Teaching geography and the use of iconographic resources in the construction of significant learning

Authors

  • Gustavo Gomes Barbosa Graduando de licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE.
  • Thiago Breno de Medeiros Carmo Graduando de licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE.

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.246096

Keywords:

Teaching of Geography, Artistic Objects, Teaching Methodologies

Abstract

The purpose of this work is to promote reflection on how recognition takes place, at school, of the relations between Man and the Environment and their influences on the production of new landscapes, that is, through analysis in works artistic works, authored by the modernist painter Tarsila do Amaral. It is also highlighted that the importance of this work is encompassed in the applicability of important researches that demonstrate the potential that can be developed among students, with the use of artistic expressions through methodological applications. Thus, we seek to integrate the formation of ideas and geographical concepts based on the national artistic identity, and as a consequence of this, to inquire about the possibilities and perspectives of what concerns: the formations, meanings and reframings of knowledge and their disciplinary pluralities. The Geography classroom of a 6th grade class of basic education, located in the city of Paulista-PE, was used as a research field, where: diagnoses, reflections and conceptualizations, added the students and teachers expectations for the meaning and expression of the results and insights proposed here

References

AUSUBEL, D.P. (1963). A psicologia da aprendizagem verbal significativa. Nova Iorque,

Grune e Stratton.

AUSUBEL, D.P. (1968). Psicologia educacional: uma visão cognitiva. Nova Iorque, Holt,

Rinehart e Winston.

ALVES, A.C. Lógica – Pensamento formal e argumentação – Elementos para o discurso

jurídico. São Paulo. Quartier Latin, 2000, p.27. 4ª. ed.

BARBOSA, A.M. A imagem no ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. 6ª ed. São

Paulo: Perspectiva, 2005.

BARBOSA, A.M. Arte-Educação no Brasil.-5. ed - São Paulo: Perspectiva, 2006.

BOMBINI, R.F.R. O fuzilamento: um olhar de Goya, outro do leitor. In: Salzedas, N. A.

M.(org.) Uma leitura de ver: do visível ao legível. São Paulo: Arte e Ciência Villipress, 2001.

BRANDÃO, C.R. O que é educação. 1ªed. (1981). 33ªed. São Paulo: Brasiliense, 2006.

BRASIL. Lei n° 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de diretrizes e Bases da Educação

Nacional. Disponível em: <http://planalo.gov.br/ccivil_03/LEIS/19394.htm>. Acessado em:

mai. de 2020.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais:

introdução aos parâmetros curriculares nacionais/Secretaria de Educação Fundamental.

Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em:

<http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf> Acessado em: 30 de abr. de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. (Ministério da

Educação, Brasília, DF: MEC, 2017c. Disponível em:

<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 12 de fev. de 2020.

BUORO, A.B. Olhos que Pintam: a leitura da imagem e o ensino da arte. São Paulo:

Educ; Fapesp; Cortez, 2002.

CORRÊA, R.L. Espaço, um conceito-chave da geografia. In: Castro, Iná E. De et al. (Orgs).

Geografia, conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.

COLI, J. O que é arte. São Paulo: Brasiliense, 1995.

DUARTE, JR.J.Fr. Por que arte-educação? 1ªed. (1985). 2ª ed. Campinas: Papirus, 2001.

FISCHER, E. A necessidade da arte. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.

FONTENELE, S.M.C.; SILVA, K.S. A contribuição do método Montessoriano ao

processo de ensino-aprendizagem na educação infantil. Paraíba: Realize Editora, 2012.

Disponível em:

http://editorarealize.com.br/revistas/fiped/trabalhos/fface8385abbf94b4593a0ed53a0c70f.pdf

Acessado em: 07 de mar. de 2020.

GOWIN, D.B. (1981). Educando. Ithaca, NY, Cornell University Press.

GUIBOURG, R. Introdução ao conhecimento científico, Buenos Aires, Eudeba, 1985.

GUTIÉRREZ, F.; PRADO, C. Ecopedagogia e cidadania planetária. São Paulo, Cortez,

HEIDEGGER, M. A caminho da linguagem. Tradução de Marcia Sá Cavalcante Schuback.

Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Editora Universitária São Francisco, 2003.

Imagem 01-A. PAISAGEM com Touro. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e

Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2019. Disponível em:

<http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra2328/paisagem-com-touro>. Acesso em: 05 de

abr. 2020. Verbete da Enciclopédia.

ISBN: 978-85-7979-060-7. Acessado em: 2 de set. de 2020.

Imagem 01-B. MORRO da Favela. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura

Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2019. Disponível em:

<http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra2324/morro-da-favela>. Acesso em: 05 de abr.

Verbete da Enciclopédia.

ISBN: 978-85-7979-060-7. Acessado em: 2 de abr. de 2020.

Imagem 01-C. SÃO Paulo. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras.

São Paulo: Itaú Cultural, 2019. Disponível em:

<http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra2325/sao-paulo>. Acesso em: 05 de abr. 2020.

Verbete da Enciclopédia.

ISBN: 978-85-7979-060-7. Acessado em: 5 de abr. de 2020.

PIAGET, J. O psicodélico em suas relações com a psicologia da criança. Boletim Mensal

da Sociedade Alfred Binet, a. 20, n. 1, p. 18-34; 41-58, 1920.

KANT, I. "Sobre a pedagogia". Piracicaba, Unimep, 1996.

LAROUSSE Cultural, Grande Enciclopédia. [S.l.]: Nova cultural Ltda. 1999. Vol. 13.

SAUSSURE, F. Curso de Linguística geral. Trad. Antonio Chellini, José Paulo Paes e

Izidoro Blinkstein. São Paulo: Cultrix, 1999.

SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção, 4ªEd, São

Paulo: EDUSP, 2006.

SANTOS, M. Território globalização e fragmentação. São Paulo: Hucitec, 1994.

SIQUEIRA, D.C.O. “Comunicação e Memória: das narrativas às Novas Tecnologias”.

Logos Comunicação e Universidade. (Comunicação e Memória). Rio de Janeiro: Faculdade

de Comunicação Social UERJ, ano 4, nº 7, 2º semestre, 1997.

RIBEIRO, M. I. M. R. B. Tarsila: modernismo e moda nos anos 1920. Nava, v. 1, p. 108,

TOMAZ, C. Memória e Emoções. Ciência Hoje, nº 83, agosto de 1992. VALÉRY, Paul.

Variedades. Tradução: Maiza Martins de Oliveira, Iluminuras, São Paulo, 1999.

WENDELL, N. Metodologias de formação de públicos: experiências com ações artístico-

pedagógicas nas escolas. In: VI Congresso da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-

graduação em Artes Cênicas, 2010, São Paulo. Memória Abrace Digital, 2010.

Published

2020-09-09

How to Cite

Barbosa, G. G., & Carmo, T. B. de M. (2020). Teaching geography and the use of iconographic resources in the construction of significant learning. Revista Ensino De Geografia (Recife), 3(2), 240–260. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.246096