Geographical concepts and principles: theoretical-methodological elements for teaching geography in basic education
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.255010Keywords:
geographical thinking, concepts, logical principles, teaching geographyAbstract
The objective of this work is to discuss theoretical and methodological elements for the development and mobilization of students' geographic thinking in Basic Education. Therefore, it appropriates the qualitative approach as a theoretical discussion direction for the production of research results. Thus, a bibliographical research was carried out on geographic thought, concepts and logical principles. The research is articulated in three central axes: geographic thinking in Basic Education, geographic concepts and principles. The results showed that geographic concepts and principles are constituent elements of geographic thinking to be developed and mobilized by students in Basic Education. Therefore, such concepts and logical principles are indicated as guides for the teaching and learning process in Geography in Basic Education.
References
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Tradução de Roneide Venâncio Majer. 8. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CASTRO, Iná Elias de. O problema da escala. In: CASTRO, Iná Elias de; GOMES, Paulo César da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato (Orgs). Geografia: conceitos e temas. 15ª. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2012. p. 117-140.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia Escolar e a busca de abordagens teórico/práticas para realizar sua relevância social. In: SILVA, Eunice Isaias da; PIRES, Lucineide (Org.). Desafios da didática de Geografia. Goiânia: Editora da PUC Goiás, 2013b. p. 45- 68.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 18. ed. Campinas-SP: Papirus Editora, 2013a.
CAVALCANTI, Lana de Souza. O trabalho do professor de geografia e tensões entre demandas da formação e do cotidiano escolar. In: ASCENÇÃO, Valéria R. de O. et al. (Orgs). Conhecimentos da geografia: percursos de formação docente e práticas na educação básica. Belo Horizonte: IGC, 2017. p. 100-123.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela Geografia: o ensino e a relevância social. Goiânia: C&A Alfa, 2019.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Contribuições do pensamento geográfico para o ensino e a pesquisa. In: PINHEIRO, Antônio Carlos Pinheiro; ALMEIDA, David Luiz Rodrigues de (organizadores). Contribuições do pensamento geográfico para o ensino e a pesquisa. Goiânia: C & A Alfa Comunicação, 2021. p. 16-27. Disponível em: https://editoraalfa.com.br/pages/e-books. Acesso em: 17 jan. 2022.
CLAVAL, Paul. A terra dos homens. Tradução Domitila Madureira. 1. ed. 2ª impressão. São Paulo: Contexto, 2015.
CORRÊA, Roberto Lobato. Diferenciação sócio-espacial, escala e práticas espaciais. Cidades. v. 4, n. 6, p. 62-72, 2007. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/cidades/article/view/12795/8363. Acesso em: 20 set. 2021.
CORRÊA, Roberto Lobato. Espaço: um conceito-chave da Geografia. In: CASTRO, Iná Elias de; GOMES, Paulo César da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato (Orgs.). Geografia: conceitos e temas. 15ª. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2012a. p. 15-47.
CORRÊA, Roberto Lobato. Redes geográficas: reflexões sobre um tema persistente. Revista Cidades. v. 9, n. 16, 2012b. Disponível em:. https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/cidades/article/view/12033/7730. Acesso em: 6 out. 2021.
DIAS, Leila Christina. Redes: emergências e organização. In: CASTRO, Iná Elias de; GOMES, Paulo César da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato (Orgs). Geografia: conceitos e temas. 15. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012. p. 141-164.
GOMES, Paulo César da Costa. Quadros geográficos: uma forma de ver, uma forma de pensar. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.
HAESBAERT, Rogério. Viver no limite: território e multi/transterritorialidade em tempos de in-segurança e contenção. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.
LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. Tradução Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2001.
LEFEBVRE, Henri. A produção do espaço. Trad. Doralice Barros Pereira e Sérgio Martins (do original: La production de l’espace). 4e éd. Paris: Éditions Anthropos, 2006.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
MARTINS, Elvio Rodrigues. O pensamento geográfico é Geografia em pensamento? GEOgraphia. Rio de Janeiro. v. 18, n. 37, p. 61-79, 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13758/8958. Acesso em: 16 jan. 2022.
MASSEY, Doreen. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Trad. Hilda Pareto Maciel e Rogério Haesbaert. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.
MOREIRA, Ruy. As categorias espaciais da construção geográfica das sociedades. GEOgraphia. Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, p. 15-32, 2001. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13397/8597. Acesso em: 1º set. 2021.
MOREIRA, Ruy. Categorias, conceitos e princípios lógicos para (o ensino e o método de) uma geografia dialeticamente pensada. In: VALE, José Misael Ferreira do et al. Escola pública e sociedade. São Paulo: Saraiva, 2002. p. 194-203.
MOREIRA, Ruy. Para onde vai o pensamento geográfico? Por uma epistemologia crítica. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.
MOREIRA, Ruy. Pensar e ser em Geografia: ensaios de história, epistemologia e ontologia do espaço geográfico. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2015a.
MOREIRA, Ruy. O pensamento geográfico brasileiro: as matrizes originárias. São Paulo: contexto, 2015b.
MOREIRA, Ruy. Uma ciência das práticas e saberes espaciais. Rev. Tamoios. São Gonçalo. ano 13, n. 2, p. 26-43, 2017. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/30458. Acesso em: 2 abr. 2022.
MOREIRA, Ruy. Espaço, corpo do tempo: a construção geográfica da sociedade. Rio de Janeiro: Consequência, 2019.
MOREIRA, Ruy. O pensamento geográfico brasileiro: as matrizes de renovação. v. 2. 2. ed. São Paulo, 2021.
RAFFESTIN, Claude. Por uma geografia do poder. Trad. Maria Cecília França. São Paulo: Editora Ática, 1993.
SANTOS, Milton. Pensando o espaço do homem. 5. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012a.
SANTOS, Milton. Por uma Geografia nova: da crítica da geografia a uma geografia crítica. 6.ed. são Paulo: Universidade de São Paulo, 2012b.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo. Razão e emoção. 4ª. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 25. ed. Rio de Janeiro: Record, 2015.
SILVEIRA, Maria Laura. Uma situação geográfica: do método à metodologia. Revista Território. v. 6, n. 6, 1999. p. 21-28. Disponível em: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:B4ojhyqrMaIJ:https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php%3Fid%3D3181184+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. acesso em : 13 maio 2021.
SOUZA, Marcelo Lopes de. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.
SPOSITO, Eliseu Savério. Geografia e filosofia: contribuição para o ensino do pensamento geográfico. São Paulo: Editora Unesp, 2004.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução de José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 7. ed. são Paulo: Martins Fontes, 2007. p. 3-20.
WULF, Andrea. A invenção da natureza: a vida e as descobertas de Alexander Von Humboldt. Trad. Renato Marques. São Paulo: Editora Planeta do Brasil, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Daniel Rodrigues Silva Luz Neto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.