Geography: theory and teaching practice in basic education
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.242188Keywords:
Education, Teaching, School;, Human Sciences, PedagogyAbstract
The aim of this paper is to discuss the theory and teaching practice in Geography in Basic Education as a segment of the Human Sciences. With research of a theoretical nature, it relies on resources from the scientific-pedagogical literature that deal with the teaching of geography. Empirical data from the teaching practice of geography and educational management in the area of Human Sciences are treated in a qualitative approach. The results, in the format of discussionsintegrated with the text, highlight the need to adopt the devices offered by the Historical-Critical Pedagogy as a complement to the performance of the Geography teacher in the school, especially in the case of working with Critical Geography. At the end,is brought a guiding framework of teaching practice in geography, summarizing the previous discussions.
References
BRANDÃO, C. Território e desenvolvimento: as múltiplas escalas entre o local e o global. 2. ed. Campinas, SP: Ed. UNICAMP, 2012.
CALLAI, H. C. A formação do profissional da geografia. 2. ed. Ijuí, RS: Ed. UNIJUÍ, 2003. (Col. Livros de Bolsa).
CORRÊA, R. L. Espaço: um conceito-chave da Geografia. In: CASTRO, I. E. de et al (Orgs.). Geografia: conceitos e temas. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008. p. 15-47.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 12 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
______. Segunda carta – Do direito e do dever de mudar o mundo. In: ______. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Ed. UNESP, 2000. p. 53-63.
______. Sétima carta – De falar ao educando e a falar a ele e com ele; de ouvir o educando a ser ouvido por ele. In: ______. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D’Água. p. 85-92.
______. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 21. ed. São Paulo: Loyola, 2006. (Col. Educar, v. 1).
SANTOS, M. Espacio y metodo. Geocrítica – Cuadernos Críticos de Geografía Humana, Universitad de Barcelona, ano 12, n. 65, sep. 1986. [versión digital]. Disponível em: <http://www.ub.edu/geocrit/geo65.htm#que>. Acesso em: 1 ago. 2019.
______. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 16. ed. Rio de Janeiro: Record, 2008.
SAQUET, M. A. Consciência de classe e de lugar, práxis e desenvolvimento territorial. Rio de Janeiro: Consequência, 2017.
______.; SPOSITO, E. S. (Orgs.). Territórios e territorialidades: teorias, processos e conflitos. 2. ed. Rio de Janeiro: Consequência, 2015.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2003. (Col. Educação contemporânea).
SILVA, O. A. da; SANTOS, E. C. S.; COELHO NETO, A. S. (Orgs.). Identidade, território e resistência. Rio de Janeiro: Consequência, 2014.
SPOSITO, E. S. Geografia e filosofia: contribuição para o ensino do pensamento geográfico. São Paulo: Ed. UNESP, 2004.
SOUZA, M. L. de. Dos espaços de controle aos territórios dissidentes: escritos de divulgação científica e análise política. Rio de Janeiro: Consequência, 2015.
STÜRMER, A. B. As tic’s nas escolas e os desafios no ensino de geografia na educação básica. Geosaberes, Fortaleza, UFC, v. 2, n. 4, dez. 2011a, p. 3-12. Disponível em: <http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/92>. Acesso em: 03 ago. 2019.
______. Democracia e participação na escola pública. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, UFSCar, v. 5, n. 2, p. 124-135, 2011b. Disponível em: <http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/228/144>. Acesso em: 5 ago. 2019.
______. Geografia interdisciplinar e desenvolvimento territorial. Geosaberes, Fortaleza, UFC, v. 8, n. 16, set./dez. 2017a. p. 69-80. Disponível em: <http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/586>. Acesso em: 31 jul. 2019.
______. Território: usos e significados de um conceito. Espaço Acadêmico, Maringá, PR, UEM, v. 17, n. 199, dez. 2017b. p. 80-90. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/36536/21310>. Acesso em: 30 jul. 2019.
______. Desenvolvimento na Visão Geográfica: Espaço Território e Sociedade. In: ENCONTRO DE GEOGRAFIA DA UNIOESTE E ENCONTRO DE GEOGRAFIA DO SUDOESTE DO PARANÁ, ESTUDOS MULTIDISCIPLINARES EM CULTURA, 21., 2018, Francisco Beltrão, PR. Anais eletrônicos... Francisco Beltrão, PR: UNIOESTE, 2018. 9p. Disponível em: <https://midas.unioeste.br/sgev/eventos/XXIENGEO/anais>. Acesso em: 5 ago. 2019.
______. Interseções entre educação e política na obra de Demerval Saviani. Diaphonía, Toledo, PR, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), v. 5, n. 2, 2019. Disponível em: <http://e-revista.unioeste.br/index.php/diaphonia/index>. Acesso em: 3 ago. 2019.
______. "Consciência de classe e de lugar, práxis e desenvolvimento territorial" de Marcos Aurelio Saquet [Resenha]. Boletim Geográfico do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, FEE, n. 33, jun. 2019, p. 114-119. Disponível em: <https://revistas.fee.tche.br/index.php/boletim-geografico-rs/issue/current>. Acesso em: 3 ago. 2019.
______.; BOTTON, E. A. Geografia interdisciplinar e desenvolvimento territorial. In: FOLMER, I.; MEURER, A. C. (Orgs). Territórios em movimento. São Leopoldo, RS: Oikos, 2019. p. 230-234.
______.; FERREIRA, L. S. A gestão democrática nas escolas públicas de Santa Catarina. Educação, Santa Maria, UFSM, v. 35, n. 1, jan./abr. 2010, p. 155-168. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1372/796>. Acesso em: 3 ago. 2019.
VESENTINI, J. W. Conceitos básicos da Geografia. Produção: Ed. Abril Educação, 25 mar. 2010. Web aula. 06’38”. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=9EiM0JePxro>. Acesso em: 1 jul. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ARTHUR BRENO STÜRMER

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.