The renewal of geography: an ongoing dispute

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.247701

Keywords:

Geografia, Ensino de geografia, Processo de aprendizagem

Abstract

Geography, as a discipline, is new compared to the others that belong to the school curriculum. As a science, it seeks to establish its paths of thought and object of study in the same constant in which the contemporary, globalized, technological world, constantly changing, seeks to establish its identity. Geography, which in its first incursions served as a strategic military means, found in the classic positivism some contribution for its development. Through the influence of the bourgeois class, it constituted a mold for its studies and asserts itself as a critical-social science, concerned with establishing relationships between man, as part of the society, and the geographical space that he occupies, in the search to understand, in a more complex, political, economic, social, as well as natural way, the world we inhabit. Aiming to understand the changes that Traditional Geography experienced until the establishment of the critical line of geographic thought, we seek, through a bibliographic review of classic and contemporary authors, to report the main demands that permeate this science. Therefore, this work synthesizes characteristics that permeate geographic science in its traditional aspect and its search for methodological renewal, of thinking as a science and of practice as a discipline, searching in the new Geography, or Critical Geography, ways and means to establish such a vision.       

Author Biographies

João Paulo Morandi Barboza, Secretaria da Educação: Barretos, SP, BR Colégio Plus COC: Barretos, SP, BR

Professor PEBII

Mestre em Ensino e Processos Formativos, Programa Multidisciplinar Interunidades de Pós Graduação Strictu Sensu "Ensino e Processos Formativos" (UNESP São José do Rio Preto/Ilha Solteira e Jaboticabal)

Carina Alexandra Rondini, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas (IBILCE), Campus de São José do Rio Preto, SP

Professor Assistente Doutor junto ao Departamento de Ciência de Computação e Estatística

Professora do Programa Multidisciplinar Interunidades de Pós Graduação Strictu Sensu "Ensino e Processos Formativos" (UNESP São José do Rio Preto/Ilha Solteira e Jaboticabal)

 

References

BAUMAN, Z. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999 [1998].

CASTELLAR, S. M. V. A alfabetização em geografia. Espaços da Escola, Ijuí, v. 10, n. 37, p. 29-46, jul./set. 2000.

CASTRO, J. Geografia da Fome: o dilema brasileiro: pão ou aço. 11 ed., São Paulo: Brasiliense, 1969.

CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 1998.

COORDENADORIA DE ESTUDOS DE NORMAS PEDAGÓGICAS (CENP). Proposta Curricular para o Ensino de Geografia de 1º. Grau. São Paulo: SEE-SP, 1988.

FOUCAULT, M. A sociedade punitiva: curso no Collège de France (1972-1973). Trad. Ivone Benedetti. São Paulo: Editora WMF; Martins Fontes, 2015 (Coleção obras de Michel Foucault).

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). Trad. Maria Ermantina Galvão. 2. ed. São Paulo: Editora WMF; Martins Fontes, 2010. (Coleção Obras de Michel Foucault)

GIDDENS, A. Mundo em descontrole. Rio de Janeiro: Record, 2000.

HARVEY, D. A justiça social e a cidade. São Paulo: Hucitec, 1980. [1973].

KANT, I. Crítica da Razão Pura. 4. ed. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 1997

LACOSTE, Y. A Geografia – Isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. Tradução Maria Cecília França. 16. ed. Campinas: Papirus, 2010.

LEFEBVRE, H. A Revolução Urbana. Belo Horizonte: EDUFMG, 2004 [1970].

LEFEBVRE, H. O direito à cidade. São Paulo: Centauro, 2001 [1968].

MORAES, A. C. R. Geografia: Pequena História Crítica. 20. ed. São Paulo: Annablume, 2005.

MOREIRA, R. O círculo e a espiral – para a crítica da geografia que se ensina – 1. Niterói: AGB – Niterói, 2004

MOREIRA, R. O discurso do avesso (para a crítica da Geografia que se ensina). Rio de Janeiro: Dois Pontos, 1987.

OLIVEIRA, A. U. Situação e Tendências da Geografia. In: OLIVEIRA, A. U. (Org.). Para onde vai o ensino de geografia? 10. ed., 1. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2017. (Série Repensando o ensino).

Published

2021-04-09

How to Cite

Barboza, J. P. M., & Rondini, C. A. (2021). The renewal of geography: an ongoing dispute. Revista Ensino De Geografia (Recife), 4(1), 166–186. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.247701