Conditions of teaching work in the context of the integral citizen schools of the state school network of Paraíba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.251458

Keywords:

Work, integral Citizen School, teacher, Teacher Proletarianization, Teacher Alienation

Abstract

The institutionalization of Integral Citizen schools has been one of the main management projects of recent years in the State of Paraíba. Its implementation began in 2016 and is currently in all Regional Teaching Managements –GRE's, involving a large part of the teachers of the teaching network. From the experience of the researcher during the period of two years as an intern in a Citizen-Integralschool (ECI)it was observed the insertion of Social Organizations -O.S. and a profound change in management, curriculum and, possibly in the working conditions of teachers. The insertion of these O.S. is associated with the logic of Globalization and neoliberalism, imposinglevels of standardization on a global scale and in various aspects of human life. One of these aspects is work, understood as inseparable to the human being. This study aims to reflect on the working condition of the teachers of the ECI/Paraíba. Understanding the importance of the school for the formation and transformation of society and recognizing that the teacher has a central characteristic in this context, we need to be attentive to the policies that involve them, because this will tell the directions of our society. This research is methodologically close to descriptive, exploratory,and documentary review research. We focused on the qualitative approach and the questionnaire for data collection, this way in order to give voice to teachers. For the analysis of the results,we anchor ourselves in the theoretical contribution that deals with concepts such as neoliberalism, globalization, work, as well as proletarianization and alienation. It is found that the changes imposed on teachers tend to intensify the alienation and proletarianization of professionals

Author Biographies

Raphaela Barbosa de Farias Rodrigues, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Mestranda em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFCG); Especialização em Ensino de Geografia (UEPB); Pós-graduanda em Supervisão Pedagógica e Gestão Escola (Descomplica); Graduação em licenciatura plena em Geografia (UFCG); Membro do GEMAC - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Ensino, Meio Ambiente e Cidade.

Jonas Marques da Penha, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Doutorando pela Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGEO); Professor substituto do Departamento de Geografia (UEPB); Colaborador do laboratório de Ensino de Geografia - LEGEP/UFPE e do grupo de pesquisa Educação Geográfica, Cultura Escolar e Inovação (GPECI/UFPE).

References

ANDERSON, Perry. Balanço do neoliberalismo. In: SADER, Emir & GENTILI, Pablo (orgs.). Pós-neoliberalismo: as políticas sociais e o Estado democrático. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995, pp. 09-23.

BEZERRA, Anselmo C. V. Interface com as políticas territoriais recentes no Brasil e os conceitos de território e escala. In: Jan Bitoun... [et al.]; organizadores Jan Bitoun; Lívia Miranda. Desenvolvimento e Cidades no Brasil. Contribuições para o Debate sobre as Políticas Territoriais. Recife: FASE: Observatório das Metrópoles, 2009. p. 45-62. Disponível em: https://www.fundaj.gov.br/images/stories/cieg/artigos/livrodesenvolecidadesnobrasil.pdf. Acesso em: 15 maio 2021.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 23 fev. 2021.

BRASIL. Lei 13.415 de 16 de Fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm . Acesso em: 23 fev. 2021.

BRASIL. Lei Nº 13.005, de 25 de Junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 10 fev. 2021.

ESTADO DA PARAÍBA – PARAÍBA. Lei Nº 11.100, de 06 de Abril de 2018. João Pessoa, PB. Disponível em: http://static.paraiba.pb.gov.br/2018/04/Diario-Oficial-12-04-2018.pdf. Acesso em: 10 fev. 2021.

ESTADO DA PARAÍBA – PARAÍBA. Lei Nº 10.488, de 24 de Abril de 2015. Plano Estadual de Educação (2015 – 2025). João Pessoa, PB. Disponível em: http://static.paraiba.pb.gov.br/2016/07/Lei- n%C2%BA-10.488-Plano-Estadual-de-Educa%C3%A7%C3%A3o-2-1.pdf . Acesso em: 20 fev. 2021.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Campinas. Educ, 2014.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HIRO, Cássio Diniz. Educação, trabalho e proletarização: o professor enquanto trabalhador docente. Revista Espaço Acadêmico. n. 144. 2013. Pág. 73-80. Disponível em: file:///C:/Users/rapph/Downloads/19861-Texto%20do%20artigo-86410-2-10- 20130527.pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.

INSTITUTO DE CORRESPONSABILIDADE PELA EDUCAÇÃO – ICE. Na Escola da Escolha o estudante é levado a refletir. sobre seus sonhos, suas ambições, onde almeja chegar e que pessoa pretende ser. ICE. Disponível em: https://icebrasil.org.br/. Acesso em: 10 fev. 2021.

INSTITUTO SONHO GRANDE – ISG. Nosso sonho grande. ISG. 2021. Pernambuco. Disponível em: https://www.sonhogrande.org/l/pt . Acesso em: 20 fev. 2021.

INSTITUTO SONHO GRANDE – ISG. Percepções e satisfação dos professores em Pernambuco. ISG. Pernambuco, 2020. Disponível em: https://www.sonhogrande.org/storage/pesquisa-em-educacao-percepcoes-e- satisfacaodos- professores-em-pernambuco.pdf. Acesso em: 28 fev. 2021.

JACOMINI, Márcia Aparecida; PENNA, Marieta Gouvêa de Oliveira. Carreira docente e valorização do magistério: condições de trabalho e desenvolvimento profissional. Revista pro-posições, v. 27, n. 2 (80). 2015. p. 177-202. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pp/v27n2/1980-6248-pp-27-02-00177.pdf. Acesso em: 25 jan. 2021.

OLIVEIRA, D. A; VIEIRA, L.F. Condições de trabalho docente: uma análise a partir de 7 estados brasileiros. IN: Trabalho na educação básica. A condição de 7 estados brasileiros. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012. p. 153-190.

PLANO DIRETOR DA REFORMA DO APARELHO DO ESTADO BRASÍLIA - PDRAE. Brasília, Câmara da Reforma do Estado, 1995.

QUEROINTEGRAL . Entre de cabeça no Ensino Médio Integral. Site QueroIntegral. 2021. Disponível em: https://querointegral.com.br/PB/. Acesso em: 22 jun. 2021.

RAMOS, Ivana Pinto. A proletarização mascarada de profissionalização docente. V CONEDU. Paraíba. 2018. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD1_S A1_ID11443_17092018235906.pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.

RAMOS, Jeannette F. P.; CHAVES, Samara Almeida e MAIA, José Gilberto Biserra. Trabalho docente alienado. Universidade Estadual do Ceará – UECE. Ceara, 2010.

RODRIGUES, Raphaela Barbosa de Farias. Escala geográfica e território: compreendendo a estratégia do ICE na educação pública. Universidade Federal de Campina Grande – UFCG. Campina Grande, 2018.

RODRIK, Dani. A globalização foi longe demais? São Paulo: UNESP, 2013

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. O que é pesquisa? IN: Metodologia da Pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2009. p. 05-12.

Published

2022-08-19

How to Cite

Rodrigues, R. B. de F., & Penha, J. M. da. (2022). Conditions of teaching work in the context of the integral citizen schools of the state school network of Paraíba. Revista Ensino De Geografia (Recife), 5(2), 14–32. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.251458