Teacher formation in geography from the stateof knowledgeoptics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.244777

Keywords:

Teacher formation, Geography teaching, Knowledge production

Abstract

This article focuses on the theme teacher formation.It aims to know what has been produced in the academic environment on the formation of teachers of Geography, in recent years. In order to achieve this objective, we carried out the analysis of twenty papers on the subject, available in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The text presented here therefore constitutes a study of an inventive and descriptive character. It points out, as a result of the analysis, that the gap between geographic knowledge and pedagogical practice still exists within the disciplines of teacher formation courses, and in a special way, in geography -the subject of this work. It indicates the need for changes in the treatment of subjects in undergraduate courses, as well as a significant change in the attitude of teachers who train future teachers in undergraduate courses aimed at a degree in geography. It also highlights the importance of public policies, such as the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) for the training of Geography teachers

Author Biographies

Veroneide Maria de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO), da associação entre a Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) e o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), na linha de pesquisa em Ensino de Ciências Humanas e Sociais. Pós-graduanda em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN. Graduada em Geografia e em Gestão Ambiental pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN.

Josélia Carvalho de Araújo, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Possui graduação em Geografia-Licenciatura (1992); graduação em Geografia-Bacharelado, habilitação em Planejamento Regional (1994); mestrado em Geografia (2004), na área de concentração "Dinâmica e Reestruturação do Território"; e doutorado em geografia (2017), na área de concentração "Dinâmica Socioambiental e Reestruturação do Território", na linha de pesquisa "Dinâmica Urbana e Regional". Todos esses cursos foram realizados na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. É professora Adjunta IV do Departamento de Geografia, Campus Central, Mossoró, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, área de Geografia Humana e Ensino de Geografia. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana, atuando principalmente nos seguintes temas: geografia urbana, planejamento urbanorregional e ensino de geografia. É professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino - POSENSINO da UERN.

Moacir Vieira da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e Secretaria de Estado da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer do Rio Grande do Norte (SEEC-RN)

Graduado em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2010); especialista em Geografia e Gestão Ambiental pelas Faculdades Integradas de Patos - FIP (2014); mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (2017); doutorando em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2020-2024). Atua como professor permanente nas seguintes instituições de ensino: Escola Estadual Professor José de Freitas Nobre (SEEC - RN) e Escola Estadual Doutor Ewerton Dantas Cortes (SEEC - RN). Atua também como professor colaborador/supervisor (voluntário) de estágio (vinculado a Universidade do Estado do Rio Grande do Norte). Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana, atuando principalmente nos seguintes temas: geografia urbana, dinâmica urbanorregional e ensino de geografia.

References

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Published

2020-04-08

How to Cite

Oliveira, V. M. de, Araújo, J. C. de, & Silva, M. V. da. (2020). Teacher formation in geography from the stateof knowledgeoptics. Revista Ensino De Geografia (Recife), 3(1), 188–203. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.244777