What is at the international border of Ponta Porã/MS? challenges and opportunities for schools in geography teaching
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.251951Keywords:
Geography teaching, cultural diversity, borderAbstract
The article seeks to understand the importance of learning Geography in the early grades, more specifically in the 3rd year of Elementary School, in border schools in Ponta Porã, Mato Grosso do Sul. Therefore, we sought to understand the contextualization in the teaching of Geography from the reading of the world and the space where people live, valuing the cultural diversities that exist in an area of the international border. To achieve this objective, bibliographic research was used as a methodology, from the selection of published articles, as well as scientific journals and websites dedicated to the field of Education. Due to the difficulties faced by schools, there was a lack of local-specific content in this curricular component ensured by the BNCC and the Curriculum Framework of the State of Mato Grosso do Sul, which establish the proper guidelines for schools in Ponta Porã. In summary, the objective was to reflect the challenges and opportunities to reference teaching-learning, considering the local specificities existing on the border, to rescue the cultural identity. It is concluded that the exploration of educational tourism, the class-tour, and interdisciplinarity can enhance learning, considering the normative documents
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. 12. ed. Campinas: Papirus, 2005.
BORGES. Paulo. Programa Escolas Interculturais de Fronteira: uma proposta pedagógica intercultural. In: BRASIL, TV Escola. Salto para o Futuro. Escolas Interculturais de Fronteira. Ano XXIV - Boletim 1, 2014.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 5 ago. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Casa Civil, 1996. Disponível em: . Acesso em: 7 ago. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Consulta Pública. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2015. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 4 ago. 2021.
BUENO, Mara Lucinéia Marques Correa; SOUZA, Kellcia Rezende. Programa Escolas Interculturais de Fronteira e a realidade Brasil/Paraguai: uma política de integração regional para a fronteira. Jornal de Políticas Educacionais,v. 15, n. 7, 2021.
CALLAI, Helena Copetti. A Formação do profissional de geografia: o professor. Coleção Ciências Sociais. Ijuí: Unijuí, 2013.
CARVALHO, Isabel Cristina Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
CASTELLAR, Sônia; VILHENA, Jerusa. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2011.
CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica: para uso de estudantes universitários. 3. ed. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
GODOY, Thiago da Silva. A multiculturalidade na escola de fronteira. 2016. 114 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Fronteiriços), Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Corumbá, 2016.Disponível em: <https://ppgefcpan.ufms.br/files/2017/06/Thiago-Godoy.pdf>. Acesso em: 5 ago. 2021.
GONZALEZ, Carolina; GALONGA, Tatiane. Um olhar na fronteira Ponta Porã e Pedro Juan Caballero. CECPAN, 2018. Disponível em: <https://cecpan.ufms.br/files/2019/08/C_01.pdf>. Acesso em 25 ago. 2021.
GROH, Arnold. Identidade cultural e o corpo. Revista Psicologia e Saúde, v.11, n.2, p. 3-22, 2019. Disponível em:<http://dx.doi.org/10.20435/pssa.v11i2.907>. Acesso em: 20 ago. 2021.
KAERCHER, Nestor André. O gato comeu a Geografia Crítica? Alguns obstáculos a superar no ensino-aprendizagem de Geografia. In: PONTUSCHKA, Nídia N.; OLIVEIRA, Ariovaldo U. (Orgs.). Geografia em perspectiva: ensino e pesquisa. São Paulo: Contexto, 2009.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura um conceito antropológico. 11.ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.
MEC. Currículo de Referência de Mato Grosso do Sul. Base Comum Nacional, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/documento_curricular_ms.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2021.
MENEZES, José Newton Meneses. História e Turismo Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 3, 2002. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/csc/a/39YW8sMQhNzG5NmpGBtNMFf/?lang=pt>. Acesso em: 20 ago. 2021.
PEREIRA, Jacira Helena do Valle. Diversidade cultural nas escolas de fronteiras internacionais: o caso de Mato Grosso do Sul. Revistas Múltiplas Leituras, v. 2, n. 1, 2009.
PEREIRA, Jacira Helena do Valle. Educação na fronteira: o caso Ponta Porã (MS) e Pedro Juan Caballero (PY). Revista do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens – UFMS, 2014.
PINTO, Raiane Paim; SANTANA, Maria Luzia da Silva. A Educação Especial Inclusiva em Contexto de Diversidade Cultural e Linguística: Práticas Pedagógicas e Desafios de Professoras em Escolas de Fronteira. Revista Brasileira de Educação Especial, v.26,n. 3, 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbee/a/Vt9fXVCtsZDzD89RhtSfRds/?lang=pt>. Acesso em: 25 ago. 2021.
SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: HUCITEC, 1994.
SEMAGRO. Ponta Porã: o turismo e a cultura de fronteira. 2016. Disponível em: <https://www.turismo.ms.gov.br/ponta-pora-o-turismo-e-a-cultura-de-fronteira/>. Acesso em: 20 ago. 2021.
SILVA, Rita; GONÇALVES, Lino. A inclusão dos alunos com deficiência sensoriais e não sensoriais nas aulas de educação física de Ponta Porã e a abordagem dos professores. Horizontes: Revista de Educação, 2016.
SILVA, Rodrigo Rocha; MOREIRA JÚNIOR, Orlando. A educação na fronteira entre Brasil e Paraguai: narrativas (auto) biográficas de um fronteiriço. Revista Brasileira de Pesquisa, Revista UNEB, 2019. Disponível em: <https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/5894>. Acesso em: 25 ago. 2021.
SOUSA, Antônio Campos; BARBOSA, José Raimundo Portela; LINS, Cíntia dos Santos. Os desafios e as dificuldades encontradas na disciplina de Geografia no 6° ano do Ensino Fundamental da Escola Municipal Dr. Antonio Regis, município de Miguel Alves (PI). Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ano 3, ed. 8, v. 11, p. 5-17, 2018.
SOUZA, Rita de Cássia; MELO, Karol Monteiro; PERINOTTO, André Riani. O turismo a serviço da educação: as aulas-passeio promovidas por escola particular em Parnaíba (PI). Revista Universidade Caxias do Sul, v. 11, 2013.
STRAFORINI, Rafael. O ensino de Geografia como prática espacial de significação. Ensino de Humanidades, Estudos Avançados, v. 32, n. 93, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ea/a/kRrXfwBFZLLDtKqNRmgRHpH/?lang=pt>. Acesso em: 14 ago. 2021.
TORCHI, Gicelma da Fonseca Chacarosqui; SILVA, Crisliane Patricia da. O retrato da fronteira Sul-Mato-Grossense por meio a expansão do Programa Escola Interculturais de Fronteira. In: PINTO, A. C. T.; SILVA, M. R. Programa Escola Interculturais de Fronteira (PEIF): 10 anos. Tubarão: Copiart, 2016.
TREVISAN, Rita. BNCC de Geografia incentiva nova forma de ler o mundo. Revista Nova Escola, 2020. Disponível em: <https://novaescola.org.br/bncc/conteudo/78/bncc-de-geografia-incentiva-nova-forma-de-ler-o-mundo>. Acesso em: 22 ago. 2021.
ZOTOVICI, Sandra Aparecida. A educação física no Programa Escolas Interculturais de Fronteira. 2015. 172 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015. Disponível em:<http://repositorio.uem.br:8080/jspui/bitstream/1/2146/1/000224208.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Silvano Artur Busch Vergutz, Marsiel Pacífico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.