Pedagogical practices of geography teachers: teaching strategies with emphasis on soil education
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.242807Keywords:
Students, Didactics, Practical tests, Teacher, Educational processAbstract
This article reports an investigation into the pedagogical practices of teachers of the Geography discipline through strategies and didactic resources with emphasis on soil education, at the Quilombola Centro de Ensino de Alternação Formation School by Ana Moreira (CEQFAAM), located in the village of Santo Antônio dos Pretos, in the municipality of Codó (MA). In order to carry out the pedagogical practices, several didactic strategies were developed with the use of seed germination tests, infiltration and water retention in the soil based on theoretical discussions carried out in the classroom. To apply the pedagogical practices, two classes of the 1st year were selected with 28 students each class, which corresponds to a total of 56 students. The semi-structured interview method was used as a technique for collecting data on the use of teaching materials with the two teachers in order to understand at the end the contribution of the activities developed, that is, the use of practical tests provided or not improvements in the learning process of the students. Among the results, it can be highlighted that in soils with a clay texture, the students realized that the excessive humidity lasted longer, causing the rotting of seeds. The pedagogical practices brought reflections in a different way by the school-family-community interaction, in which the student assumes the central role of the educational process, thus maintaining the contents experienced in the classroom and in the practical tests in a dynamic, contextualized and pleasant way.
References
CAMARGO, A. O. Estado mínimo (...e minguado) e sustentabilidade. In: Desenvolvimento sustentável: Um desafio para a ciência. Viçosa, MG, Boletim Informativo Sociedade Brasileira de Ciência do Solo, p. 15-16, 1998.
CASTRO JÚNIOR, W. L. Análise técnico-econômica de tecnologia de manejo de irrigação na produção de feijão-caupi na região dos Cocais–MA. Tese de Doutorado em Engenharia Agrícola (UFV) Viçosa, MG, p. 22. 2012.
COMPIANI, M. (Org.). Ribeirão Anhumas na Escola: projeto de formação continuada elaborando conhecimentos escolares relacionados à ciência, à sociedade e ao ambiente. Curitiba: Editora CRV, p. 248, 2013.
COSTA, A. A.; MESQUITA, N. L. Ensino de Geografia e o uso do livro didático: análise a partir do conteúdo solos. In: XI Encontro Nacional de Práticas de Ensino de Geografia: a produção do conhecimento e a pesquisa sobre o ensino de Geografia, 2011, Goiânia - GO. Anais... XI Encontro Nacional de Práticas de Ensino de Geografia, 2011.
CUNHA, J. E.; ROCHA, A. S.; TIZ, J. G.; MARTINS, V. M. 2013. Práticas pedagógicas para ensino sobre solos: aplicação à preservação ambiental. Terra e Didática, v. 9, n. 2, p. 74-81, 2013.
CURVELLO, M. A.; SANTOS, G. A. Elaboração de um livro de conceitos básicos em ciência do solo para o ensino de primeiro grau. Anais... In: Congresso Brasileiro de Ciência do Solo, 25. Viçosa, 1995.
ESPINDOLA, C. R. Histórico das pesquisas sobre solos até meados do século XX, com ênfase no Brasil. Revista do Instituto Geológico, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 27-70, 2018.
FALCONI, S. Produção de material didático para o ensino de solos. Rio Claro, Dissertação de Mestrado em Geografia. Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. 115 f. 2004.
FAVARIM, L. C. Representações sociais de solo e educação ambiental nas séries iniciais do ensino fundamental em Pato Branco – PR. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) – Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco. 91 f. 2012.
FRACALANZA, H.; MEGID NETO, J. O livro didático de Ciências: problemas e soluções. Ciência & Educação. Bauru-SP, v. 9, n. 2, p. 147-157, 2003.
FRANCO, M. A. do R. S. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.
FRASSON, V. R.; WERLANG, M. K. Ensino de solos na perspectiva da educação ambiental: contribuições da ciência geográfica. Geografia: Ensino & Pesquisa, v. 14, n. 1, p. 94-99, 2010.
GÉRARD, F. M.; ROEGIERS, X. Conceber e avaliar manuais escolares. Porto: Porto Editora, 344p. 1998.
IBGE (INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA). Cidades Codó, Maranhão, 2019. Disponível:<https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ma/codo/panorama>. Acesso em: 24 de jan. de 2020.
KOTTEK, M.; GRIESER, J.; BECK, C.; RUDO, B. World Map of the Köppen-Geiger climate classification updated, Meteorologische Zeitschrift, v. 15, n. 3, p. 259-263, 2006.
LEPSCH, I. F. Formação e conservação dos solos. São Paulo: oficina de textos. 178p. 2002.
LIMA, M. R. Conhecendo os solos: abordagem para educadores do ensino fundamental na modalidade à distância. Curitiba: UFPR, 167p. 2014.
LIMA, M. R. O solo no ensino fundamental. Curitiba: UFPR/Setor de Ciências Agrárias/Departamento de Solos e Engenharia Agrícola, 37 p. 2002.
LOPES SOBRINHO, O. P.; XAVIER, R. S.; ALMEIDA, G. C.; PEREIRA, A. I. S.; SOUSA, I. M. Livro Didático de Ciências e o Estudo de Solos: Análise das abordagens do conteúdo para as séries iniciais do Ensino Fundamental. In: VII Simpósio Brasileiro de Educação em Solos (SBES), Recife-PE. Anais... Solo, Ambiente e Sociedade: Cultivando Saberes e Vivências, 2014.
MANZINI, E. J. Considerações sobre a elaboração de roteiro para entrevista semiestruturada. In: MARQUEZINE: M. C.; ALMEIDA, M. A.; OMOTE; S. (Orgs.) Colóquios sobre pesquisa em Educação Especial. Londrina: EDUEL, p. 11-25, 2003.
MUGGLER, C. C.; PINTO SOBRINHO, F. A.; MACHADO, V. A. Educação em solos: princípios, teoria e métodos. Revista Brasileira de Ciência do Solo, v. 30, n. 4, p. 733-740, 2006.
NASCIMENTO, G. G. O. O livro didático no ensino de Biologia. Brasília, Universidade de Brasília, Dissertação de Mestrado em Educação, p. 139, 2002.
PANIAGO, N. R. Os professores, seu saber e o seu fazer: elementos para uma reflexão sobre a prática docente. Paraná: editora Appris, 2017.
PAIN, S. O papel da escola na transmissão de conhecimentos. Cadernos CEVEC, n. 1, p. 1-16, 1985.
PERUSI, M. C.; NUNES, JOÃO, O. R.; SILVA, E. G.; OLIVEIRA, M. A.; JUNQUEIRA, V. P. Importância da elaboração de materiais didáticos no ensino de solos para a Geografia. Rio Claro: Laboratório de Sedimentologia e Análise de Solos da FCT/UNESP, 10p. 2005.
RETALLACK, G. J. Core concepts of paleopedology. Quaternary International, v. 51, n. 52, p. 203-212, 1998. DOI: 10.1016/S1040-6182(97)00046-3
ROSS, J. L. S. Ecogeografia do Brasil. São Paulo: Oficina de textos. 208p. 2006.
SANTOS, J. A. A. Saberes em solo em livros didáticos da educação básica. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Viçosa. 2011.
SILVA, C. S.; COSTA FALCÃO, C. L.; FALCÃO SOBRINHO, J. O estudo do solo no livro Didático de Geografia. Revista Homem Espaço e Tempo. Centro de Ciências Humanas da Universidade Estadual Vale do Acaraú/UVA, v. 2, n. 1, p. 101-112, 2008.
STEFFLER, M.; MARTINS, M. V.; CUNHA, J. E.; ROCHA, A. S.; DANZER, M. O solo como instrumento de educação ambiental. UNIOESTE (Universidade Estadual do Oeste do Paraná), PR. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Oswaldo Palma Lopes Sobrinho, Marlene Sousa Silva, Rosenilde Nogueira Paniago, Vanilda Maria Campos, Álvaro Itaúna Schalcher Pereira, Roselina Aguiar, Luciana Aguiar, Mateus Neri Oliveira Reis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.