Possibilities and challenges for the promotion of observation stages in teaching training: from describing to analyzing-problematizing-interving

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.246903

Keywords:

Geography, Supervised Observation Internship, Teacher Training

Abstract

Insofar as it proposes to analyze the relationship between society and nature and its dimensions in the geographical space, Geography constitutes itself as a fundamental Discipline for the formation of critical and reflective citizens, aware of their role in the world and in their place of experience. In order to fulfill this purpose, in addition to being able to overcome the structural problems of public school education, it is essential that the contexts of teacher education are propositional to problematize and understand school reality in its multiple and contradictory faces, which is made possible through the dialectical combination of theoretical-scientific and practical knowledge. This implies, among other issues, rethinking the supervised internships that, more than a moment to live-describe the school, must be constituted as a moment to analyze it, problematize it and intervene positively in it. Taking this framework into account, the objective here is to analyze the possibilities and challenges for the dynamization of the observation stage, starting from the practical experiences and theoretical-reflective activities developed according to the formative assumptions worked in the Supervised Internship Curricular Component in Geography I, which is part of the curriculum of the Full Degree Course in Geography from the University State of Paraíba.      

Author Biographies

Joyce Aparecida Soares de Pontes, Universidade Estadual da Paraíba

Graduanda em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Estadual da Paraíba

Maria Marta dos Santos Buriti, Universidade Estadual da Paraíba

Doutoranda em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba e Professora Substituta no Curso de Geografia da Universidade Estadual da Paraíba

References

CACETE, N. H. Formação do professor de Geografia: Sobre práticas de ensino e estágio supervisionado. Revista Casa da Geografia de Sobral. v.17, n. 2. p.3-11, 2015.

CALLAI, H. C. A formação do profissional da Geografia. 2. ed. Intujuí: Ed. Unijuí, 2003.

CARVALHO, L.E.P.; AZEVEDO, S.L.M de.Diálogo com e para a formação do professor no estágio supervisionado em Geografia.In: FARIAS, P.S.C.; OLIVEIRA, M.M. de. (Orgs.). A formação docente em Geografia: teorias e práticas. Campina Grande: EDUFCG, 2014.

CUNHA, M.S. da. Dimensão teórico-prática em cursos de licenciatura em Geografia: reflexões a partir da URCA(Crato-CE). In: FARIAS, P.S.C.; OLIVEIRA, M.M.de. (Orgs.). A formação docente em Geografia: teorias e práticas. Campina Grande: EDUFCG, 2014.

DAVANÇO, V. H. O espaço do estágio na formação docente. In: XVI Semana da Educação e VI Simpósio de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação. Londrina, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25.ed. São Paulo: Paz e terra, 1996.

NODARI, J. I.; ALMEIDA, M. R. Refletindo sobre a agência docente através da observação. Revista X, Edição Especial v, 2, p. 22-46, 2012.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004

Published

2021-04-09

How to Cite

Pontes, J. A. S. de, & Buriti, M. M. dos S. (2021). Possibilities and challenges for the promotion of observation stages in teaching training: from describing to analyzing-problematizing-interving. Revista Ensino De Geografia (Recife), 4(1), 36–49. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.246903