The diferent languages in the Supervised Internship in Geography in the Sisal Territory of Bahia
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.264737Keywords:
various languages, teaching, internship, geographyAbstract
The present work aims to report the experience of using different languages in teaching Geography, during the Supervised Curricular Internship period in Geography II, in the semester 2023.2, of the Degree in Geography course, at the State University of Bahia (UNEB ), campus XI, held at Escola Municipal Leobino Cardoso Ribeiro, Serrinha-BA, in the final years of Elementary School II, specifically in the 9th year C, morning. This text arises from the following question: can the use of different languages contribute to the teaching-learning process in Geography classes? For this writing, a bibliographical review was necessary, dialoguing with different authors in the area, such as Lorenzo (2015), Alves (2016), Ferreira (2017). The experience with the use of different languages in the Supervised Internship in Geography II, at UNEB, allows us to affirm that they enhance teaching and learning and themes and concepts of Geography in Basic Education.
References
ALVES, Cícera Cecília Esmeraldo. Ensino de Geografia e suas diferentes linguagens no processo de ensino e aprendizagem: perspectivas para a educação básica e geográfica. Geosaberes, Fortaleza, v. 6, número especial (3), p. 27 - 34, Fevereiro. 2016.
CARDOSO, Cristiane. QUEIROZ, Edileuza Dias de. Reflexão sobre o ensino da Geografia. Desafios e Perspectivas. Anais... XVIII Encontro Nacional de Geógrafos: A Construção do Brasil: Geografia, ação política e democracia. São Luiz - MA, 2016.
FERREIRA, Kalina Fernanda Cavalcanti. Uso de diferentes linguagens no ensino de geografia para estudo e compreensão do espaço geográfico e da globalização. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 8, n. 14, p. 114-127, jan./jun. 2017.
LORENZO, Ivanalda Dantas Nóbrega Di. Estágio Supervisionado Docente e novas linguagens no ensino de Geografia. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 8, n. 1, jan./jun. 2015.
SAWCZUK, Márcia Inês Lorenzet; MOURA, Jeani Delgado Paschoal. Jogos pedagógicos para o ensino de geografia. Caderno Pedagógico PDE, Governo do Estado, Secretária de Educação, Paraná, V. 1, 2012. Disponível: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2012/2012_uel_geo_artigo_marcia_ines_lorenzet_sawczuk.pdf. Acesso em: 22 fev. 2024.
PORTUGAL, Jussara Fraga; OLIVEIRA, Simone Santos de: CARDOS, Ivan dos Reis. Estágio Supervisionado em Geografia: narrativas de formação e aprendizagens da/na/sobre a docência. In.: PAIM, Robson Olivino; PEREIRA, Ana Maria de Oliveira; COPATTI, Carina; GENGNAGEL, Claudionei Lucimar (Orgs). Geografias que fazemos: educação geográfica em diferentes contextos. Coleção Percursos de Educação Geográfica. Volume 02. Curitiba: CRV, 2021, p. 125-145.
PICONEZ, Stela C. Bertholo (coord.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. 24 ed. Campinas: Papirus, 2012.
PIMENTA, Selma Garrido. LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
PIMENTA, Selma Garrido. O ESTÁGIO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UNIDADE ENTRE TEORIA E PRÁTICA. Cad. Pesq. São Paulo, n.94, p. 58-73, ago. 1995.
POLON, Luana Caroline Künast. A Relevância do Estágio Supervisionado no Âmbito da Formação de Licenciados em Geografia. Geografia, Ensino & Pesquisa, Vol. 22 (2018), ed.6 p. 01-08.
RIBEIRO, José Marcos Silva; SILVA, Manuela Evangelista da; LIMA, Maristela Rocha. Ensino de geografia e diversas linguagens: potencialidades, contextualizações e perspectivas. In: PORTUGAL, Jussara Fraga; ANJOS, Adineide Oliveira dos; Araújo Maria Madalena Mota de; LIMA, Maristela Rocha (Orgs.). Geografia Escolar, iniciação à docência e diversas linguagens: experiência de formação. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 107-123.
SILVA, Ana Elizabeth Jerônima da. Uso de mapas temáticos como prática metodológica no ensino de Geografia - Cajazeiras, 2018.
SILVA, Tailson Oliveira; ANJOS, Adineide Oliveira dos; PORTUGAL, Jussara Fraga. Linguagem cinematográfica no ensino de geografia. In: PORTUGAL, Jussara Fraga; ANJOS, Adineide Oliveira dos; Araújo Maria Madalena Mota de; LIMA, Maristela Rocha (Orgs.). Geografia Escolar, iniciação à docência e diversas linguagens: experiência de formação. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 207-226.
SOUZA, Hanilton Ribeiro de; QUEIROZ, Patrícia Pires. O cotidiano na Geografia, a Geografia no cotidiano: as múltiplas linguagens no ensino e na aprendizagem. In: PORTUGAL, Jussara Fraga. CHAIGAR, Vânia Alves Martins (Orgs.). Cartografia, cinema, literatura e outras linguagens no ensino de Geografia. 1.ed. Curitiba, PR: CRV, 2012. p. 109-129.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rafael de Souza Ferreira, Simone Ribeiro Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.