Pedagogical diagnosis of the world of school life: a proposal for teacher training of pibidin geography at uern
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.253346Keywords:
Geoethnograph, lifeworld, reconstruction, Jurgen HabermasAbstract
Thisstudy aims to present an integrated, ethnographic and geographical perspective of carrying out the school pedagogical diagnosis, based on the structures of the intersubjectively shared lifeworld to provideinitial teacher training.It is aboutresults from research within the scope of the Pibid Geography subproject at the Universidade Estadual doRio Grande do Norte (UERN).Thus, in 2018, two research groups were formed, each with 10 university scholarshipstudents, who carried out activities in a regular high school and also in a full-time one.Following the methodology of geoethnographic research, initially,the scholarship studentsregistered their imaginaries about the physical-material environment in a field diary,the normative-institutional environment and the classroom environment.Several images of them have been modified about lifeworld structures, including culture, social norms and people, although otherof themhave been confirmed.The findings reveal that experiences in school spaces, in addition to sharing their traditions and social groups, contribute to the reconstruction of students' world images regarding the school reality and, therefore, they improve their academic education.
References
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto nº 7.219, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7219.htm. Acesso em: 05 fev. 2022.
CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Educação pública, cidadania espacial e agir comunicativo. In: SEMANA DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS E LITERÁRIOS DE PAU DOS FERROS, 6, 2008, Pau dos Ferros. Anais... Pau dos Ferros: Queima Bucha, 2008. p. 1458-1464.
CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Prolegômenos a compreensão do espaço como mundo da vida e mundo do sistema. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPEGE: GEOGRAFIA, CIÊNCIA E POLÍTICA: DO PENSAMENTO À AÇÃO DA AÇÃO AO PENSAMENTO, 12, 2017, Porto Alegre. Anais... Dourados: UFGD Editora, 2017. v. 1. p. 5404-5415.
CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Geoetnografia, agir comunicativo e formação docente no estágio curricular supervisionado. In: SANTANA, Wilder Kleber Fernandes de; SILVEIRA, Éderson Luís. (Org.). EDUCAÇÃO: entre saberes, poderes e resistências. São Carlos – SP: Pedro e João Editores, 2020. p. 380-398. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/site/educacao-entre-saberes-poderes-e-resistencias-vol-1/. Acesso em: 18 mar. 2021.
CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Espaço como mundo da vida e a teoria do agir comunicativo. Revista da ANPEGE, [S.l.], v. 16, n. 31, p. 44-58, mar. 2021. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/11445. Acesso em: 14 mar. 2021.
CHIAPETTI, Rita Jaqueline Nogueira. Os professores de geografia ensinando a pesquisar na escola. In: TRINDADE, Gilmar Alves et. al. Geografia e ensino: dimensões teóricas e práticas para a sala de aula [online]. Ilhéus: Editus, 2017, 264 p. p. 106-134. https://doi.org/10.7476/9788574555263.
GARCIA NIETO, Narciso. Marco de referencia actual para el diagnóstico pedagógico. Tendencias peddagógicas, v. 12, p. 83-110, 2007. Disponível em: https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1880.
GONZÁLES, Raquel-Amaya Martínez. Diagnóstico pedagógico o evaluación educativa? Hacia uma clarificación conecptual y terminológica. Revista Investigativa Educativa, n. 23, p. 623-630, 1994.
GONZÁLEZ, Jackeline Hernández; TRUJILLO, Fernando Martínez. El diagnóstico pedagógico como referente para la elaboración de la planeación didáctica. In: CONGRESO NACIONAL DE INVESTIGACIÓN SOBRE EDUCACIÓN NORMAL. 3, 2019. Anais. Baija California, México, 2019. p. 1-9.
GUIARI, Guilherme; SOUZA, Jamilson de; VIANA, Laura Andrade. Avaliação diagnóstica realizada pelo Pibid-geografia na Escola Estadual Padre José Grimminck em Alfenas-MG. In: STRAFORINI, Rafael; CANTO, Tânia Seneme do, AMORIM, Raul Reis. (Orgs.). Anais do 1 4º Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia [recurso eletrônico] : políticas, linguagens e trajetórias. Campinas, SP: UNICAMP/IG, 2019. p. 4371-4383.
HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. Tradução de: Flávio Beno Siebeneichler. Rio de Janeiro: Tempo brasileiro, 1990.
HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012a. v. 1.
HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo: sobre a crítica da razão funcionalista. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012b. v. 2.
REALI, Noeli Gemelli. Diagnóstico escolar: implicações político-pedagógicas e questões metodológicas. Colóquio Internacional de Educação, [S. l.], v. 1, n. 1, 2011. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/coloquiointernacional/article/view/1267. Acesso em: 19 jan. 2022.
SATO, Elizabeth Cristina Macceo; FORNEL, Silvia Renata. Conhecimento do espaço escolar. In: PASSINI, Elza Yasuki; PASSINI, Romão; MALYSZ, Sandra T. (Orgs.). Prática de ensino de Geografia e estágio supervisionado. 3 ed. 2 reimp. São Paulo: Contexto, 2015. p. 52-57.
SOUZA, Anny Catarina Nobre de; SOUZA, Sergio Domiciano Gomes de; CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Identidade docente em Geografia e programas formativos: uma interpretação Habermasiana. Geografia Ensino & Pesquisa, [S. l.], v. 25, p. e10, 2021. DOI: 10.5902/2236499448020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/48020. Acesso em: 02 ago. 2022.
SOUZA, Angela Fagna Gomes de. Saberes dinâmicos: o uso da etnografia nas pesquisas geográficas qualitativas. In: MARAFON, Glacio José; RAMIRES, Julio Cesar de Lima; RIBEIRO, Miguel Angelo; PESSÔA, Vera Lucia Salazar (Org.). Pesquisa qualitativa em Geografia: reflexões teórico-conceituais e aplicadas. Rio de Janeiro: edUERJ, 2013. p. 55-68.
SOUZA, Sérgio Domiciano Gomes de; HENRIQUES, Diogenys da Silva; CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Formação docente em geografia e escola de tempo integral: uma abordagem geoetnográfica. In: SANTOS, Jean Mac Cole Tavares. Anais do III Encontro Nacional Ensino Interdisciplinaridade / II Seminário de Avaliação de cursos de Pedagogia: Base curricular, saberes, culturas e ciências: construção do currículo interdisciplinar na escola. Mossoró: UERN, 2019. v. 1. p. 240-248. Disponível em: https://enacei.uern.br/files/docs/anais2019/GD16.pdf. Acesso em: 02 ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rosalvo Nobre Carneiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.