e Presença, 1990.

LIBÂNEO, J. C. Reflexividade e formação de professores: outra oscilação do

pensamento pedagógico brasileiro? In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E.

(Orgs.) Professor reflexivo no Brasil genes crítica de um conceito. 3 ed. São Paulo:

Editora Cortez, 2005.

LIMA, M. S. L. A formação humana na formação do educador. In. SANTOS, F. K. S. dos. (Org). Abrindo Trilhas para os Saberes: formação humana, cultura e diversidade. Fortaleza: Editora Comercial, 2010, 395p.

NEVES, L. O. R. O Professor, sua formação e sua prática. In. http://www.centrorefeducacional.pro.br/profprat.htm, 2005. Acessado em 15/02/2023.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

PERRENOUD, P. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação.

Lisboa: Dom Quixote, 1992.

PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes Pedagógicos e atividade docente. 4 ed. São Paulo: Editora Cortez, 2005.

RIOS, T. A. Compreender e ensinar – por uma docência da melhor qualidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, F. K. S. dos. O trabalho e a mobilização de saberes docente: limites e possibilidades da racionalidade pedagógica na educação superior. Fortaleza, UFC, 2011 (Tese de Doutorado).

SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In. NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

SACRISTÁN, J. G. Poderes instáveis em educação. Tradução Beatriz Afonso Neves, Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1999.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica: 9 ed. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1989.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

THERRIEN, J. e SOUSA, Â. Cultura docente e gestão pedagógica: a racionalidade prática dos saberes do saber-fazer racionalidade do agir docente – elementos para uma análise da formação prática. In. NOBRE, M. D. e THERRIEN, J. (Org.). Artesãos de um outro ofício: múltiplos saberes e práticas no cotidiano escolar. São Paulo: Annablume: Fortaleza, 2000.

ZEICHNER, K. El maestro como profesional reflexivo. Cadernos de Pedagogia, n° 220, p. 44-49, 1992.

Published

2023-10-11

How to Cite

Santos, F. K. S. dos. (2023). Reflections on teaching practice from the supervised curricular internship in geography abstract. Revista Ensino De Geografia (Recife), 6(2), 158–168. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.260020