Geography and its teaching process in basic education: required reflections
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.246303Keywords:
Geography teaching, Critical Geography, PraxisAbstract
This article aims to support reflections on the process of teacher training in Geography in Basic Education, problematizing the repercussions of the theoretical-methodological assumptions of Critical Geography that must be permeated in didactic-pedagogical practices, namely: the analysis of everyday life, of problems economic, social, cultural and, above all, the environment. These formative and operational contributions to the teaching of Geography are inserted in the structuring relationships that permeate academic formation and must be provided in practice in school spaces. Therefore, the methodology consisted of associating the understanding of how the operationalization of theoretical-methodological assumptions can be valued in the practice of the teacher-researcher in his didactic-pedagogical action based on the theoretical contributions of Mello (2000), Pimenta (2002), Pontuschka et al (2007), Schon (2000), Simielli (2007) Silva et al (2016), Tardif (2012) among others, contributing to rethinking the objective and subjective dimensions existing throughout the formative process and its practice in Geography.
References
BRANDES, D.; PHILLIPS, H. Manual de jogos educativos. Lisboa: Moraes, ed.1028, 1997.
FEIJÓ, O. G. Corpo e Movimento: Uma Psicologia para o Esporte. Rio de Janeiro: ed. Shape, 1992.
GARCÍA, C. M. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Colecção Ciências da Educação: Século XXI. Porto: Ed. Porto, 1999.
MELLO, G. N. de. Formação Inicial de Professores para a Educação Básica: uma (re)visão radical. São Paulo em Perspectiva. 2000. vol. 14, n. 1. p. 98-110. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-88392000000100012. Acesso em: 10 mai. 2020.
NACKE, S. M. M.; MARTINS, G. A maquete cartográfica como recurso pedagógico no ensino médio. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/433-4.pdf>. Acesso em: 10 de mai. 2020.
PIMENTA, S. G. Formação de Professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 15-34.
PONTUSCHKA, N. N.; TOMOKO, I. P., CACETE, N. H. Representações cartográficas: plantas, mapas e maquete. In: PONTUSCHKA, N. N.; TOMOKO, I. P., CACETE, N. H. Para ensinar e aprender a Geografia. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 323-336.
SANTOS, M. Por uma Geografia nova: da crítica da Geografia a uma Geografia Crítica. 4 ed. São Paulo: Hucitec, 1996.
SANTIN, S. Educação física: da opressão do rendimento à alegria do lúdico. Porto Alegre: ed. EST/ESEF – UFRGS, 1994.
SANTOS, S. M. P. dos. Brinquedoteca – o lúdico em diferentes contextos. 4 ed. São Paulo: Ed. Vozes, 1999.
SARTORI, J. Formação de professores: conexões entre saberes da universidade e fazeres na Educação Básica. In.: Anais do II Encontro Institucional do PIBID UFRGS/Porto Alegre, 01 e 02 de março de 2011.
SCHÖN, D. A. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000, 256p.
SILVA, F. S.; VERAS, G. da S.; SOARES, M. de A.; ROCHA, P. Q.; SANTOS, J. R. da Silva; ALMEIDA, Ricardo Santos de. Horta escolar agroecológica: alternativas ao ensino de Geografia e consciência ambiental no povoado Jardim Cordeiro, Delmiro Gouveia/AL. Diversitas Journal, v. 1, n. 3, p. 337-346, 1 dez. 2016.
SIMIELLI, M. E. R. Cartografia no ensino fundamental e médio. In: CARLOS, A. F. A. (org). A Geografia em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2007. p. 92-109.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
VIEIRA, C. E.; SÁ, M. G. de. Recursos didáticos: do quadro-negro ao projetor, o que muda? In: PASSINI, E. Y.; PASSINI, R.; MALYSZ, S. T. (Org.) Práticas de ensino de Geografia e estágio supervisionado. São Paulo: Contexto, 2007. p. 101-116.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ricardo Santos de Almeida, Maria Aparecida Vieira de Melo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.