Investigation of the presence of colonial and eurocentric views in eighth grade geography textbooks
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2025.266658Keywords:
decoloniality, eurocentrism, textbook, geography, Global SouthAbstract
The aim of this research was to investigate the presence of colonial and Eurocentric views in 8th grade geography textbooks, seeking to understand how these materials present colonization and the peoples and regions colonized by European nations. Using a decolonial theoretical and methodological approach, the qualitative study included a literature review and textbook analysis. Three collections were analyzed: Teláris Essencial: Geography (2022), Jornadas: Novos Caminhos: Geografia (2022) and Araribá Conecta: Geografia (2022). These books were chosen because they are part of the National Book and Teaching Material Program (PNLD) and are among the most widely adopted by public schools in Paraná, according to a report by the State Department of Education (SEED, 2024). The results indicate the predominance of Eurocentric narratives that downplay the impacts of colonization and emphasize Latin America's economic dependence. Colonization is treated neutrally, disregarding its structural violence. The conclusion is that there is an urgent need to reformulate the prescribed curriculum and textbooks in order to promote critical education about the processes generated by colonial power in socio-spatial organization and social relations.
References
BRANCO, Anselmo Lázaro, PRADO, Bruno Silva, CAMPOS, Eduardo. EDITORA ÁTICA:TELÁRIS ESSENCIAL [livro eletrônico]: Geografia: 8º ano-. 1. ed. São Paulo :Ática, 2022. HTML (Teláris Essencial Geografia).
BRASIL. Programa Nacional do Livro Didático: Relatório de Escolha ano 2024 PNLD anos finais. 2024. Disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro/pnld/pnld-2024-2013-objeto-1/pnld-2024-2013-objeto-1. Acesso em: 02 de fevereiro de 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#introducao. Acesso em: 20 de dezembro de 2024.
CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. 339 f. (Doutorado em Filosofia da Educação) – FE/USP, São Paulo, 2005.
DELLORE, Cesar Brumini. EDITORA MODERNA: ARARIBÁ CONECTA GEOGRAFIA. 8° ano: Manual do professor.1. Ed. São Paulo: Editora Moderna, 2022.
GOMES, Alessandro M.; ROCHA Roberto B. da. Descobrimento/achamento, encontro/contato e invasão/conquista: a visão dos índios na descoberta da América Portuguesa. Identidade, São Leopoldo; v. 21, n. 1, p. 91-109, jan./jun. 2016.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afrolatinoamericano. Revista Isis Internacional. Santiago, v. 9, p. 133-141, 1988.
OLIVEIRA, L. F.; CANDAU, V. F. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista: Belo Horizonte, vol.26, n.1, p. 15-40, abril de 2010.
MIGNOLO, Walter. Colonialidade: O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais: São Paulo, v. 32, n.94, p. 1-18, 2017.
NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978
MUNIZ, Ana Carolina Ferreira, GUERRERO, Ana Lúcia de Araújo, FERNANDES, Maíra. SARAIVA EDUCAÇÃO: JORNADAS: NOVOS CAMINHOS [livro eletrônico]: Geografia: 8º ano.. 1. ed. São Paulo: Saraiva Educação S.A., 2022.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder e classificação social. In.: SANTOS, Boaventura de Sousa. MENESES, Maria Paula (Orgs). Epistemologias do Sul. São Paulo. Cortez, 2009, p. 73-118.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (ed.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. CLACSO, Buenos Aires, 2005, p.107-130.
RAMALHO, Bárbara. A escola dos que (não) são: concepções e práticas de uma educação (anti)colonial. 2019. 230f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, Universidade Federal de Minas Gerais, 2019.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. As Culturas Negadas e Silenciadas no Currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na Sala de Aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação. 3ª ed. Petrópolis: Vozes, 2001. p.159-177.
SANTOS, J. E. G., et al. O imperialismo e a resistência na África de 1885 à 1995. Ciências Humanas e Sociais, Aracaju, v. 3, n. 1, p. 119-128, out. 2015.
SHOHAT, Ella; STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica: multiculturalismo e representação. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
SILVA, Maurício. Da educação eurocêntrica à educação antirracista: uma introdução. Dialogia, São Paulo, 2021.
TEIXEIRA, Raquel. F. A. As línguas indígenas no Brasil. In: SILVA, Aracy Lopes; GRUPIONI, Luís Donizete Benzi (Org.). A temática indígena na escola: novos subsídios para professores de 1° e 2° graus. Brasília: MEC/MARI/UNESCO, 1995, p. 291-316.
REIS, Maurício de Novais; ANDRADE, Marcilea Freitas Ferraz de. O pensamento decolonial: análise, desafio e perspectivas. Revista Espaço Acadêmico: Maringá, n. 202, p. 1-11, 2018.
WALSH, Catherine. Interculturalidade e decolonialidade do poder: um pensamento e posicionamento “outro” a partir da diferença colonial. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito de Pelotas. Pelotas, v. 5, n. 1, p. 6-39, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amanda Heloize Adão, Margarida de Cássia Campos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.