The evidence in assessing school learning: characterizing elements of the learning verification instrument

Authors

  • Elaine Cristina Medeiros Pereira
  • Francisca Samara Kizia Bezerra do Nascimento Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • José do Carmo Filho
  • Lucas Gabriel Silva
  • Maria das Lágrimas Leite Minervino
  • Tânia Cristina Meira Garcia

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.243878

Keywords:

Teaching, Geography, Evaluation, Proof

Abstract

This study discusses the evaluation of school learning in the area of geography teaching, from the identification of the elements that characterize the learning verification instrument -PROVA. The objective is to analyze the PROVA from two aspects: a) Regarding the teaching content approached, in relation to the teacher's planning, identifying the subjects and themes, in order to verify the correlation and the technical quality of the indication of knowledge, skills and attitudes to validate. b) The didactic-pedagogical characteristics (design): type of questions; distribution of questions; formulation of questions; correction-key and form of disclosure of the results. The sample of random type is composed of evaluation instruments in the PROVA modality, applied in public and private schools, having as inclusion criteria that the instrument addresses the geography teaching content; applied in the elementary school class; prepared by the teacher responsible for teaching the content. The method of analysis is based on simple descriptive statistics (FEIJOO, 2010). As for the results we identified that most of the indicators of fragility of the PROVA instruments are associated with the technical aspects, with emphasis on those related to the prioritization of types of questions and the domain of knowledge and skills

References

FEIJOO, AMLC. A pesquisa e a estatística na psicologia e na educação.Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2010, 109p

FILIZOLA, R. Didática dageografia:proposições metodológicas e conteúdos entrelaçados com a avaliação. Curitiba: Base Editorial, 2009.

GRÉGOIRE, J. Avaliando as aprendizagens:os aportes da psicologia cognitiva. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora:uma prática em construção da pré-escola à universidade. 7. Ed. Porto Alegre: Mediação, 1993.

HOFFMANN, Jussara. Pontos e Contrapontos: do pensar ao agir em avaliação. 5. ed. Porto Alegre: Mediação, 2000.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação, mito e desafio:uma perspectiva construtivista. Porto Alegre: Mediação, 2001

HOFFMANN, Jussara. Avaliar para promover:as setas do caminho. 15. ed. Porto Alegre: Editora Mediação,2014

KROTON. Manual para elaboração e revisão de questões para avaliação.VP Acadêmica Kroton, 2017.

LENT,Roberto. Cem bilhões de neurônios?Conceitos fundamentais de neurociência.São Paulo: Atheneu, 2010.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar:estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar.18ed. São Paulo: Cortez, 2006.

LUCKESI, C. C. Avaliação em educação:questões epistemológicas e práticas. São Paulo: Cortez Editora, 2018.

MORAES, Dirce Aparecida Foletto de. Avaliação formativa:re-significando a prova no cotidiano escolar. 2008. 146f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2008.

MORETTO, Vasco Pedro. Prova: um momento privilegiado de estudo não um acerto de contas. 2ªed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

MORETTO, Vasco Pedro. Prova: um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. 9. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2010.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação:da excelência à regulação das aprendizagens. Entre duas lógicas. Porto Alegre. ArtMed: 1999.

RUSSEL, Michael K.; AIRASIAN, Peter W. Avaliação em sala de aula: conceitos e aplicações. Porto Alegre. MacGraw Hill Educacion,

SACRISTÁN, Gimeno; GÓMEZ, A. I. Pérez. Compreender e transformar o ensino.Trad. Ernani F. da Fonseca Rosa. 4 ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998. Penso. 2015.

ZABALA, Antoni. A Prática educativa como ensinar.Porto Alegre: Artemed, 1988.

Published

2020-04-08

How to Cite

Medeiros Pereira, E. C., Bezerra do Nascimento, F. S. K., Filho, J. do C., Silva, L. G., Leite Minervino, M. das L., & Meira Garcia, T. C. (2020). The evidence in assessing school learning: characterizing elements of the learning verification instrument. Revista Ensino De Geografia (Recife), 3(1), 166–187. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.243878