Geography and its teaching process in basic education: required reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.246303

Keywords:

Geography teaching, Critical Geography, Praxis

Abstract

This article aims to support reflections on the process of teacher training in Geography in Basic Education, problematizing the repercussions of the theoretical-methodological assumptions of Critical Geography that must be permeated in didactic-pedagogical practices, namely: the analysis of everyday life, of problems economic, social, cultural and, above all, the environment. These formative and operational contributions to the teaching of Geography are inserted in the structuring relationships that permeate academic formation and must be provided in practice in school spaces. Therefore, the methodology consisted of associating the understanding of how the operationalization of theoretical-methodological assumptions can be valued in the practice of the teacher-researcher in his didactic-pedagogical action based on the theoretical contributions of Mello (2000), Pimenta (2002), Pontuschka et al (2007), Schon (2000), Simielli (2007) Silva et al (2016), Tardif (2012) among others, contributing to rethinking the objective and subjective dimensions existing throughout the formative process and its practice in Geography.

Author Biographies

Ricardo Santos de Almeida, Universidade Federal de Santa Maria, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas; Prefeitura Municipal de Porto Calvo/AL

Doutorando em Geografia na UFSM. Doctorando en Ciencias de la Educación na UI. Mestrado: Geografia pela UFS (2016). Especializações: Práticas Assertivas da Educação Profissional Integrada à Educação de Jovens e Adultos - com Ênfase em Didática pelo IFRN (2020), Geografia Humana e Econômica pela UNINTER (2019), Administração Pública pela UCAM (2016); Geografia e Meio Ambiente pela UCAM (2014); Educação do Campo pela UCAM (2013); Formação para a Docência do Ensino Superior (2011). Graduações: Pedagogia pela UNINTER (2018), Geografia Licenciatura pela UFAL (2014), Gestão de Pequenas e Médias Empresas pela FAA (2009). Desenvolve pesquisas relacionadas às temáticas: agronegócio, território e territorialidades, processos de ensino-aprendizagem em Geografia e Educação do/no campo. Docente da rede pública de Porto Calvo/AL e da Educação Básica Técnica e Tecnológica Substituto de Geografia no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Alagoas Campus Marechal Deodoro. Pesquisador do: Núcleo de Estudos Agrários e Dinâmicas Territoriais (NUAGRÁRIO/UFAL) desde 2009; Grupo de Estudos e Pesquisa em Análise Regional (GEPAR/UFAL); Geoprocessamento e a Cartografia no Ensino de Geografia (GCEG/UFAL) desde 2016; Núcleo de Pesquisa e Extensão em Educação de Jovens, Adultos e Idosos e Campesinos (NUPEEJAIC/UNEAL) desde 2020; e Grupo de Pesquisas: Estudos e Pesquisas da Educação em Paulo Freire (GPEPEPF/UFRN) desde 2021. É também associado ao Centro Paulo Freire - Estudos e Pesquisas (CPFreire).

Maria Aparecida Vieira de Melo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Docente da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Doutora em Educação pela UFPB (2020). Mestra em Educação, Culturas e Identidades pela UFRPE/FUNDAJ (2015). Pedagoga pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2010). Especialista em: Psicopedagogia (2012); Gestão Pedagógica (2013); Educação em direitos humanos (2014), Educação do campo (2015), História e cultura dos povos indígenas (2015), Tecnologias e artes (2019). Líder do Grupo de Pesquisas: Estudos e Pesquisas da Educação em Paulo Freire (GPEPEPF/UFRN), Pesquisadora do Núcleo de Estudos Agrários e Dinâmicas Territoriais da Universidade Federal de Alagoas (NUAGRÁRIO/UFAL), Pesquisadora do Laboratório de Educação, Novas Tecnologias e Estudos Étnico-Raciais (LENTE/UFRN), e do Grupo de Estudo e Pesquisas Discursos e Imagem Visual em Educação (GEPDIVE/UFPB).

References

BRANDES, D.; PHILLIPS, H. Manual de jogos educativos. Lisboa: Moraes, ed.1028, 1997.

FEIJÓ, O. G. Corpo e Movimento: Uma Psicologia para o Esporte. Rio de Janeiro: ed. Shape, 1992.

GARCÍA, C. M. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Colecção Ciências da Educação: Século XXI. Porto: Ed. Porto, 1999.

MELLO, G. N. de. Formação Inicial de Professores para a Educação Básica: uma (re)visão radical. São Paulo em Perspectiva. 2000. vol. 14, n. 1. p. 98-110. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-88392000000100012. Acesso em: 10 mai. 2020.

NACKE, S. M. M.; MARTINS, G. A maquete cartográfica como recurso pedagógico no ensino médio. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/433-4.pdf>. Acesso em: 10 de mai. 2020.

PIMENTA, S. G. Formação de Professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 15-34.

PONTUSCHKA, N. N.; TOMOKO, I. P., CACETE, N. H. Representações cartográficas: plantas, mapas e maquete. In: PONTUSCHKA, N. N.; TOMOKO, I. P., CACETE, N. H. Para ensinar e aprender a Geografia. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 323-336.

SANTOS, M. Por uma Geografia nova: da crítica da Geografia a uma Geografia Crítica. 4 ed. São Paulo: Hucitec, 1996.

SANTIN, S. Educação física: da opressão do rendimento à alegria do lúdico. Porto Alegre: ed. EST/ESEF – UFRGS, 1994.

SANTOS, S. M. P. dos. Brinquedoteca – o lúdico em diferentes contextos. 4 ed. São Paulo: Ed. Vozes, 1999.

SARTORI, J. Formação de professores: conexões entre saberes da universidade e fazeres na Educação Básica. In.: Anais do II Encontro Institucional do PIBID UFRGS/Porto Alegre, 01 e 02 de março de 2011.

SCHÖN, D. A. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000, 256p.

SILVA, F. S.; VERAS, G. da S.; SOARES, M. de A.; ROCHA, P. Q.; SANTOS, J. R. da Silva; ALMEIDA, Ricardo Santos de. Horta escolar agroecológica: alternativas ao ensino de Geografia e consciência ambiental no povoado Jardim Cordeiro, Delmiro Gouveia/AL. Diversitas Journal, v. 1, n. 3, p. 337-346, 1 dez. 2016.

SIMIELLI, M. E. R. Cartografia no ensino fundamental e médio. In: CARLOS, A. F. A. (org). A Geografia em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2007. p. 92-109.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

VIEIRA, C. E.; SÁ, M. G. de. Recursos didáticos: do quadro-negro ao projetor, o que muda? In: PASSINI, E. Y.; PASSINI, R.; MALYSZ, S. T. (Org.) Práticas de ensino de Geografia e estágio supervisionado. São Paulo: Contexto, 2007. p. 101-116.

Published

2021-07-26

How to Cite

Almeida, R. S. de, & Melo, M. A. V. de. (2021). Geography and its teaching process in basic education: required reflections. Revista Ensino De Geografia (Recife), 4(2), 1–13. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.246303