For a geographical transformer education: notes and reflections from the concepts of memory, place and city.

Autores/as

  • Luiz Eduardo Neves dos Santos Universidade Federal do Maranhão, UFMA, Campus Pinheiro.

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240474

Palabras clave:

educação geografica, memória, lugar, cidade, pedagogia da existência

Resumen

The concepts of Memory, Place and City are increasingly important and current for the teaching of Geography. The formation of the teacher passes through the apprehension and the knowledge of the place as a propitious instance for discoveries and actions in the urban context, in which memoryalso plays a relevant. In this way, the main objective of the text is a discussion, methodologically based on a bibliographical research and analysis around the three concepts already mentioned –Memory, Place, City –in the context of vocational trainingand the field of work of the Geography teacher, pointing out possible ways for the realization of what is here referred to as the pedagogy of existence. It is necessary to analyze in the school, a geographic education focused on the students' knowledge, of their daily life in the place, considering the sphere of proximity, neighborhood, recognition and horizontality of the affective relations between the groups in which they participate, understood as a way to reach a critical consciousness about reality in order to transform it.

Biografía del autor/a

Luiz Eduardo Neves dos Santos, Universidade Federal do Maranhão, UFMA, Campus Pinheiro.

Licenciado em Geografia pela Universidade Federal do Maranhão, Especialista em Geoprocessamento Aplicado ao Cadastro Multifinalitário pelo Centro de Desenvolvimento de Conhecimentos e Habilidades (CEDECON), Mestre em Desenvolvimento Socioeconômico pela Universidade Federal do Maranhão e doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Ceará. Ocupa o cargo de Professor Adjunto do Curso de Licenciatura em Ciências Humanas - Habilitação História/Filosofia da Universidade Federal do Maranhão, Campus Pinheiro sob o Regime de Dedicação Exclusiva. Possui experiência na área de Geografia Urbana, Econômica e Cultural, Planejamento Urbano, atuando principalmente nos seguintes eixos temáticos: Produção do Espaço, Paisagem Urbana, Verticalização, Urbanização, Segregação Sócio-espacial, Toponímia Urbana, Cotidiano Urbano e Problemas Ambientais nas Cidades.

Citas

ABREU, M. A. Sobre a memória das cidades. In: FRIDMAN, F.; HAESBAERT, R. (Orgs.). Escritos sobre espaço e história. Rio de Janeiro: Garamond, 2014. p. 27-54.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN’s): Geografia/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BUTTIMER, A. Campo de Movimiento y sentido del lugar. In: RAMÓN, M. D. G. (Org.). Teoria y Método en la Geografia Anglosajona. Barcelona, Ariel Geografía, 1985. 272p.

CALLAI, H. C. A Geografia ensinada: os desafios de uma educação geográfica. In: MORAIS, E. M. B; MORAES, L. B. Formação de Professores: Conteúdos e Metodologias no ensino de Geografia. Goiânia: Editora Vieira, 2010. p. 15-38.

CARLOS, A. F. A. O Lugar no/do Mundo. São Paulo: Labur Edições/GESP, 2007a. Disponível em: http://gesp.fflch.usp.br/sites/gesp.fflch.usp.br/files/O_lugar_no_do_mundo.pdf Acesso em: 16 ago. 2017. 85p.

. O Espaço Urbano: Novos Escritos sobre a Cidade. São Paulo: Labur Edições/GESP, 2007b. v. 1. Disponível em: http//: www.fflch.usp.br/dg/gesp. Acesso em 3 jun. 2017. 123p.

CASTELLAR, S.; VILHENA, J. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2010. (Coleção Idéias em Ação, coordenadora Anna Maria Pessoa de Carvalho). 161p.

CASTELLS, M. A Sociedade em Rede: A Era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009. 698p.

CAVALCANTI, L. S. Bases teórico-metodológicas da Geografia: uma referência para a formação e a prática de ensino. In: ROSA, D. E. G. et al. (Org.). Formação de Professores: concepções e práticas em Geografia. Goiânia: E.V., 2006. p. 27-50.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 12 ed. Petrópolis: Vozes, 1994. 351p.

CERTEAU, M.; GIARD, L. Uma ciência prática do singular. In: CERTEAU,; GIARD, L.; MAYOL, P. A invenção do cotidiano: 2. Morar, cozinhar. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 1996, p. 335 - 342.

CHAUÍ, M. A ideologia da competência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo/Autêntica, 2016. (Escritos de Marilena Chauí, 3).

CHAVEIRO, E. F. Corporeidade e Lugar: Elos da Produção da Existência. In: MARANDOLA JR, E.; HOLZER, W.; OLIVEIRA, L. (Orgs.). Qual o Espaço do Lugar? São Paulo: Perspectiva, 2014. p. 249-279.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 41. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção leitura). 150p.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 60. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

GIDDENS, A. A constituição da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1989. 252p.

HALBWACHS, M. A Memória Coletiva. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2003. 224p.

HARVEY, D. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. 25. ed. São Paulo: Loyola, 2014. 352p.

HELLER, A. O cotidiano e a História. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004. 158p.

HOLZER, W. Memórias de Viajantes: paisagens e lugares de um novo mundo. In: II Encontro Interdisciplinar sobre o Estudo da Paisagem. Bauru, p. 111-122, 1996. Disponível em:http://www.uff.br/geographia/rev_3/werther%20holzer.pdf. Acesso em 02 Mar. 2017.

KOSÍK, K. Dialética do Concreto. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002. 250p.

LYOTARD, J. F. A Condição pós-moderna. 12. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009. 131p.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural, 1988. V. I, Livro Primeiro, O processo de produção do capital. (Coleção Os Economistas).

MARX, K; ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. São Paulo: Instituto José Luís e Rosa Sundermann, 2003. 68p.

MORAES, A. C. R. Território e História no Brasil. 2. ed. São Paulo: Annablume, 2005. 154p.

NORA, P. Entre memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993. Disponível em:https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101/8763. Acesso em: 20 ago. 2017.

OLIVEIRA, F. Das invenções à indeterminação. Política numa era da indeterminação: opacidade e reencantamento. In: OLIVEIRA, F.; RIZEK, C. S. (Orgs.). A Era da Indeterminação. São Paulo: Boitempo, 2007. p. 15-48.

OLIVEIRA, L. O Sentido de Lugar. In: MARANDOLA JR, E.; HOLZER, W.; OLIVEIRA, L. (Orgs.). Qual o Espaço do Lugar? São Paulo: Perspectiva, 2014. p. 3-16.

RELPH, E. Place and Placelessness. London: Pilon, 1976. 156p.

OLIVEIRA, L. Reflexões Sobre a Emergência, Aspectos e Essência de Lugar. In: MARANDOLA JR, E.; HOLZER, W.; OLIVEIRA, L. (Orgs.). Qual o Espaço do Lugar? São Paulo: Perspectiva, 2014. p. 17-32.

RODRIGUES, Arlete Moysés. Conceito e definição de cidades. In: RIBEIRO, Luiz Cesar de Queiroz; CARDOSO, Adauto Lúcio (Orgs.). As metrópoles e a questão social brasileira. Rio de Janeiro: Revan/FASE, 2010. 340p.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 2000. 174p.

SANTOS, M. A Natureza do Espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 2. ed. São Paulo: EDUSP, 2002. (Coleção Milton Santos; 1). 384p.

SANTOS, M. Da Totalidade ao Lugar. São Paulo: EDUSP, 2005. (Coleção Milton Santos; 7). 170p.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 41 ed. Campinas: Autores Associados, 2009. 90p.

SCHMIDT, A. El concepto de natureza en Marx. Madrid: Siglo Veintiuno, 1986. 244p.

TUAN, Y. F. Space and place: humanistic perspective. In: GALE, S. OLSSON, G. (orgs.). Philosophy in Geography. Dordrecht : Reidel, 1979, pp. 387-427. (Publicado originalmente em: Progress in Geography, [6], pp. 211-252, 1974).

TUAN, Y. F. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. Londrina: EDUEL, 2013. 248p.

VIRILIO, P. O Espaço Crítico. São Paulo: Editora 34, 1993. 124p.

Publicado

2019-07-01

Cómo citar

dos Santos, L. E. N. (2019). For a geographical transformer education: notes and reflections from the concepts of memory, place and city. Revista Ensino De Geografia (Recife), 2(1), 1–17. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240474