To become a geography teacher- an analysis in the light of the theory of social representations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.247977

Keywords:

Representações sociais, Professor, Geografia.

Abstract

The quintessence of being a geography teacher lies in the sense which is attributed to this materially perceived fact, and which makes an identification possible. This phenomenon’s nature is not only reduced to the fact of being a professor as a degree granted by a university; it also comprises the real and ideal attributed meaning with its representations that are structuring and, at the same time, structured by the perceived reality. Given this context, the present study aimed to identify the social representation of being a geography teacher as shared by the students of the Geography Degree course at the a public higher education institution located im Teresina-PI, and to compare the representations of the students who are in the beginning of their graduation with those who are in condition of graduating from the same course. For this purpose, the Theory of Social Representations, as proposed by Moscovici (1969), was used as support, and research data were created based on the Free Word Association Test (TALP). The Analysis of Categorical Content based on Bardin (1986) served to examine that data. It resulted that the representations related to being a geography teacher occur by schematizing between objective aspects, linked to low wages, and subjective ones, related to the meaning of the teaching and learning process. Converging between the social and the subjective, students shape their conscience and direct their own way of thinking and acting with regards to the teaching profession.      

Author Biography

Larissa Sousa Mendes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte- UFRN

Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte- UFRN, Mestra em Geografia pela Universidade Federal do Piauí- UFPI (2017- 2019), Graduada em Bacharelado em Direito pelo Centro de Ensino Unificado de Teresina- CEUT (2013) e em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual do Piauí- UESPI (2016), advogada. Participa dos grupos de pesquisa: Núcleo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Geografia (NUPEG), o Grupo de Estudos Regionais e Urbanos (GERUR), vinculados a UFPI e o Grupo de Pesquisa Esperança Garcia vinculado a Universidade Estadual do Piauí (GPEG/UESPI). Tem desenvolvido estudos na área do Direito e Geografia, atuando nos seguintes temas: ensino de geografia, representação social, segurança pública e Direitos Humanos

References

ARROYO, Miguel G. Oficio de Mestre: imagens e auto-imagens. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edição 70, 1986.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa olhada para além dos seus procedimentos. In: BORBA, M; ARAUJO, J. L. (Orgs.). Pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011. p. 11-29.

BORDIEU, P. Escritos de Educação. 4.ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2002.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei n. 9394/96. 3. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação de Publicações, 2005.

CALLAI, Helena Copetti. A formação do profissional da geografia: (O professor). 2. Ed. Ijuí: Unijuí, 2013.

CAVALCANTI, L. de S. Geografia, escola e construção de conhecimento. Campinas – SP: Papirus, 1998.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo, Cortez, 1998.

EVANGELISTA, Armstrong Miranda. etall. Fundamentos de didática da geografia. Teresina-PI: EDUFPI/UAPI, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 43. ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 2011.

GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre, Ed. Artes Médicas, 2000.

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Tradução Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes médicas, 1997.

GRAVES, Robert. Os Mitos Gregos I. Tradução de Fernanda Branco. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1990.

JODELET, D. Representações Sociais: um domínio em expansão. In. JODELET, D. (Org.) As representações sociais. Rio de Janeiro. EdUERJ. 2001.

KAERCHER, N. A. Desafios e utopias no ensino de Geografia. 3.ed. Santa Cruz do Sul-RS, EDUNISC, 2007.

LIBÂNEO, José C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

MINAYO, M. C. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. Rio de Janeiro: HUCITEC, 1994.

MONBEIG, P. Papel e Valor do Ensino da Geografia e de sua Pesquisa. IBGE – Conselho Nacional de Geografia, Rio de Janeiro. 1956.

MOSCOVICI, Sergi. A Representação Social da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.

MORIN, Edgar. A cabeça bem- feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 11 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

NÓVOA, Antônio. Concepções e práticas da formação contínua de professores: In: Nóvoa A. (org.). Formação contínua de professores: realidade e perspectivas. Portugal: Universidade de Aveiro, 1991.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko, Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2009.

SANTOS. C.S; ANDRADE, F. C. Representações Sociais e formação do professor: revelando interseções do discurso. 1. ed. João Pessoa: Editora Universitária/ UFPB. 2002.

SEABRA, M.F.G. Estudos Sociais e vulgarização do magistério e do ensino de 1° e 2° graus. Boletim Paulista de Geografia, Associação dos Geógrafos Brasileiros- Seção São Paulo, n° 58, 1981.

SILVA, Josélia Saraiva. Habitus docente e representação social do “ensinar geografia” na educação básica de Teresina- Piauí. Tese. (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande no Norte. 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984, p.97.

Published

2020-12-24

How to Cite

Mendes, L. S. (2020). To become a geography teacher- an analysis in the light of the theory of social representations. Revista Ensino De Geografia (Recife), 3(3), 209–235. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.247977