How geography teachers understand teaching content: an analysis based on high school teaching plans

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.258507

Keywords:

Geography, contents, teaching plans, analysis

Abstract

In this article, we present the results of a research that was based on the analysis of Geography teaching plans, from the perspective of how teachers consider the teaching contents. We seek to strengthen dialogue with authors who discuss the topic, such as: Libâneo (2013); Sacristan (1998); Siqueira (2017); Zabala (1998) and Haydt (2011). For the analysis, according to the convenience of the researchers, Geography teaching plans for High School referring to the year 2022, from public schools in the cities of Juazeiro do Norte and Crato, located in Ceará, as well as documents that guide the their productions, namely the National Common Curricular Base - BNCC of Geography (BRASIL, 2018) and the Law of Guidelines and Bases - LDB of Education (BRASIL, 1996). From the analyses, we reaffirm the relevance that school planning has for the teaching and learning activity, since it implies projecting decision-making, from which guidelines are established to assist in the pedagogical act in the following dimensions: 1 - the contents to be taught; 2 – the choice of materials to be used; 3 – how to mediate the contents (methodology) and 4 – the number of classes, among other essential planning elements.

Author Biographies

Sâmia Eufrasio Barbosa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Aluna do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN. Licenciada em Geografia pela Universidade Regional do Cariri - URCA. Atuou como bolsista de Estágio Extracurricular no Laboratório de Ensino em Geografia - LEG.

Regina Maria Vieira dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Possui licenciatura plena em Geografia e especialização em Geografia e Meio Ambiente pela Universidade Regional do Cariri - URCA e especialização em Salesianidade pela Universidade Católica Dom Bosco de Camp. Professora da Escola Estadual de Educação Profissional Professor Moreira de Sousa em Juazeiro do Norte/CE.

Tânia Cristina Meira Garcia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Vice-Coordenadora Programa de Pós-Graduação em Geografia - GEOPROF, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e, Coordenadora de Polo UAB/SEDIS, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Djanni Martinho dos Santos Sobrinho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Licenciado em Pedagogia pela UNP e em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2008). Especialista em Geografia e Gestão Ambiental pelas Faculdades Integradas de Patos (2010). Mestre em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba. Doutor em Educação pela UFRN. Professor colaborador do DEDUC/CERES Caicó.

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Published

2023-10-11

How to Cite

Barbosa, S. E., Santos, R. M. V. dos, Garcia, T. C. M., & Santos Sobrinho, D. M. dos. (2023). How geography teachers understand teaching content: an analysis based on high school teaching plans. Revista Ensino De Geografia (Recife), 6(2), 141–157. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.258507