Beyond the map: the intrinsic relationship between geographical education and child citizenship formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.261739

Keywords:

Geography, education, educational practices

Abstract

This article aims to investigate how geographical education contributes to the development of citizenship formation in children in the first years of elementary education. By adopting this innovative perspective, we seek not only to fulfill educational guidelines but also to promote a more engaging and practical learning experience. In order to achieve the outlined objective, a qualitative research approach was chosen, employing bibliographic research as the procedure, aiming to contextualize our research within the current academic landscape. Significant contributions from renowned authors and relevant theoretical perspectives for the studied theme are used as a basis for theoretical foundation, such as Piaget (1947), who addresses child development, impacting the teaching-learning process. Callai (2002) discusses how the teaching of geography affects educational and social relationships. The findings of the research are discussed in "The Advent of Geographical Education in Elementary Education I" and "Advancements and Challenges of Geography Teaching in the Classroom," highlighting the impacts generated by geography teaching on students' citizenship formation.

Author Biographies

Iuri Davi Silva Araújo, Universidade Federal do Acre

Acadêmico do Curso de Pedagogia – UFAC

Karen Fernanda Oliveira Silva , Universidade Federal do Acre

Acadêmica do Curso de Pedagogia – UFAC

Delcivane Santos Silva, Universidade Federal do Acre

Acadêmica do Curso de Pedagogia – UFAC

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996: Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Ministério da Educação, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: Ensino médio, Brasília: MEC, 2000, 109 р.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e quarto ciclos do Ensino fundamental introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC, 1998, 174 р.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia, Brasília: MEC, 1995.

CALLAI, H. C. A formação do profissional da Geografia. Ijui: UNIJUÍ, 1999.

CAVALCANTI, L. de S., Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.

CAVALCANTI, L. de S. Geografia, Escola e Construção de Conhecimentos. Editora Papirus. São Paulo. 2010.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 43° edição, 2005.

IMBERNÓN, F. Formação Docente e Profissional: Formar-se para a mudança e a incerteza. 3.ed. São Paulo, Cortez, 202 (Coleção Questões da Nossa Época: v. 7).

LIBANEO, J. C. Adeus professor, Adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 1998.

LÜDKE, M. O professor e a pesquisa. Campinas: Papirus, 2001. (Prática Pedagógica.)

OLIVEIRA, M. M. A geografia escolar: reflexões sobre o processo didático- pedagógico do ensino. Revista Discente Expressões Geográficas, Santa Catarina, v. 2, p. 10-24, 2006.

PRADO, C. J. B. do., SÔNIA M. M. C. O livro didático de geografia: estudo da linguagem cartográfica sob o foco da formação da consciência espacial cidadã. Educação em Revista 32 (2016): 365-389.

Published

2024-06-18

How to Cite

Araújo, I. D. S., Silva , K. F. O., & Silva, D. S. (2024). Beyond the map: the intrinsic relationship between geographical education and child citizenship formation. Revista Ensino De Geografia (Recife), 7(1), 29–36. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2024.261739