Dialogues between teaching knowledge and the training of the licensed in geography: contributions from pibid
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2021.247817Keywords:
Teaching Knowledge, Teacher training, PIBID, Geography subprojectAbstract
In this article, the contribution of the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID) to the teaching of Geography is analyzed. It is based on a qualitative approach, combining with bibliographic type research and the use of language, it presents analyzes based on Content Analysis (AC). It is verified, through constructed data, that the PIBID Geography Subproject has promoted the improvement of the education of the graduate in Geography, through the protagonist of the teaching action, in different ways: of prolonged experience in the school environment; from the experience with the construction of didactic-pedagogical materials in schools, from the construction and development of projects, as well as in the course of socializing these experiences in the academic and school environments.References
BRASIL. Lei Nº 11.502, de 11 de julho de 2007. Modifica as competências e a estrutura organizacional da fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES e autoriza a concessão de bolsas de estudo e de pesquisa a participantes de programas de formação inicial e continuada de professores para a educação básica. Brasília, 11 de julho de 2007; Presidênciada República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Lei/L11502.htm. Acesso em 12 jun. 2020.
BRASIL. Portaria n° 096, de 18 de julho de 2013. Normas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de julho de 2013. Disponível em: http://www.jusbrasil.com.br/diarios/56897963/dou-secao-1-23-07-2013-pg-11. Acesso em: 28 mar. 2019.
CAVALCANTI, L. de S. Propostas curriculares de Geografia no ensino: algumas referências de análise. Terra Livre, São Paulo, v. 14, 1999, p. 111-128. Disponível em:
https://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/terralivre/article/view/377/359. Acesso em: 18 mar. 2020.
MORAIS, J. K. C.; FERREIRA, M. A. dos S. Profissionalização docente: construindo saberes a partir da prática no PIBID. HOLOS, Ano 30, Vol. 5, 2014. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2096. Acesso em 12 dez. 2019
OLIVEIRA, E. de et al. Análise de Conteúdo e pesquisa na área da Educação. Revista Diálogo Educacional, Paraná, vol. 4, n. 9, mai. /ago., 2003, p. 1-17. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/6479. Acesso em: 12 Jan. 2019.
PEREIRA, D. A dimensão pedagógica na formação do geógrafo. Revista AlfaGEO, v.1, n.1, São Paulo, mai. 1999. Disponível em: https://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/terralivre/article/view/373/355. Acesso em 12 nov. 2019.
PIMENTA, S. G. e LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004.
PIMENTA, S. G. Formação de professores:identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, p.15-34.1999.
PIRES, L. M. A Prática Pedagógica do Professor de Geografia no Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Geografia). Universidade Federal de Goiás. Instituto de Estudos Sócio-Ambientais, Programa de Pesquisa e Pós-Graduação em Geografia. Goiânia, 2009.
PONTUSCHKA, N. N. “A formação geográfica e pedagógica do professor”. In: SILVA, J. B. da et al. (orgs.). Panorama da Geografia Brasileira II. São Paulo: Annablume, 2006, p.269-279.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo, Cortez, 2007.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Ed. 12, Petrópolis, Vozes, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Raiany Priscila Paiva Medeiros Nonato, Maria Juliana do Nascimento, Mariana Pricilia de Assis, Cicero Nilton Moreira da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.