Between limits and possibilities of school geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.244389

Keywords:

Education, Citizen. Statistic data, Gilberto Dimenstein

Abstract

This study aims to build a comparative analysis of Brazilian education through data from decades, using as a basis the important postulate entitled "The Citizen of Paper" by the author Gilberto Dimenstein, a book that seeks to trace the reality ofBrazilian society through statistical data from the 1990s about the problems that plague the country. Thus, the work has in its development the updating and comparison between the data in Dimenstein's book and current statistics, however, directed to the aspect that is portrayed in the book, being education. The data were collected at the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE), in its SIDRA database, at the Ministry of Education (MEC), at the National Institute of Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), and among others. Finally, with this data it was possible to build comparative maps of the Brazilian educational reality in themes such as: illiteracy, school dropout, number of basic education enrollments, among other themes, making it possible to understand Brazilian education between two distinct decades. As expected results, the data showed that education in Brazil presented great social advances, especially in those related to illiteracy, however, there is still a picture of challenges to be overcome, and as we will see it is through education that the development of a nation is possible.    

Author Biography

João Paulo Teixeira Viana, Mestrando do Programa de Pós-Graduação Profissional em Geografia - UFRN

Mestrando Profissional em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), tendo como linha de pesquisa a metodologia Geozine e a Formação do Professor. Pós-Graduado em Ensino de Geografia e Meio Ambiente (FAVENI). Pós-Graduando em Tecnologias Educacionais e Educação a Distância (IFRN Campus Zona-Leste) com enforque para o estudo dos mapas mentais como uma ferramenta no plano de ação didática. Graduação (2018) Licenciatura em Geografia pelo IFRN, Campus Natal-Central. Graduação (2014) Bacharelado em Gestão de Políticas Públicas pela (UFRN). Atualmente, Professor de Geografia no Cursinho preparatório "Se Liga no Enem". Técnico Administrativo da Emater - RN (Unidade Regional de João Câmara). E Tutor presencial e a distância do Centro Universitário UNINTA (Polo Taipu/RN).

References

BRASIL. Remuneração: Inep divulga estudo sobre salário de professor da educação básica. 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/222-noticias/537011943/50471-inep-divulga-estudo-sobre-salario-de-professor-da-ducacao-basica. Acesso em: 05 dez. 2018.

BRASIL. IDEB: O que é o IDEB. 2015. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/ideb>. Acesso em: 05 dez. 2018.

BRASIL. IDEB: Apresentação. 2015. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/conheca-o-ideb>. Acesso em: 05 dez. 2018.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2017. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/>. Acesso em: 05 dez. 2018.

BRASIL. Serie Estatísticas e Series Históricas - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2018. Disponível em: https://seriesestatisticas.ibge.gov.br/. Acesso em: 05 dez. 2018.

DIMENSTEIN, Gilberto. O cidadão de papel: a infância, a adolescência e os direitos humanos no Brasil. 3. ed. Ática: São Paulo, 1993.

MACHADO, Gregório Borges. Educação e Cidadania: A Formação Do Cidadão A Partir Do Ensino Da Geografia, A Possibilidade De Conhecimento Do Espaço A Partir De Sua Estrutura Normativa e Cidadania. UNB, 2008.

SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. São Paulo: Nobel, 2007.

Published

2020-09-09

How to Cite

Teixeira Viana, J. P. (2020). Between limits and possibilities of school geography. Revista Ensino De Geografia (Recife), 3(2), 34–49. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.244389