To awaken students' interest and critical view of the geographical space of Marialva-PR, a place of globalization
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.265519Keywords:
teaching of geography, urban space, study of the global, study of placeAbstract
This article is based on the analysis of the pedagogical practice of Geography in basic education, focusing on the importance of studying global themes analyzed by local scales. Therefore, verifying how students are aroused by curiosity and participation during classes, since these should allow communication between teacher-knowledge-student. Hence, this work has as its foundation the construction of geographic knowledge from the interlocution between the study of the global through the local. To this end, it refers to a pedagogical practice carried out at the Pedro Viriato Parigot de Souza State Civic-Military School, in Marialva, state of Paraná. Of the various themes addressed in the classroom, two of them became the target of a methodology focused on the study of the global through the local. That subject that is so distant to the student, with multi-scale analysis, these distances are shortened and sometimes contrasted, that is, it makes the student see the geographical problems through the decomplexities promoted by the teacher, whose role is to mediate knowledge and the student. With this, it is clear that, in the classroom, the student becomes familiar with the theme to the extent that it is encountered and/or related to the proximity of their experiences.
References
CAMINHOS DA UVA, ROTA DO TURISMO RURAL DE MARIALVA É LANÇADA NA EXPO INGÁ 2022. Prefeitura Municipal de Marialva, 06 de junho de 2022. Disponível em: https://www.marialva.pr.gov.br//index.php?sessao=b054603368vfb0&id=1443090&id_secretaria=3342. Acesso em: 01 de dezembro de 2024.
CALLAI, Helena Copetti. A formação do professor de Geografia. Boletim Gaúcho de Geografia, v. 20, n. 1, 1995.
CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Lugar de vivência: a cidade e a aprendizagem IN: PEREIRA, Marcelo Garrida (Ed.). La Espesura del lugar: reflexiones sobre el espacio en el mundo educativo. 1. ed. Santiago do Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano, p. 39-56, 2009.
CAVALCANTI, L. A educação geográfica e a formação de conceitos: a importância do lugar no ensino de Geografia IN: PEREIRA, M. G. (Ed.). La Espesura del lugar: reflexiones sobre el espacio en el mundo educativo. 1ª ed. Santiago do Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano, 2009. p. 135-151.
GOERGEN, Pedro. Educação e diálogo. In: GOERGEN, Pedro et al. Educação e diálogo. Maringá: EDUEM, 2010. P. 13- 274.
IPARDES – INSTITUTO PARANAENSE DE DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO E SOCIAL. Caderno Estatístico Município de Marialva. Marialva, 2024.
LOBATO, Roberto Corrêa. O Espaço Urbano. São Paulo: Editora Ática, S.A., 1989.
IBGE. Marialva. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/marialva/panorama. Acesso em: 1 de outubro de 2023.
MARIALVA PR. Cidadania ativa. 2021. Disponível em: https://cidadaniaativa.com.br/municipio/marialva-pr. Acesso em: 26 de outubro de 2024.
MARIALVA. Plano Municipal de Educação 2015/2024. Portaria n. 2.955/2015. Marialva PR: Prefeitura Municipal de Marialva/ Secretaria Municipal de Educação.
MOURA, Ivete. Marialva ontem e hoje, uma lição de crescimento e cidadania. Prefeitura Municipal de Marialva, 2018. Disponível em: https://www.marialva.pr.gov.br/index.php?sessao=b054603368vfb0&id=1374557. Acesso em: 01 de dezembro de 2024.
NEGRI, Silvio Moisés. Segregação socioespacial: alguns conceitos e análises. Coletâneas do nosso tempo, v. 8, n. 08, p. 129-153, 2008.
O EXEMPLO DE MARIALVA E SUA UVA FINA. O Maringá, Marialva, 2021. Disponível em: https://omaringa.com.br/noticias/regiao/marialva/o-exemplo-de-marialva-e-sua-uva-fina/#:~:text=A%20hist%C3%B3ria%20de%20Marialva%20com,monoculturas%20mecanizadas%2C%20como%20a%20soja. Acesso em: 22 de setembro de 2023.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib. Geografia, representações sociais e escola pública. Terra Livre, São Paulo, n.15, p.145-154, 2000.
SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Hucitec, 1994.
SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.
SANTOS, Milton. Espaço Geográfico e Urbanização, IN.: SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Edusp, 2008. p. 55-116.
SANTOS, Milton. Globalização e Meio Técnico-Científico, IN.: SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Edusp, 2008. p. 119-170.
SANTOS, Milton. Metamorfose do espaço habitado. 6. Ed. 3. Reimp. - São Paulo: Edusp, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gabriel Benedito Oliveira de Sá Santos, Leonardo Dirceu de Azambuja

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.