To awaken students' interest and critical view of the geographical space of Marialva-PR, a place of globalization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.265519

Keywords:

teaching of geography, urban space, study of the global, study of place

Abstract

This article is based on the analysis of the pedagogical practice of Geography in basic education, focusing on the importance of studying global themes analyzed by local scales. Therefore, verifying how students are aroused by curiosity and participation during classes, since these should allow communication between teacher-knowledge-student. Hence, this work has as its foundation the construction of geographic knowledge from the interlocution between the study of the global through the local. To this end, it refers to a pedagogical practice carried out at the Pedro Viriato Parigot de Souza State Civic-Military School, in Marialva, state of Paraná. Of the various themes addressed in the classroom, two of them became the target of a methodology focused on the study of the global through the local. That subject that is so distant to the student, with multi-scale analysis, these distances are shortened and sometimes contrasted, that is, it makes the student see the geographical problems through the decomplexities promoted by the teacher, whose role is to mediate knowledge and the student. With this, it is clear that, in the classroom, the student becomes familiar with the theme to the extent that it is encountered and/or related to the proximity of their experiences.

Author Biographies

Gabriel Benedito Oliveira de Sá Santos, Universidade Estadual de Maringá

Graduado em Geografia (Licenciatura Plena) pela Universidade Estadual de Maringá. Possui Pós-graduação em Atendimento Educacional Especializado pela Universidade Cesumar. É mestrando em Geografia, na área do Ensino de Geografia, pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente é professor pelo Colégio Passionista São José – Jandaia do Sul - PR

Leonardo Dirceu de Azambuja, Universidade Estadual de Maringá

Graduado em Geografia (Licenciatura Plena) pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1979), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1991) e doutorado em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010). Atualmente é professor associado, da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá - PR

References

CAMINHOS DA UVA, ROTA DO TURISMO RURAL DE MARIALVA É LANÇADA NA EXPO INGÁ 2022. Prefeitura Municipal de Marialva, 06 de junho de 2022. Disponível em: https://www.marialva.pr.gov.br//index.php?sessao=b054603368vfb0&id=1443090&id_secretaria=3342. Acesso em: 01 de dezembro de 2024.

CALLAI, Helena Copetti. A formação do professor de Geografia. Boletim Gaúcho de Geografia, v. 20, n. 1, 1995.

CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Lugar de vivência: a cidade e a aprendizagem IN: PEREIRA, Marcelo Garrida (Ed.). La Espesura del lugar: reflexiones sobre el espacio en el mundo educativo. 1. ed. Santiago do Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano, p. 39-56, 2009.

CAVALCANTI, L. A educação geográfica e a formação de conceitos: a importância do lugar no ensino de Geografia IN: PEREIRA, M. G. (Ed.). La Espesura del lugar: reflexiones sobre el espacio en el mundo educativo. 1ª ed. Santiago do Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano, 2009. p. 135-151.

GOERGEN, Pedro. Educação e diálogo. In: GOERGEN, Pedro et al. Educação e diálogo. Maringá: EDUEM, 2010. P. 13- 274.

IPARDES – INSTITUTO PARANAENSE DE DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO E SOCIAL. Caderno Estatístico Município de Marialva. Marialva, 2024.

LOBATO, Roberto Corrêa. O Espaço Urbano. São Paulo: Editora Ática, S.A., 1989.

IBGE. Marialva. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/marialva/panorama. Acesso em: 1 de outubro de 2023.

MARIALVA PR. Cidadania ativa. 2021. Disponível em: https://cidadaniaativa.com.br/municipio/marialva-pr. Acesso em: 26 de outubro de 2024.

MARIALVA. Plano Municipal de Educação 2015/2024. Portaria n. 2.955/2015. Marialva PR: Prefeitura Municipal de Marialva/ Secretaria Municipal de Educação.

MOURA, Ivete. Marialva ontem e hoje, uma lição de crescimento e cidadania. Prefeitura Municipal de Marialva, 2018. Disponível em: https://www.marialva.pr.gov.br/index.php?sessao=b054603368vfb0&id=1374557. Acesso em: 01 de dezembro de 2024.

NEGRI, Silvio Moisés. Segregação socioespacial: alguns conceitos e análises. Coletâneas do nosso tempo, v. 8, n. 08, p. 129-153, 2008.

O EXEMPLO DE MARIALVA E SUA UVA FINA. O Maringá, Marialva, 2021. Disponível em: https://omaringa.com.br/noticias/regiao/marialva/o-exemplo-de-marialva-e-sua-uva-fina/#:~:text=A%20hist%C3%B3ria%20de%20Marialva%20com,monoculturas%20mecanizadas%2C%20como%20a%20soja. Acesso em: 22 de setembro de 2023.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib. Geografia, representações sociais e escola pública. Terra Livre, São Paulo, n.15, p.145-154, 2000.

SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Hucitec, 1994.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

SANTOS, Milton. Espaço Geográfico e Urbanização, IN.: SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Edusp, 2008. p. 55-116.

SANTOS, Milton. Globalização e Meio Técnico-Científico, IN.: SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Edusp, 2008. p. 119-170.

SANTOS, Milton. Metamorfose do espaço habitado. 6. Ed. 3. Reimp. - São Paulo: Edusp, 2021.

Published

2025-08-07

How to Cite

Santos, G. B. O. de S., & Azambuja, L. D. de. (2025). To awaken students’ interest and critical view of the geographical space of Marialva-PR, a place of globalization. Revista Ensino De Geografia (Recife), 8(2), 34–56. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.265519