The field class in the teaching of geography: daily life experiences in the city to build learning

Authors

  • Myrian Cristina Santos de Jesus Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Mateus Ferreira Santos Graduado em Licenciatura em Geografia e Especialista em Ensino de Geografia pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco, atuando na linha de pesquisa Educação, cultura, política e inovação na produção contemporânea do espaço. Também, colaborador no Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Inovação (GPECI) e no Laboratório de Ensino de Geografia e Profissionalização Docente (LEGEP). Desenvolve atividades de pesquisa nas áreas temáticas de Ensino de Geografia, Tecnologias Educacionais, Formação de Professores, Docência Universitária e Currículo.

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.241728

Keywords:

Geography teaching, Field class, didactic procedures, citizenship

Abstract

This article presents contributions about the field class in basic geography teaching, pointing out methodological paths that can be adopted by teachers of the city of basic education. It is necessary to understand the changes taking place in society, making it essential for understanding and building the spatial knowledge, and encourage the exercise of citizenship. The teaching of Geography, as a body of knowledge that allow sociability, should be able to propose to the student recognition of the city as a stage of learning. The city and its phenomena need to have space in the classroom, in orderto drive the student to be recognized as the subject of this space, not passively, but as a citizen and transforming agent. For this, it made a bibliographic nature of research in order to dialogue with authors who discuss the teaching of geography and field class with different methodological possibilities that can be used by teachers of public and private , willing to promote their students a dynamic teaching, interactive and reflective, whose theory can be experienced during the field school

Author Biography

Myrian Cristina Santos de Jesus, Universidade Estadual de Santa Cruz

Graduado em Licenciatura em Geografia e Especialista em Ensino de Geografia pela Universidade Estadual de Santa Cruz. 

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/ SEF, 1998.

BRASIL, Lei nº 13.415/2017 de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2017.

BENTO, I. P. Ensinar e Aprender Geografia: pautas contemporâneas em debate. Revista Brasileira de Educação Geográfica, Campinas, V. 4, n.7, p.143-157, jan/jun., 2014.

BRAUN, A. M. S. Rompendo os Muros da Sala de aula: O trabalho de campo como uma linguagem no Ensino de Geografia. 2005.

Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre – RS, 2005. Disponível em https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/6901/000492074.pdf?sequence=1. Acessado em 02 de abril de 2019.

CASTELLAR, S. M. V. A Superação dos limites para uma educação geográfica significativa: um estudo sobre a e na cidade. Revista Geográfica de América Central, Número Especial EGAL, Costa Rica, II Semestre, 2011, p. 1-25.

CAVALCANTI, L. de S. A geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas, SP: Papirus, 2012.

CITON, R. C.; SHINOBU, P. F.P. Aula de campo como espaço de construção do saber geográfico. Revista Eletrônica Pro-Docência/UEL. Edição n° 5, vol. 1, jun./dez., 2013.

FREIRE, P. Observação Registro Reflexão – Instrumentos metodológicos – Séries Seminários. São Paulo: PND – produções gráficas, 1996.

OLIVEIRA, C. D. M.; SOUZA, R. J. S. A. As travessias da aula de campo na geografia escolar: a necessidade convertida para além da fábula. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n.1, p. 195-209, jan./abr. 2009.

PEREIRA, Z. R; PAULA, F. M. de Assis. Contribuições e possibilidades para o ensino de geografia: a cidade e espaço urbano como pressupostos da cidadania. Porto Alegre, AGB – EGAL, 2010.

SANTOS, Milton. Metamorfose do espaço habitado: Fundamentos Teórico e Metodológico da Geografia. Hucitec. São Paulo 1988.

SILVA, J. S. R.; SILVA, M. B.; VAREJÃO, J. L. Os (des)caminhos da educação: a importância do trabalho de campo na geografia. VÉRTICES, Campos dos Goytacazes/RJ, v. 12, n. 3, p. 187-197, set./dez. 2010.

SOUZA, S. O.; CHIAPETTI, R. J. N. O Trabalho de Campo como estratégia ao ensino de Geografia. Revista de Ensino de Geografia, v. 3, p. 3-22, 2012.

TOMITA, L. M. S. Trabalho de campo como instrumento de ensino em Geografia. Geografia (Londrina). V. 8, N. 1, Jan-Jun, Londrina, 1999, p. 13-15.

VEIGA, L. A.; SILVA, A. L.; ALIEVI, A. A. Ensino e Geografia: trabalho de campo e análise da paisagem. II Simpósio Paranaense de Estudos Climáticos e XIX Semana de Geografia. Maringá, 20 a 24 de Setembro de 2010.

VIVEIRO, A. A.; DINIZ, R.E.S. As atividades de campo no ensino de ciências: reflexões a partir das perspectivas de um grupo de professores. In: NARDI, R. Ensino de ciências e matemática, I: temas sobre a formação de professores. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

Published

2019-07-01

How to Cite

de Jesus, M. C. S., & Santos, M. F. (2019). The field class in the teaching of geography: daily life experiences in the city to build learning. Revista Ensino De Geografia (Recife), 2(1), 187–198. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.241728