Teaching routes for the analysis of urban landscape: a pedagogical proposal for teaching geography
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2023.260738Keywords:
geography teaching, didactic scripts, urban landscape, landscapeAbstract
The purpose of this article is to discuss the pedagogical importance of organizing didactic urban route itineraries within the scope of basic education, instrumentalized by the geographic concept of landscape. Methodologically supported by a bibliographical review, we present theoretical support for the construction of didactic itineraries for the direct observation of selected aspects of the city, relying on the concept of landscape as a key to interpreting and studying geographic space. We aim to provide primary and secondary school students with a learning experience that allows them to “look” at the city – where they live or any other city – beyond empirical contact with the forms that configure it, with the “lenses” of geographic concepts. and especially the landscape. Ethically, we are concerned with promoting quality geographic education, which promotes the global development of students from the perspective of civic, critical and active construction in the society in which they live.
References
AZAMBUJA, L.D. A Geografia do Brasil na educação básica: uma didática para o ensino da formação socioespacial brasileira. 1.ed. Curitiba: Editora CRV, 2018.
BESSE, J.M. O gosto do mundo: exercícios de paisagem. 1 ed. Rio de Janeiro. EdUERJ, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base Acesso em: 22 de mai. de 2022.
BRUNER, J.S. O processo da educação. São Paulo: Editora Nacional, 1975.
CALLAI, H.C. Estudar a paisagem para aprender geografia. In: PEREIRA, M. G. (Org.). La opacidade del paisaje: formas, imágenes y tempos educativos. A opacidade da paisagem: formas, imagens e tempo de ensino. Porto Alegre: Imprensa Livre, 2013, p. 37-56.
CALLAI, H.C. Na geografia, a paisagem, estudo do lugar e a pesquisa como princípio da aprendizagem. Ciência Geográfica, Bauru, v. XXIV, n. 1, 2020, p. 59-68.
CARLOS, A.F.A. O espaço urbano: novos escritos sobre a cidade. 1 ed. São Paulo: FFLCH, 2007.
CASTELLAR, S.M.V. A escola, a formação docente e o ensino das paisagens. In: PEREIRA, M. G. (Org.). La opacidade del paisaje: formas, imágenes y tempos educativos. A opacidade da paisagem: formas, imagens e tempo de ensino. Porto Alegre: Imprensa Livre, 2013, p. 173-198.
CAVALCANTI, L.S. Formação de professores: concepções e práticas em Geografia. 1 ed. Goiânia: Editora Vieira, 2006.
CAVALCANTI, L.S. Geografia escolar e a busca de abordagens teórico/práticas para realizar sua relevância social. In: SILVA, E. I; PIRES, L.M. (Orgs.). Desafios da didática de Geografia. Goiânia: Editora da PUC Goiás, 2013, p. 45-65.
CAVALCANTI, L.S. O ensino de geografia na escola. 1.ed. Campinas: Papirus, 2012.
CAVALCANTI, L.S. Pensar pela geografia: ensino e relevância social. 1.ed. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.
CARVALHO, Delgado de. A excursão geográfica. Revista Brasileira de Geografia, Rio de Janeiro: IBGE, v. 3, n. 4, out./dez. 1941, p. 864-873.
FREINET, C. As técnicas Freinet da Escola Moderna Lisboa: Estampa, 1975.
GELPI, A. SCHÄFFER, N.O. Guia de percurso urbano. In: Castrogiovanni, A.C. et al. Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: UFRGS, 1998, p. 109-128.
GÓMEZ, Alejandro Gonçalves; CORROCHANO, Diego Fernández; PARRA Nieto, Gabriel Nieto. Itinerarios didáctico-naturales en educación primaria: el Noroeste de Zamora. Didáctica Geográfica n. 18, 2017, p. 111-131. Disponível em: https://didacticageografica.agegeografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/385. Acesso em: 09 mai. 2023.
LOPES, C.S. O professor de Geografia e os saberes profissionais: o processo formativo e o desenvolvimento da profissionalidade. 2010. Tese (Doutorado em Geografia Humana) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. doi:10.11606/T.8.2010.tde-30042010-151609. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-30042010-151609/pt-br.php Acesso em: março, 2023.
LOPES, C.S. O estudo do meio de suas fontes. In: GASPARIN, J. L; MASHIBA, G; C. X. (Orgs.). Os clássicos e a educação: um retorno necessário em tempos de crise. Curitiba, PR: Editora CRV, 2019, p. 161-74.
MONBEIG, P. Papel e valor do ensino da geografia e sua pesquisa. IBGE, 1956.
MOREIRA, R. Pensar e ser em Geografia. 1 ed. São Paulo: Editora Contexto, 2007.
NERIS, G.C.G.; LOPES, C.S. Trilhas Urbanas: A cidade e o ensino de Geografia. Revista Geoingá, Maringá, v. 4, n. 2, 2012, p. 3-25. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Geoinga/article/view/49116/751375140328. Acesso em: mai. 2022.
OLIVEIRA, M.M. O estudo do meio sobre a cidade e o urbano na geografia: (re)pensar a prática de ensino na escola é necessário? GEOUSP – Espaço e Tempo, São Paulo, v. 18, n. 3, 2014, p. 609-623. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/90070 Acesso em: jun. de 2022.
PONTUSCHKA, N.N. O conceito de estudo do meio transforma-se... em tempos diferentes, em escolas diferentes, com professores diferentes. In: VESENTINI, J. W. O ensino de geografia no século XXI. Campinas, SP: Papirus, 2004, p. 249-288.
SANTOS, M. Metamorfoses do Espaço Habitado. 1 ed. São Paulo: EDUSP, 1988.
SANTOS, M. A Natureza do Espaço: técnica e tempo. Razão e emoção. 4. ed. São Paulo: EDUSP, 2002.
SAUER, C.O. A morfologia da paisagem. In: CORRÊA, R.L; ROSENDAHL, Z. (Orgs.). Paisagem, Tempo e Cultura. Rio de Janeiro: EDUERJ, 1998.
SCHIER, R.A. Trajetória do conceito de paisagem na Geografia. Revista RAEGA, Curitiba, n. 7, 2003, p. 79-85.
SOUTO, X.M. Los itinerários educativos y su valor formativo. In: X.M. Souto. Itinerarios educativos y actividades escolares. Valencia: Federació d´Ensenyament de CCOO, 2007, p. 9-14.
TROLL, C. A paisagem geográfica e sua investigação. Espaço e cultura, Rio de Janeiro, n. 4, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jenifer Souza, Claudivan Sanches Lopes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.