The diferent languages in the Supervised Internship in Geography in the Sisal Territory of Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.264737

Keywords:

various languages, teaching, internship, geography

Abstract

The present work aims to report the experience of using different languages in teaching Geography, during the Supervised Curricular Internship period in Geography II, in the semester 2023.2, of the Degree in Geography course, at the State University of Bahia (UNEB ), campus XI, held at Escola Municipal Leobino Cardoso Ribeiro, Serrinha-BA, in the final years of Elementary School II, specifically in the 9th year C, morning. This text arises from the following question: can the use of different languages contribute to the teaching-learning process in Geography classes? For this writing, a bibliographical review was necessary, dialoguing with different authors in the area, such as Lorenzo (2015), Alves (2016), Ferreira (2017). The experience with the use of different languages in the Supervised Internship in Geography II, at UNEB, allows us to affirm that they enhance teaching and learning and themes and concepts of Geography in Basic Education.

Author Biographies

Rafael de Souza Ferreira, Universidade do Estado da Bahia

Licenciado em Geografia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Simone Ribeiro Santos , Universidade do Estado da Bahia

Licenciada em Geografia. Doutora em Educação e Contemporaneidade. Profa. do Programa de Pós-graduação em Estudos Territoriais (PROET) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

References

ALVES, Cícera Cecília Esmeraldo. Ensino de Geografia e suas diferentes linguagens no processo de ensino e aprendizagem: perspectivas para a educação básica e geográfica. Geosaberes, Fortaleza, v. 6, número especial (3), p. 27 - 34, Fevereiro. 2016.

CARDOSO, Cristiane. QUEIROZ, Edileuza Dias de. Reflexão sobre o ensino da Geografia. Desafios e Perspectivas. Anais... XVIII Encontro Nacional de Geógrafos: A Construção do Brasil: Geografia, ação política e democracia. São Luiz - MA, 2016.

FERREIRA, Kalina Fernanda Cavalcanti. Uso de diferentes linguagens no ensino de geografia para estudo e compreensão do espaço geográfico e da globalização. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 8, n. 14, p. 114-127, jan./jun. 2017.

LORENZO, Ivanalda Dantas Nóbrega Di. Estágio Supervisionado Docente e novas linguagens no ensino de Geografia. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 8, n. 1, jan./jun. 2015.

SAWCZUK, Márcia Inês Lorenzet; MOURA, Jeani Delgado Paschoal. Jogos pedagógicos para o ensino de geografia. Caderno Pedagógico PDE, Governo do Estado, Secretária de Educação, Paraná, V. 1, 2012. Disponível: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2012/2012_uel_geo_artigo_marcia_ines_lorenzet_sawczuk.pdf. Acesso em: 22 fev. 2024.

PORTUGAL, Jussara Fraga; OLIVEIRA, Simone Santos de: CARDOS, Ivan dos Reis. Estágio Supervisionado em Geografia: narrativas de formação e aprendizagens da/na/sobre a docência. In.: PAIM, Robson Olivino; PEREIRA, Ana Maria de Oliveira; COPATTI, Carina; GENGNAGEL, Claudionei Lucimar (Orgs). Geografias que fazemos: educação geográfica em diferentes contextos. Coleção Percursos de Educação Geográfica. Volume 02. Curitiba: CRV, 2021, p. 125-145.

PICONEZ, Stela C. Bertholo (coord.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. 24 ed. Campinas: Papirus, 2012.

PIMENTA, Selma Garrido. LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

PIMENTA, Selma Garrido. O ESTÁGIO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UNIDADE ENTRE TEORIA E PRÁTICA. Cad. Pesq. São Paulo, n.94, p. 58-73, ago. 1995.

POLON, Luana Caroline Künast. A Relevância do Estágio Supervisionado no Âmbito da Formação de Licenciados em Geografia. Geografia, Ensino & Pesquisa, Vol. 22 (2018), ed.6 p. 01-08.

RIBEIRO, José Marcos Silva; SILVA, Manuela Evangelista da; LIMA, Maristela Rocha. Ensino de geografia e diversas linguagens: potencialidades, contextualizações e perspectivas. In: PORTUGAL, Jussara Fraga; ANJOS, Adineide Oliveira dos; Araújo Maria Madalena Mota de; LIMA, Maristela Rocha (Orgs.). Geografia Escolar, iniciação à docência e diversas linguagens: experiência de formação. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 107-123.

SILVA, Ana Elizabeth Jerônima da. Uso de mapas temáticos como prática metodológica no ensino de Geografia - Cajazeiras, 2018.

SILVA, Tailson Oliveira; ANJOS, Adineide Oliveira dos; PORTUGAL, Jussara Fraga. Linguagem cinematográfica no ensino de geografia. In: PORTUGAL, Jussara Fraga; ANJOS, Adineide Oliveira dos; Araújo Maria Madalena Mota de; LIMA, Maristela Rocha (Orgs.). Geografia Escolar, iniciação à docência e diversas linguagens: experiência de formação. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 207-226.

SOUZA, Hanilton Ribeiro de; QUEIROZ, Patrícia Pires. O cotidiano na Geografia, a Geografia no cotidiano: as múltiplas linguagens no ensino e na aprendizagem. In: PORTUGAL, Jussara Fraga. CHAIGAR, Vânia Alves Martins (Orgs.). Cartografia, cinema, literatura e outras linguagens no ensino de Geografia. 1.ed. Curitiba, PR: CRV, 2012. p. 109-129.

Published

2025-01-15

How to Cite

Ferreira, R. de S., & Santos , S. R. (2025). The diferent languages in the Supervised Internship in Geography in the Sisal Territory of Bahia . Revista Ensino De Geografia (Recife), 7(3), 71–93. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.264737