To become a geography teacher- an analysis in the light of the theory of social representations
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.247977Keywords:
Representações sociais, Professor, Geografia.Abstract
The quintessence of being a geography teacher lies in the sense which is attributed to this materially perceived fact, and which makes an identification possible. This phenomenon’s nature is not only reduced to the fact of being a professor as a degree granted by a university; it also comprises the real and ideal attributed meaning with its representations that are structuring and, at the same time, structured by the perceived reality. Given this context, the present study aimed to identify the social representation of being a geography teacher as shared by the students of the Geography Degree course at the a public higher education institution located im Teresina-PI, and to compare the representations of the students who are in the beginning of their graduation with those who are in condition of graduating from the same course. For this purpose, the Theory of Social Representations, as proposed by Moscovici (1969), was used as support, and research data were created based on the Free Word Association Test (TALP). The Analysis of Categorical Content based on Bardin (1986) served to examine that data. It resulted that the representations related to being a geography teacher occur by schematizing between objective aspects, linked to low wages, and subjective ones, related to the meaning of the teaching and learning process. Converging between the social and the subjective, students shape their conscience and direct their own way of thinking and acting with regards to the teaching profession.References
ARROYO, Miguel G. Oficio de Mestre: imagens e auto-imagens. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edição 70, 1986.
BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa olhada para além dos seus procedimentos. In: BORBA, M; ARAUJO, J. L. (Orgs.). Pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011. p. 11-29.
BORDIEU, P. Escritos de Educação. 4.ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2002.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei n. 9394/96. 3. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação de Publicações, 2005.
CALLAI, Helena Copetti. A formação do profissional da geografia: (O professor). 2. Ed. Ijuí: Unijuí, 2013.
CAVALCANTI, L. de S. Geografia, escola e construção de conhecimento. Campinas – SP: Papirus, 1998.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo, Cortez, 1998.
EVANGELISTA, Armstrong Miranda. etall. Fundamentos de didática da geografia. Teresina-PI: EDUFPI/UAPI, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 43. ed. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 2011.
GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre, Ed. Artes Médicas, 2000.
GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Tradução Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes médicas, 1997.
GRAVES, Robert. Os Mitos Gregos I. Tradução de Fernanda Branco. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1990.
JODELET, D. Representações Sociais: um domínio em expansão. In. JODELET, D. (Org.) As representações sociais. Rio de Janeiro. EdUERJ. 2001.
KAERCHER, N. A. Desafios e utopias no ensino de Geografia. 3.ed. Santa Cruz do Sul-RS, EDUNISC, 2007.
LIBÂNEO, José C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
MINAYO, M. C. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. Rio de Janeiro: HUCITEC, 1994.
MONBEIG, P. Papel e Valor do Ensino da Geografia e de sua Pesquisa. IBGE – Conselho Nacional de Geografia, Rio de Janeiro. 1956.
MOSCOVICI, Sergi. A Representação Social da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.
MORIN, Edgar. A cabeça bem- feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 11 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
NÓVOA, Antônio. Concepções e práticas da formação contínua de professores: In: Nóvoa A. (org.). Formação contínua de professores: realidade e perspectivas. Portugal: Universidade de Aveiro, 1991.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko, Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2009.
SANTOS. C.S; ANDRADE, F. C. Representações Sociais e formação do professor: revelando interseções do discurso. 1. ed. João Pessoa: Editora Universitária/ UFPB. 2002.
SEABRA, M.F.G. Estudos Sociais e vulgarização do magistério e do ensino de 1° e 2° graus. Boletim Paulista de Geografia, Associação dos Geógrafos Brasileiros- Seção São Paulo, n° 58, 1981.
SILVA, Josélia Saraiva. Habitus docente e representação social do “ensinar geografia” na educação básica de Teresina- Piauí. Tese. (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande no Norte. 2007.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984, p.97.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Larissa Sousa Mendes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
