The minimum curriculum of the 6th year: perspectives and possibilities in school geography

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240463

Palabras clave:

currículo mínimo, geografia clássica, geografia crítica.

Resumen

In 2011, the government of the State of Rio de Janeiro through SEEDUC published the minimum curriculum that would be applied in all schools of the state education network, and the need for the Geography teacher toreflect on the proposal is well-known. Thus, the present work aims to critically analyze the Geography curriculum for the 6th elementary school proposed by the State Department of Education of Rio de Janeiro and reflect on the possibilities of applicationof the proposal before the process of renewal of Geographyin the last decades. In this sense, the history of Brazilian school geography was used as a basis during the analysis of the aforementioned curriculum. It was verified thatthe proposed curriculumis based on Classical Geography emphasizing a neutral science, with use of descriptive aspects and memorization. Thus, with the analysis it was observed that this delimits the work of the teacher and makes it impossible to further research and discussionsin the formation of critical citizens, which makes the possibility of applying the unfavorable proposal to educators in function of the renewal experienced by Geography from of the 1970s.

Biografía del autor/a

Adriana Ferreira da Silva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Mestranda em Geografia (PPGGEO/UFRRJ); Graduada em Geografia (UERJ)

Rafael de Souza Dias, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutor em Geografia (PPGEO/UERJ); Mestre em Educação Ambiental (PPGEA/FURG); Graduado em Geografia (UERJ)

Citas

ALBUQUERQUE, Maria Adailsa. Martins de. Dois momentos na história da Geografia Escolar: a Geografia Clássica e as Contribuições de Delgado de Carvalho. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Rio de Janeiro, v. 1, n.2, p.19-51, Jul./Dez., 2011. Disponível em: http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/29 Acesso em: 21/08/2017.

ARAÚJO, Raimundo Lenilde de. Ensino de Geografia: Perspectiva Histórico-Curricular no Brasil Republicano. 2012. P. 63. Tese (doutorado) – Faculdade de Educação. Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2012. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/7603/1/2012-TESE-RLARAUJO.pdf. Acesso em: 21 /08/2017.

AZEVEDO, Ana Carolina de Figueiredo; SACRAMENTO, Ana Claudia Ramos. O currículo Mínimo de Geografia frente às políticas curriculares nacionais. In: XVIII Encontro Nacional de Geógrafos – A construção do Brasil: geografia, ação política e democracia, São Luís / MA, Anais. São Luís: AGB, 2016. Disponível em: http://www.eng2016.agb.org.br/resources/anais/7/1467661172 Acesso em: 18/08/2017.

CALLAI, Helena Copetti.; MORAES, Maristela de Moraes. Educar para a formação cidadã na escola. Barcelona. In: Coloquio Internacional de Geocrítica: El control del espacio y los espacios del control, XIII, 2014, Barcelona. Disponível em: http://www.ub.edu/geocrit/coloquio2014/Helena%20Copetti%20Callai.pdf Acesso em: 18/10/2018.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Os conteúdos geográficos no cotidiano da escola e a meta de formação de conceitos. In: ALBUQUERQUE, M.A; FERREIRA, J.A. S. (org). Formação, pesquisa e Práticas Docentes: Reforma curriculares em questão. João Pessoa: Editora Mídia, 2013. (pp.367-394).

COUTO, Marco Antônio Campos. As formas-conteúdo do ensinar e do aprender em Geografia. In: CASTELLAR, Sonia; MUNHOZ, Gislaine B. Conhecimentos escolares e Caminhos metodológicos. São Paulo: Xamã, 2012. (pp.45-56).

LACOSTE, Yves. A Geografia, serve antes de mais nada, para fazer a guerra. Lisboa: Iniciativas Editoriais, 1977.

MELLO, Guiomar Nano. de. Políticas Públicas de Educação. Revista Estudos Avançados. São Paulo, V.5, n.13, p.7-47, 1991. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/eav/article/view/8619/10170. Acesso em: 17/10/2018.

MORAES, Antônio Carlos Robert. Renovação da Geografia e Filosofia da Educação. In: OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de (Org.). Para onde vai o ensino de Geografia? São Paulo: Contexto, 1989.p. 118-124.

MORAES, Antônio Carlos Robert Geografia: pequena história crítica. 21° Ed. São Paulo: Annablume, 2007.

MOREIRA, Ruy. Pensar e Ser em Geografia. São Paulo: Contexto, 2007.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. Educação e ensino de Geografia na realidade brasileira. In: OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de (Org.). Para onde vai o ensino de Geografia? São Paulo: Contexto, 1989.p. 135-144.

RIBEIRO, Guilherme. Luta pela autonomia e pelo território: Geografia e os Estados alemão e francês na virada do século XIX ao século XX. Revista Mercator. Ceará, ano 8, nº15, p. 19-28. Disponível em: http://www.mercator.ufc.br/mercator/issue/view/RM15. Acesso em: 17/10/2018.

RIO DE JANEIRO. Secretaria de Estado de Educação. Currículo Mínimo Geografia. Rio de Janeiro, 2012, Disponível em: http://www.rj.gov.br/web/seeduc/exibeconteudo?article-id=759820 Acesso em: 20/03/2017.

SOUZA, Celina. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Revista Sociologias. Porto Alegre, ano 8, nº16, Jul/Dez 2006, p. 20-45. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/sociologias/issue/view/511/showToc. Acesso em: 17/102018.

VESENTINI, José Willian. Geografia Crítica e ensino. In: OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. (Org.). Para onde vai o ensino de Geografia? São Paulo: Contexto, 1989.p. 30-37.

VESENTINI, José Willian. Ensino da Geografia e luta de Classes. In: OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. (Org.). Para onde vai o ensino de Geografia? São Paulo: Contexto, 1989.p. 109 -117.

Publicado

2019-07-01

Cómo citar

Silva, A. F. da, & Dias, R. de S. (2019). The minimum curriculum of the 6th year: perspectives and possibilities in school geography. Revista Ensino De Geografia (Recife), 2(1), 69–81. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240463