Soil education through the flipped classroom: an experience during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.256607

Keywords:

soils, active methodology, flipped classroom, following teaching

Abstract

The over-exploitation of natural resources has had a direct impact on the expansion of environmental degradation processes. Among the resources affected by the destructive processes is the soil. In this sense, and given the importance of soil for the maintenance of life, it is necessary to significantly develop teaching about it at school. The objective of this work was to develop a didactic sequence (SD) in the 6th year of Elementary School at Colégio Estadual Josué Passos - Ribeirópolis/SE, on soil contents using the Active Methodology, Inverted Classroom. As main results, through the application of a questionnaire, it was found that the knowledge of the students about soil is strongly linked to the use of it for planting, implying the need for practices that lead to a deeper learning. The inversion of the classroom carried out through the didactic sequence presented positive results regarding the participation of the students during the synchronous moment, perceived through the questions, curiosities, discussions and engagement, in this way, it is expected to have expanded knowledge on the subject, contributing thus in disseminating and raising awareness about the sustainable use of this resource.

Author Biographies

Angélica Oliveira de Almeida, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Possui graduação em Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe - Campus Prof. Alberto Carvalho/ Itabaiana (2014). Mestra em Ciências Naturais pela Universidade Federal de Sergipe - Campus Prof. Alberto Carvalho/ Itabaiana (2022). Atualmente é Auxiliar em Administração da Universidade Federal de Sergipe-Campus Prof. Alberto Carvalho/ Itabaiana-SE.

Cristiano Aprígio dos Santos, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Professor do Departamento de Geografia e Programa de Pós Graduação em Ciências Naturais da UFS

References

BARBOSA NETO, Manuella Vieira. Qualidade do solo em área vulnerável à desertificação no semiárido pernambucano. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Federal de Pernambuco, CFCH, Programa de Pós-Graduação em Geografia. Recife, 2016. 142p. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/23442. Acesso em: 22 set. 2020.

FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Roberto Cataldo Costa (trad.), Dirceu da Silva (rev. téc.). Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 62ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 74ª. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

LEPSCH, Igo Fernando. Formação e conservação dos solos. 2ª ed. São Paulo: Oficina de Textos, 2010.

LEPSCH, Igo Fernando. 19 lições de Pedologia. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

LIMA, Marcelo Ricardo de. Perfil e morfologia do solo. In. Conhecendo os solos: abordagem para educadores do ensino fundamental na modalidade à distância. Universidade Federal do Paraná. Departamento de Solos e Engenharia Agrícola; Curitiba: Departamento de Solos e Engenharia Agrícola, 2014, p.51-66. Disponível Em: http://www.escola.agrarias.ufpr.br/arquivospdf/livro_ead.pdf. Acesso em: 12 de julho de 2020.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 1-25.

MUGGLER, Cristine Carole et al. Capacitação de Professores do Ensino Fundamental e Médio em Conteúdos e Métodos em Solos e Meio Ambiente. Anais do 2º Congresso Brasileiro de Extensão Universitária, Belo Horizonte, set. 2004. Disponível em: https://www.ufmg.br/congrext/Meio/Meio51.pdf. Acesso em 22 de julho de 2020.

MUGGLER, Cristine Carole; PINTO SOBRINHO, Fábio de Araújo; MACHADO, Vinícius Azevedo. Educação em solos: princípios, teoria e métodos. Revista Brasileira Ciência do Solo, v.30, p.733-740, 2006. Disponível em:https://www.scielo.br/pdf/rbcs/v30n4/14.pdf>. Acesso em: 22 de julho de 2020.

SANTOS, Humberto Gonçalves dos et al. Sistema brasileiro de classificação de solos. 5ª. ed. Brasília, DF : Embrapa, 2018. v. 1. 356p. Disponível em: https://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/infoteca/handle/doc/1094003. Acesso em: 21 jul. 2020.

SARAIVA, Karla; TRAVERSINI, Clarice; LOCKMANN, Kamila. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16289. Acesso em: 05 de fevereiro de 2022.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Ernani F. da F. Rosa (trad.). Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

2023-10-11

How to Cite

Almeida, A. O. de, & Santos, C. A. dos. (2023). Soil education through the flipped classroom: an experience during the COVID-19 pandemic. Revista Ensino De Geografia (Recife), 6(2), 36–62. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.256607