The caatinga in science and geography books in schools in the desertification nucleus of Irauçuba, Ceará
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.252033Keywords:
Caatinga, Teaching, Sciences, Geography, CearáAbstract
The Caatinga is an important theme to be taught in Primary Education, especially in the teaching of Science and Geography. Textbooks are considered in many schools as the main resource used in the classroom, complementing the pedagogical practice and assisting the teacher in the uses and applications of the proposed contents in their practice. In this sense, the textbooks play an important role in the approach of the contents necessary for the teaching-learning process, which includes the teaching of the Caatinga. This study aimed at analysing the contents on Caatinga in the 7th grade Science and Geography textbooks of the municipal schools of Irauçuba and Sobral, both located in the northwest of the State of Ceará. The research, qualitative in nature, resorts to the method of documentary analysis, using the teaching materials of 06 schools. As results, although some analysis criteria have been considered satisfactory in some books, it was found that the contents relating to Caatinga in the 7th grade Science and Geography books, in general, fail to bring a consistent and in-depth approach, prevailing the idea that these contents are placed in the background and decontextualized from the reality and coexistence of students.
References
ADAS, M.; ADAS, S. Expedições Geográficas. 3 ed. São Paulo: Moderna, 2018.
ALVES, T. G. R. Bioma caatinga - um olhar sobre o recorte territorial de Patos/PB. 2020. 136p. Dissertação (Mestrado Profissional em Geografia) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Caicó, 2020.
ANTUNES, C. O uso inteligente dos livros didáticos e paradidáticos. São Paulo: Paulus, 2012.
ALBUQUERQUE, F. N. B. et. al. O fenômeno global da desertificação nos livros didáticos de geografia no Brasil. Revista Ensino de Geografia (Recife), v. 4, n. 1, 2021.
ALBUQUERQUE, E. B. C.; FERREIRA, A. T. B. Programa Nacional do Livro Didático (PNLD): mudanças nos livros de alfabetização e os usos que os professores fazem desse recurso em sala de aula. Ensaio: Avaliação Políticas Públicas Educacionais, Rio de Janeiro, v. 27, p. 250-270, 2019.
ARAUJO, J. ARRUDA, D. Desenvolvimento sustentável: Políticas públicas e educação ambiental no combate à desertificação no Nordeste. Veredas do direito, Belo Horizonte, v.7, n.1314. p. 289-310. Janeirodezembro de 2010.
ARAÚJO, J. A. Alterações ambientais em Parelhas, Rio Grande do Norte: metais pesados em sedimentos de drenagens e percepção de comunidades rurais em relação a mudanças na paisagem. 2012. 80 páginas. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente). UFRN. Natal/RN, 2012.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BONOTTO, D. M. B.; SEMPREBONE, A. Educação ambiental e educação em valores em livros didáticos de ciências naturais. Ciência & Educação, v. 16, n. 1, p. 131-148, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
CAVALCANTI, L. de S. A geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: I Seminário Nacional: Currículo em Movimento – Perspectivas Atuais. Anais... Belo Horizonte, 2010.
CAVALCANTI, L. de S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas, SP: CAVALCANTI, L. de S. O ensino de geografia na escola. Campinas (SP): Papirus, p. 39-59, p. 175-198, 2012.
CEARÁ. Secretária da Educação do Estado do Ceará. Documento Curricular Referencial do Ceará: educação infantil e ensino fundamental / Secretária da Educação do Estado do Ceará. - Fortaleza: SEDUC, 2019.
CEARÁ. Secretaria dos Recursos Hídricos. Programa de Ação Estadual de Combate à Desertificação e Mitigação dos Efeitos da Seca - PAE-CE. Fortaleza: Ministério do Meio Ambiente, 2010. Disponível em: http://www.mpce.mp.br/wpcontent/uploads/2016/05/PROGRAMA-ESTADUAL-DE-COMBATE-ADESERTIFICA%C3%87%C3%83O.pdf. Acesso em: 15 set. 2021.
CGEE. Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. Desertificação, degradação da terra e secas no Brasil. Brasília, 2016.
DA SILVA, F.; SANTOS, A. O Domínio das Caatingas trabalhado nos livros didáticos de geografia. Élisée - Revista de Geografia da UEG, v. 7, n. 02, p. 20-39, 31 dez. 2018.
FERNANDES, R. S. et al. Como os jovens percebem as questões ambientais. Revista Aprender, ed. 13, ano 3, Julho/Agosto 2003.
FUNCEME. Fundação Cearense de Meteorologia e Recursos Hídricos. Mapa Áreas Fortemente Degradadas em processo de Desertificação do Estado do Ceará – 2016. 2007. Disponível em: http://www.funceme.br. Acesso em: 10 set. 2021.
GARIGLIO, M. A. et al. Uso sustentável e conservação dos recursos florestais da Caatinga. Serviço Florestal Brasileiro, Brasília, DF, 368 p. 2010.
HELDER, R. R. Como fazer análise documental. Porto, Universidade de Algarve, 2006.
LIBÂNEO, I. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2003.
LOPES, S.; AUDINO, J. Inovar Ciências da Natureza, 7º ano: Ensino Fundamental, anos finais. 1 ed. São Paulo: Saraiva, 2018.
MAIA, G. N. Caatinga: árvores e arbustos e suas utilidades. São Paulo: Leitura & Arte. 2004.
MATOS, A. E. C.; LANDIM, M. O bioma caatinga em livros didáticos de ciências nas escolas públicas do alto sertão sergipano. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 7, n. 2, p. 137-154, 2014.
MEGID NETO, J.; FRACALANZA, H. O livro didático de ciências: problemas e soluções. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 147-157, 2003.
MMA. Ministério do Meio Ambiente. Cadastro Nacional de Unidades de Conservação – CNUC. Dados Consolidados (Tabela consolidada das Unidades de Conservação e Unidades de Conservação por Bioma). 2021. Disponível em: https://antigo.mma.gov.br/areas-protegidas/cadastro-nacional-de-ucs.html. Acesso em 06 set. 2021.
MORO, M. F. et al. A Phytogeographical Metaanalysis of the Semiarid Caatinga Domain in Brazil. The Botanical Review 82 (2), 2016.
MORO, M. F.; MACEDO, M. B.; MOURA-FÉ, M. M. de; CASTRO, A. S. F.; COSTA, R. C. da. Vegetação, unidades fitoecológicas e diversidade paisagística do estado do Ceará. Rodriguésia. v. 66, n. 3, Rio de Janeiro, 2015.
NASCIMENTO, E. O.; MACHADO, D. D.; DANTAS, M. C. O bioma da Caatinga é abordado de forma eficiente por escolas no Semiárido? Revista Didática Sistêmica, v. 17, n. 1, p. 95-105, 2016.
NASCIMENTO, F. R. do. Degradação ambiental e desertificação no Nordeste brasileiro: o contexto da bacia hidrográfica do rio Acaraú-Ceará. 2006. 340f. Tese (Doutorado em Geografia) – Faculdade de Geografia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2006.
POLLI, A.; SIGNORINI, T. A inserção da educação ambiental na prática pedagógica. Ambiente & Educação, Anápolis-GO, 17(2), 93-101, 2012.
SALES, M. C. L. Evolução dos Estudos de Desertificação no Nordeste Brasileiro. Revista Geousp: espaço e tempo. n. 11, p. 115-126, São Paulo, 2002.
SANTOS, P. J. A. et al. O bioma caatinga no currículo de uma escola pública no semiárido paraibano. Revista Tempos e Espaços em Educação, v.9, n.20, p.121-132, 2016.
SILVA, D. S; CRUZ, C. M. Tipologias de Caatinga: Uma Revisão em Apoio a Mapeamentos Através de Sensoriamento Remoto Orbital e GEOBIA. Revista do Departamento de Geografia, v. 35, p. 113-120, 24 jul. 2018.
SUERTEGARAY, D. M. A. Geografia e interdisciplinaridade. Espaço geográfico: interface natureza e sociedade. Geosul, Florianópolis, v.18, n.35, p. 43-53, jan./jun. 2003.
TEIXEIRA, M. L. S.; SILVA, J. P. S.; FREIXO, A. A. A Caatinga em imagens: representações de estudantes de dois contextos socioculturais da Bahia. Revista de Educação PUC-Campinas, v.23, n.3, p.455-470, 2018.
VESENTINI, J. W. A questão do livro didático no ensino da Geografia. Novos Caminhos da Geografia. In. Caminhos da Geografia. Ana Fani Alessandri Carlos (org.). 5ª ed., São Paulo: Contexto, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pedro Julio de Castro Filho, Francisco Nataniel Batista de Albuquerque

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.